וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו פורש, ברק צוהל, פרס שוקל

19.12.2000 / 7:42

נתניהו הודיע כי לא יתמודד על ראשות הממשלה: "לכנסת לא היה את אומץ הלב להעמיד את עצמה לבחירות חדשות"; הפריימריס בליכוד התבטלו, שרון הוא המועמד; ישי: ברק לא יהנה מקולות ש"ס

שבוע אחד בלבד לאחר שחזר למרוץ, בנימין נתניהו עוזב אותו. לפנות בוקר הודיע נתניהו כי הוא לא יתמודד על ראשות הליכוד ועל ראשות הממשלה. "כיוון שלכנסת לא היה את אומץ הלב להענות לרצון הציבור ולהעמיד את עצמה לבחירות חדשות, מר נתניהו החליט לקיים את הבטחתו לציבור ולהודיע על הסרת מועמדותו לראשות הליכוד ולראשות הממשלה", נכתב בהצהרה שהעביר ראש הממשלה לשעבר לוועדת הבחירות של הליכוד. עם זאת צוין כי "מר נתניהו ישקול בחיוב להתמודד על התפקידים האלה כשהכנסת תחליט לפזר את עצמה כדי לאפשר הקמת ממשלה יציבה ואפקטיבית בישראל".

בכך פינה נתניהו את הדרך ליו"ר הליכוד, אריאל שרון, להתמודד על ראשות הממשלה מול ראש הממשלה, אהוד ברק. בעקבות הודעת נתניהו, ומכיוון שכל שאר המועמדים הסירו את מועמדותם, הרי ששרון הוא המועמד היחיד והפריימריס בליכוד שהיו אמורים להתקיים היום - מבוטלים. אמש היה שרון מרוצה מאוד מההצבעות בכנסת, אך הוא שב והבהיר כי לא עשה שום עסקה כדי לחסום את התמודדותו של נתניהו."לא עשיתי שום דיל ושום עסקה בשום נושא", אמר שרון לגלי צה"ל. בליכוד אומרים הבוקר כי יתאחדו עכשיו סביב שרון כדי להביא להפלת ברק.

הבוקר הבטיח יו"ר ש"ס, אלי ישי, שסיעתו הכריעה את הכף נגד פיזור הכנסת, כי ברק לא יזכה לתמיכתם. "אין סיכוי שאהוד ברק יהנה מהקולות של ש"ס", אמר ישי, והעריך כי ציבור בוחריו יצביע לשרון. יחד עם זאת הזהיר יו"ר ש"ס את כי "כל מי שרוצה להיות ראש ממשלה צריך להעביר את חוק בני הישיבות", אחרת הוא לא יצליח לפעול בכנסת הנוכחית.

ברק ושרון: יריבות בין ידידים

ראש הממשלה אהוד ברק, שהלך על חבל דק מאוד מאז הודעתו על התפטרותו, לפני כעשרה ימים, לא הסתיר את שביעות רצונו מהכרעת הכנסת. לדבריו הכנסת הוכיחה בהצבעתה שצדק כשאמר כי היא אינה רוצה לפזר את עצמה.

בין ברק ושרון קיימת הערכה הדדית ואף ידידות. אתמול אמר ברק על יריבו החדש: "אני תמיד אמרתי עליו רק דברים חיובים. עכשיו לא תהיה לי ברירה, אלא גם לבקר אותו".

פרס מחכה לקביעת תאריך הבחירות

ובאשר למועמד השלישי שאולי יצטרף למרוץ על ראשות הממשלה, השר שמעון פרס שוקל בימים אלו את המשך צעדיו הפוליטיים. עד אתמול דחה פרס את ההחלטה, בטענה כי הוא מצפה להכרעה על אופי הבחירות. לאחר שהוחלט כי יתקיימו רק בחירות לראשות הממשלה דוחה פרס את החלטתו עד לקביעת מועד הבחירות המדוייק, ובינתיים מנצל את הזמן להתייעצויות קדחתניות עם מקורביו.

אותם מקורבים מעריכים היום כי הוא לא יתמודד אם הבחירות לא יידחו ויתקיימו בתוך 60 יום, ב-6 בפברואר. לדבריהם כיוון שבמצב כזה הגשת המועמדות תתאפשר רק יום חמישי לא יהיה לפרס מספיק זמן להתכונן למערכה.

פרס אמר אמש לאחר ההחלטה על הליכה לבחירות כי הפניה אליו נעשתה מהציבור "צריך להתייחס אליה ברצינות". לדבריו הוא במצב של "שיקול דעת".

פרס ייפגש היום עם ח"כ עוזי ברעם, יו"ר הכנסת אברהם בורג והשר חיים רמון ויו"ר מרצ יוסי שריד. פרס זקוק לתמיכת מרצ כדי להגיש את מועמדותו, אולם שריד, היוצא הבוקר לשליחות מדינית מטעמו של ראש הממשלה, אינו ממהר להתחייב. הבוקר אמר שריד כי מרצ עדיין לא החליטה. "תיאורטית אפשר להגיש מועמדות עד ליום חמישי בחצות".

1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully