וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניו זילנד הכריזה על מצב חירום אקלימי

2.12.2020 / 14:32

ראש הממשלה ארדרן העבירה בפרלמנט החלטה סמלית בעיקרה, אך כזו המזהירה כי שינויי האקלים הם נטל על הדור הבא, שיעמוד בפני שיטפונות, שריפות ואסונות אחרים. הממשלה תעודד את הסוכנויות הציבוריות להיגמל מפליטות פחמנים. באופוזיציה אמרו: "הצהרה חלולה"

בווידאו: ג'סינדה ארדרן ניצחה בבחירות בניו זילנד/צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

ניו זילנד הצטרפה היום (רביעי) ליותר מ -30 מדינות בעולם בהכרזה סמלית על מצב חירום אקלימי. המחוקקים הצביעו ברוב של 76 מול 43 מתנגדים, בהתאם לחלוקה המפלגתית. הממשלה גם הכריזה על יוזמה חדשה, המחייבת סוכנויות ציבוריות רבות להפוך לנקיות מפליטות פחמן עד שנת 2025, בין השאר באמצעות סילוק דודי פחם ורכישת מכוניות חשמליות.

ראש הממשלה ג'סינדה ארדרן אמרה כי הממשלה מכריזה בדרך כלל על מקרי חירום רק כשיש אסונות טבע, אך אם היא לא תטפל בשינויי האקלים, אסונות כאלה ימשיכו לקרות. לדבריה, ההכרזה היא הכרה בנטל שעומד בפני הדור הבא. "מבחינתם זה אינסטינקטיבי, זה מוחשי, זה אמיתי", אמרה ארדרן. "זאת המדינה שהם יירשו. וזה הנטל שיירשו אלא אם נדאג להפגין מנהיגות בנושא זה".

להצהרה אין סמכויות או מימון חדשים נלווים, כך שהיא סמלית לחלוטין. למרות זאת, ארדרן ומחוקקים אחרים הבטיחו לגבות את ההצהרה במעשים.

בהצהרה נכתב כי שינויי אקלים הם אחד האתגרים הגדולים ביותר העומדים בפני האנושות, לצד הבטחה להתחייב למזער את ההתחממות הגלובלית. על פי ההצהרה, לשינויי האקלים יהיו השפעה הרסנית על ניו זילנד עם שיטפונות, שריפות, עליית מפלס הים ומיעוט במשאבי המים.

ראש ממשלת ניו זילנד, ג'סינדה ארדרן, בפרלמנט, 2 בדצמבר 2020. AP
"זה מוחשי, זה אמיתי". ארדרן בפרלמנט, היום/AP

ארדרן אמרה כי לשינויי האקלים יש שיקול חשוב בשיקום הכלכלה מנזקי מגיפת הקורונה, וחשוב "לבנות אותה בחזרה בצורה ברת-קיימא, עם דגש על ניטרליות פחמנית".

האחראי על שינויי האקלים באופוזיציה, סטיוארט סמית', אמר כי זאת הצהרה חלולה וחסרת מהות. "ההופעה של הממשלה היום הייתה ניצחון של הפוליטיקה על גבי פתרונות מעשיים ושל סיסמאות על מהות", אמר, דייוויד סימור, מחוקק אחר מהאופוזיציה.

ארדרן הודיעה בעבר על תכניות ממשלתיות לנטיעת מיליארד עצים, להפסיק את חיפושי הנפט והגז בים ולהפוך את רשת החשמל למבוססת לחלוטין על אנרגיה מתחדשת עד שנת 2030. הממשלה העבירה בשנה שעברה הצעת חוק שתוביל להפסקת פליטות הפחמנים עד 2050, אם כי היא העניקה כמה פטורים לחקלאים, שמניבים חלק ניכר מההכנסות הזרות למדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully