וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באלג'יריה חווים בעיה מוכרת: שליט חולה שנעלם מעין הציבור

עבד אל-מג'יד תבון, נשיא אלג'יריה מאושפז בבית חולים בגרמניה במשך חודש בשל הימצאו כחיובי לנגיף הקורונה. חוסר המידע על מצבו גורם לאי יציבות בקרב אזרחי המדינה, שחווה בימים אלו התפרצות של הנגיף מחדש

צילום רוירטס, עריכה: עמית שמחה

נשיא אלג'יריה עבד אל-מג'יד תבון בן ה-75 אושפז לפני כחודש בבית חולים בגרמניה ואובחן חיובי לנגיף הקורונה, חוסר הבהירות לגבי מצבו הרפואי גורם לאי-ודאות לגבי הנהגת המדינה.

ב-28 באוקטובר מסרה לשכת הנשיאות כי תבון אושפז בגרמניה כדי לעבור "בדיקות רפואיות מקיפות". הוא הועבר ממתקן בבירת אלג'יריה ימים אחרי שנכנס לבידוד אחרי שכמה מעוזריו נמצאו חיוביים לנגיף. ציוצו האחרון בחשבון הטוויטר שלו היה ב-24 באוקטובר, ומאז לשכתו המשיכה לעדכן על מצבו הבריאותי. יום לפני העברתו לגרמניה, לשכתו מסרה כי מצבו הבריאותי לא מעורר כל חשש, אולם שבוע לאחר מכן הודיעה כי נדבק בנגיף.

ב-8 בנובמבר נמסר כי הוא נמצא בעיצומו של תהליך השלמת הטיפול וכי מצבו הבריאותי משתפר כל הזמן, ושבוע אחריו נכתב כי אל-מג'יד תבון סיים את הטיפול ועבר בדיקות רפואיות לפי הפרוטוקול. מאז, שוררת שתיקה רועמת, למעט דיווח של סוכנות הידיעות הרשמית בשבוע שעבר, שלפיו קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל שלחה לתבון מכתב איחולי החלמה מהירה.

נשיא אלג'יריה עבד אל-מג'יד תבון מגיע לפתיחת אסיפת ראשי המדינה וממשלת האיחוד האפריקאי באדיס אבבה, אתיופיה, 9 בפברואר 2020.. רויטרס
נשיא אלג'יריה בכנס באדיס אבבה, השנה/רויטרס

המידע המועט והיעדר כל תיעוד מצולם של הנשיא העלו ספקולציות בקרב האזרחים בתקופה בה שהמדינה חווה התפרצות מחודשת של הנגיף. יותר מ-2,000 איש מתו ו-80 אלף אובחנו בווירוס במדינה הצפון אפריקנית.

עבור רבים באלג'יריה, ההתפתחויות האחרונות מזכירות את הוואקום השלטוני שנוצר לאחר אשפוזו של הנשיא הקודם עבד אל-עזיז בוטפליקה. המנהיג הוותיק, שהתפטר באפריל אשתקד אחרי שבועות של הפגנות המוניות נגד כוונתו להתמודד על כהונה חמישית, סבל משבץ בתחילת 2013 ואושפז בבית חולים מחוץ למדינה במשך כשלושה חודשים.

מוחמד הנאד, מומחה למדע המדינה באלג'יריה, אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית כי העדרותו הממושכת בשל מחלה, לצד "פרוטוקל" של מסירת מידע מעורפל, "מצביעים על כך שהנשיא חולה מאוד". הוא אמר כי הבעיה נוצרה בעקבות "סיבוך מיותר" מצד הרשויות, ולא בשל המחלה עצמה.

הוא ציין את האפשרות להפעלת סעיף 102 בחוקה, שנועד למנוע משבר חוקתי דרך נבצרות זמנית של הנשיא לתקופה של עד 45 יום, ולאחר מכן באמצעות התפטרותו. במקרה כזה, הנשיא הזמני של הסנאט - סלאח גווג'יל בן ה-89, שהשתתף במלחמת העצמאות נגד צרפת, יהיה הנשיא הנשיא הזמני עד לבחירות חדשות.

בשל מחלתו, תבון ככל הנראה לא היה במדינה בזמן קיום משאל העם ב-1 בנובמבר, שהעביר שינויים בחוקה שנועדו לקבור את תנועת המחאה ולחזק את הנשיא, שנבחר אחרי שיעור ההצבעה הנמוך ביותר אי-פעם בבחירות שנערכו בדצמבר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully