וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להפריד את ווטסאפ ואינסטגרם: תביעת ענק בארה"ב נגד פייסבוק

מייקי לוי וסוכנויות הידיעות

10.12.2020 / 0:58

48 מדינות יחד עם נציבות הסחר הפדרלית הגישו תביעה נגד החברה, שעוסקת בבעייתיות שברכישת כמה חברות ובהן ווטסאפ ואינסטגרם, על ידי פייסבוק. אחת הדרישות בתביעה עלולה להביא לכך שענקית הרשתות החברתיות תיאלץ למכור את החברות. "מסר מטריד לעסקים", תקפו בחברה את הצעד

בווידאו: אפל, גוגל, אמזון ופייסבוק נחקרו בקונגרס האמריקני על פגיעה בתחרות/צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

נציבות הסחר הפדרלית של ארצות הברית, יחד עם התביעה הכללית ב-48 מדינות, הודיעו הערב (רביעי) כי הגישו תביעה נגד חברת פייסבוק בגין הפרת החוק להגבלים עסקיים. זאת, בניסיון לפרק את ענקית הרשתות החברתיות שלטענתם נקטה בטקטיקות עסקיות בלתי חוקיות, הפוגעות בתחרות בשוק הדיגיטל. בתביעות נטען בין היתר כי פייסבוק, והמנכ"ל שלה מארק צוקרברג, התנהלו במשך שנים כמונופול בלתי חוקי שפעל כדי לצבור מאגרי נתונים עצומים על גולשים המוחזקים בידי החברה.

במרכז התביעה ישנן טענות המטילות ספק בחוקיות רכישת פייסבוק את הרשתות אינסטגרם וווטסאפ. אחת הדרישות בתביעה עלולה להביא לכך שפייסבוק תיאלץ למכור חלק מהחברות שברשותה, ובהן הרשת הפופולרית לשיתוף תמונות והרשת להעברת הודעות ומסרים. אם אכן תיאלץ החברה למכור את החברות המובילות בהן היא מחזיקה - הדבר עשוי להגביל משמעותית את שאיפותיה העתידיות.

החוקרים בתיק אמרו כי רכישות הענק סייעו לפייסבוק להסיר יריבות בעלות פוטנציאל מאיים בתחום הדיגיטל, מה שאפשר לה להגדיל משמעותית את הכנסותיה מפרסום. זאת, בכך שצמצמה את התחרות בתחום.

מייסד פייסבוק, מארק צוקרברג, 23 אוקטובר 2019. רויטרס
התביעה הרחבה ביותר בהיסטוריה של החברה. צוקרברג/רויטרס

התביעות מהוות יחד את האיומים המשפטיים והפוליטיים המשמעותיים ביותר שחוותה פייסבוק מאז הקמתה לפני כ-17 שנים, והן ייצרו עימות מתוקשר בין הרגולציה בארצות הברית לבין אחת החברות הרווחיות ביותר בעמק הסיליקון, שעלול להמשך שנים.

נציבות הסחר הפדרלית, בראשות היו"ר הרפובליקני ג'ו סימונס, הגישה את התביעה בבית המשפט בוושינגטון הבירה. איאן קונר, מנהל לשכת התחרות של הנציבות, אמר בהצהרה כי הרשות מבקשת "לספק בסיס למתחרים העתידיים לצמיחה ולחדשנות ללא איום כי הם עשויים להימחק על ידי פייסבוק".

לטיטיה ג'יימס, התובעת הכללית הדמוקרטית של ניו יורק, ריכזה את התביעה שהגישו 48 תובעים כלליים מיתר המדינות. במסיבת העיתונאים בה הכריזה על התביעות תקפה ג'יימס את פייסבוק בחריפות בכך שהציבה את "הרווחים לפני רווחתם ופרטיותם של הצרכנים". "היום אנו מעבירים מסר ברור וחזק לפייסבוק ולכל חברה אחרת, כי כל מאמץ לחנוק את התחרות, לפגוע בעסקים קטנים, להפחית את החדשנות והיצירתיות, ולפגוע בהגנות הפרטיות - יתקל במלוא עוצמתם של משרדינו", אמרה.

מנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג על רקע הלוגו של החברה, 4 באפריל 2013. Marcio Jose Sanchez, AP
"ללא איום כי הם עשויים להימחק על ידי פייסבוק". לוגו הרשת החברתית פייסבוק/AP, Marcio Jose Sanchez

בפייסבוק הדפו את הטענות ואמרו כי הצלחת האפליקציות והרשתות שבבעלותה נובעת מההשקעה של החברה. "מדובר בהיסטוריה רוויזיוניסיטית", אמרה ג'ניפר ניוסטד, סגנית נשיאה ויועצת משפטית בפייסבוק העולמית."ההגבלים העסקיים נועדו להגן על הצרכנים ולקדם את החדשנות, ולא בכדי להעניש עסקים מצליחים".

לדברי ניוסטד, "וואטסאפ ואינסטגרם הפכו למוצרים המדהימים שהינם היום מכיוון שפייסבוק השקיעה בהם מיליארדי דולרים ושנים רבות של עשייה חדשנית ומקצועית, כדי לפתח פיצ'רים חדשים וחוויות שימוש טובות יותר עבור מיליוני האנשים שנהנים מהפלטפורמות הללו ברחבי העולם".

עוד אמרה, כי התביעה "מעבירה מסר מטריד לעסקים האמריקניים על כך שמכירה היא לעולם לא סופית", וזאת כי "הנציבות אישרה את הרכישות הללו לפני שנים. כעת הממשלה מבקשת להזיז את הגלגל לאחור". לטענתה, "אנשים ועסקים קטנים לא משתמשים בשירותים של פייסבוק כי הם חייבים. הם עושים זאת כי הפלטפורמות והשירותים שלנו מספקים עבורם את הערך הטוב ביותר".

"פייסבוק תגן נמרצות על זכותם של האנשים להמשיך ולקיים את הבחירה הזאת", סיכמה ניוסטד.

ווטסאפ. ShutterStock
"הפכו למוצרים מדהימים כי פייסבוק השקיעה", טענו בחברה. ווטסאפ ואינסטגרם/ShutterStock

בחודש שעבר הגיש משרד המשפטים תביעה על הפרת הגבלים עסקיים נגד גוגל בטענה כי החברה ביצעה עסקאות מיוחדות והייתה שותפה להפעלת טקטיקות עסקיות שגויות אחרות כדי להרחיב יכולות החיפוש והפרסום שלה.

התביעה בארצות הברית יזמה בדיקות הגבלים עסקיים עבור פייסבוק כבר בשנה שעברה. עשרות פרקליטים, בהובלת התביעה הכללית בניו יורק, ערכו בדיקה רחבה של עסקיה של פייסבוק, במטרה לחקור את הקשר בין עוצמתה ברשתות החברתיות לבין המאמצים ההולכים וגדלים שלה לאסוף מידע על גולשים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully