וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן שחררה מרצה אוסטרלית תמורת מתכנני פיגועים נגד ישראלים בתאילנד

קיילי מור-גילברט, שנעצרה ב-2018 ונשלחה לעשר שנות מאסר בטענה שריגלה עבור המוסד, שוחררה תמורת שלושה איראנים. הם נעצרו ב-2012 אחרי שסוכלה מזימת טרור נגד יעדים ישראליים במדינה. "מסע היסורים הממושך והטראומתי נגמר"

בווידאו: אחרי שנתיים, שוחררה מרצה בריטית-אוסטרלית שנכלאה באיראן/מערכת וואלה! NEWS

איראן שחררה מרצה אוסטרלית-בריטית מהכלא תמורת שלושה איראנים שהיו כלואים מחוץ למדינה - כך דיווחו היום (רביעי) כלי תקשורת במדינה. קיילי מור-גילברט, מומחית לפוליטיקה של המזרח התיכון מאוניברסיטת מלבורן, נעצרה בנמל התעופה בטהראן בספטמבר 2018, ונשלחה לעשר שנות מאסר באשמת ריגול לישראל.

הטלוויזיה הממלכתית דיווחה כי בתמורה, שוחררו איש עסקים איראני ושני אזרחים איראנים שהיו כלואים בשל "האשמות חסרות בסיס". לא נמסרו פרטים נוספים על השלושה והיכן הם הוחזקו, פרט לכך שנטען שהם נעצרו משום שניסו לעקוף את הסנקציות האמריקניות. עם זאת, לפי ניו יורק טיימס, השלושה היו כלואים בתאילנד מאז 2012 לאחר שסוכלה מתקפת טרור נגד יעדים ישראליים. הרשויות בתאילנד אישרו כי שלושה איראנים שנעצרו אז גורשו ונשלחו לביתם אתמול.

היא הודתה למי שתמך בה ולמאמצים הדיפלומטיים שאפשרו את תום "מסע היסורים הממושך והטראומתי" שעברה. "תודה לכולכם שתמכתם בי וקידמתם את החירות שלי", היא מסרה בהודעה ששוחררה על ידי משרד החוץ והסחר של אוסטרליה. "הגעתי לאיראן כחברה ובכוונה ידידותית, ואני עוזבת את איראן עם הרגשות האלו, שרק התחזקו". היא הכחישה שהיא עברה על החוק. היא תישלח לבידוד עם חזרתה לאוסטרליה למשך שבועיים, בשל התפשטות מגיפת הקורונה.

ראש ממשלת אוסטרליה, סקוט מוריסון, אמר כי הוא שוחח עמה לפני שובה. "אני תמיד מאמין בנסים ואני מודע על הנס הזה", אמר לכתבים. "נראה שמצב רוחה מרומם, אבל אני מתאר לעצמי שיש לה עוד הרבה לעבור".

אחרי שנתיים, שוחררה מרצה בריטית-אוסטרלית שנכלאה באיראן
26.11.20. -, אתר רשמי
קיימה שביתת רעב במהלך מאסרה. קיילי מור-גילברט בנמל התעופה/אתר רשמי, -

בטלוויזיה הממלכתית תועדה מור-גילברט בנמל תעופה, כשחיג'אב לראשה, ונראה שהיא ממתינה לעלות על מטוס כדי לעזוב את איראן. במקביל, נראו שלושה גברים עם מסיכות על פניהם ודגלי איראן על כתפיהם, ואחד מהם, שהיה קטוע בשתי רגליו, היה על כיסא גלגלים. הם התקבלו בנמל התעופה על ידי גורמים איראניים רשמיים, לקריאות "אללה אכבר".

השלושה זוהו בתור סעיד מוראדי ומסעוד סדגאת זדה - שניהם נכלאו בעקבות מעורבותם בפיצוצים - וכן מוחמד חזאי. זדה איבד את שתי רגליו בעקבות במהלך הניסיון הכושל לפגוע בדיפלומטים ישראלים בתאילנד. בבנגקוק אמרו כי הם לא מודעים לשום עסקה לחילופי אסירים ובסך הכול מילאו את הבקשה של איראן בהתאם להסכם בין שתי המדינות.

אשת האקדמיה האוסטרלית ד"ר קיילי-מור גילברט שהייתה כלואה באיראן. רויטרס
תישלח לבידוד עם שובה לאוסטרליה. מור-גילברט/רויטרס

מור-גילברט היא אחת מכמה עשרות אזרחים מערביים שנעצרו בשנים האחרונות על ידי הרשויות באיראן בטענות לריגול. היא נשלחה לרצות את עונשה בכלא אווין הידוע לשמצה בטהראן, ובחודשים האחרונים גבר הלחץ על איראן לשחררה בעקבות דיווחים על התדרדרות במצבה הבריאותי. היא אף שבתה רעב כמה פעמים, קראה לממשלתה לפעול לשחרורה וסיפרה שהיא עוברת עינויים נפשיים תוך שהיא מוחזקת בבידוד.

במערב ובארגוני זכויות אדם מאשימים את איראן במעצרם של איראנים בעלי אזרחות כפולה כאמצעי לחץ שנועד להשיג ויתורים ממדינות אחרות. טהראן מכחישה שהם נעצרים מסיבות פוליטיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully