וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורמי ביטחון: סינוואר הוריד את תנאי הסף לקידום עסקת שבויים ונעדרים

11.12.2020 / 22:51

לפי הגורמים, מנהיג חמאס בעזה מוכן להתגמש על התנאים אותם הציב במשך שנים למימוש העסקה לחילופי אסירים ביטחוניים בגופות חיילים. שינוי המדיניות נובע ככל הנראה מהחשש מפני התפשטות הקורונה בעזה, והרצון בסיוע ישראלי. "זה הסיכוי הטוב ביותר מזה שנים לקידום הסוגיה"

בווידאו: עזה מזהירה שמערכת הבריאות על סף קריסה בגלל עלייה בתחלואה/צילום: רויטרס

גורמי ביטחון אמרו היום (שישי) כי מנהיג חמאס בעזה, יחיא סינוואר, הוריד את תנאי הסף כדי לקדם עסקת שבויים ונעדרים. לדברי הגורמים, סינוואר מוכן להתגמש על התנאים אותם הציב במשך שנים לעסקת החלפה בין אסירים ביטחוניים לגופות החיילים הדר גולדין ואורון שאול. "יש פה סיכוי הרבה יותר טוב מזה שנים לקדם עסקה בתיווך מצרים", אמר אחד מהם.

הגורמים מעריכים כי הפשרה של חמאס בתהליך המשא ומתן נובעת מהחשש העצום של ההנהגה מפני התפשטות הקורונה. "הם מבינים שהמדינה היחידה שיכולה לעזור להם נגד הקורונה זו ישראל וכדאי להם להפשיר את היחסים, להתקדם בעסקת השבויים והנעדרים. אחר כך יהיה קל יותר לסייע להם בתחומים אחרים כמו תשתיות, כלכלה ויציאת פועלים לישראל", הסבירו.

מנהיג חמאס יחיא סינוואר במסיבת עיתונאים בעזה. 13 באוגוסט 2019. AP
מוכן להתגמש בחסות הקורונה. סינוואר/AP

בצה"ל מעריכים שככל הנראה שקעה ההבנה בקרב הנהגת חמאס שללא התקדמות בנושא השבויים והנעדרים, לא תהיה התקדמות בפרויקטים ושיפור איכות החיים הפלסטינים ברצועת עזה.

גורמי ביטחון אמרו לאחרונה כי "נוצרה אווירה חדשה. אולי זה נוכח החשש העצום מהתפשטות הקורונה ברצועה עזה חסרת כוח אדם רפואי וציוד מתאים. אולי סוף סוף שקעה ההבנה בחמאס שאין היום לגיטימיות ציבורית ישראלית לשחרר אסירים עם דם על הידיים, אך מנגד יש כוונה ורצון אמיתי בצד הישראלי להתקדם בתהליך".

עוד בוואלה!

שקיעת חמאס בבוץ הקורונה יוצרת הזדמנות בסוגיית הנעדרים

לכתבה המלאה
אורון שאול, הדר גולדין. באדיבות המשפחה
בישראל מחכים להחזרת גופותיהם. שאול וגולדין/באדיבות המשפחה

גורמי ביטחון אחרים טענו, כי לא ניתן לפסול את האפשרות שהחשש מהידבקות בנגיף של אסירים ביטחוניים מבוגרים בעלי מחלות רקע בבתי הכלא בישראל מעלה את מפלס הלחץ בחמאס. תרחיש שכזה, מעריכים ישראל, יכול לאפשר למנהיג החמאס יחיא סינוואר, שחלה בעצמו בקורונה, לתרץ בצמרת ההנהגה וברחוב הפלסטיני את המו"מ בנושא.

גורמים מתוך מערכת הביטחון אישרו כי נוצרו סיכויים חדשים להתקדמות בין הצדדים בנושא השבויים ונעדרים. המסר עליו התעקש שר הביטחון בני גנץ היה עד כה מאוד ברור: ללא התקדמות בסוגיית השבויים והנעדרים לא תהיה התקדמות בפרויקטים הגדולים. כשאיום הקורונה הוא מוחשי וסינוואר מבין שהמדינה היחידה שיכולה להציל אותו היא ישראל, הוא כנראה מתחיל לחשב מסלול מחדש או לפחות בונה את הסולם שיסייע לו לרדת מהעץ הגבוה עליו טיפס עם דרישות בלתי סבירות לפתיחת המשא ומתן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully