וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ריבלין באירוע לציון 82 שנה לליל הבדולח: "וירוס האנטישימיות עמיד מהקורונה"

9.11.2020 / 21:25

הנשיא ערך אירוע לציון יום השנה לליל הפרעות, במהלכו הואר בית הכנסת בבית הנשיא, לצד בתי כנסת ברחבי הארץ. נשיא גרמניה השתתף בשיחת וידאו: "מתבייש שיהודים לא מרגישים בטוחים לחבוש כיפה ברחוב". נשיא אוסטריה: "זוכרים את הפשעים בחרטה, חובתנו לוודא שיהודים ישגשגו"

בווידאו: אירוע לציון 82 שנים למאורעות "ליל הבדולח" בבית הנשיא/צילום: לע"מ, עריכה: אסף דרורי

נשיא המדינה ראובן ריבלין אירח הערב (שלישי) בבית הנשיא אירוע מיוחד לציון 82 שנים למאורעות "ליל הבדולח", בהשתתפות נשיא גרמניה פרנק-ואלטר שטיינמאייר ונשיא אוסטריה אלכסנדר ואן דר בלן. במסגרת האירוע, הואר בית הכנסת שבבית הנשיא לצד בתי כנסת בכל רחבי הארץ, לציון ליל הפרעות.

באירוע, בו השתתפו גם מנכ"ל "יד ושם" אבנר שלו, הרב ישראל מאיר לאו ויו"ר מצעד החיים שמואל רוזנמן, אמר הנשיא כי "אנחנו מבקשים לזכור את הקורבנות. אבל מתעקשים גם לזכור ולהזכיר איך תעמולה קיצונית של שנאה, כשהיא מגיעה לשיא של ניכור, עלולה לנפץ את יסודותיה של החברה - יסודות של אנושיות ושל כבוד האדם - לאלפי רסיסים. לזרוע הרס, חורבן, לתת פתח להידרדרות אל תהומות אפלים שהם מעל לכל דמיון".

אירוע לציון 82 שנים למאורעות "ליל הבדולח" בבית הנשיא בהשתתפות נשיא גרמניה ונשיא אוסטריה 9 בנובמבר 2020. קובי גדעון / לע"מ, אתר רשמי
"תעמולה של שנאה עלולה לנפץ את יסודותיה של החברה". ריבלין באירוע היום/אתר רשמי, קובי גדעון / לע"מ

ריבלין הוסיף בנאומו כי "העולם כולו מתמודד עם מגיפת הקורונה הקטלנית. אפילו ההתמודדות מול המגיפה החדשה, שדורשת סולידאריות ושילוב ידיים, לא הצליחה להדביר את המגיפה הישנה, מגיפת האנטישמיות".

לדבריו, "וירוס האנטישמיות, הגזענות ושנאת האחר, עמיד יותר מווירוס הקורונה. הוא משנה צורה, מסתווה, ומאיים להתפרץ מכל סדק. אבל גם לו - יכול וחייב להיות חיסון. בחינוך, בהסברה, בלימוד, בלקיחת אחריות. כמו המדענים במעבדות ובמכוני המחקר, עלינו, מנהיגי העולם, מוטלת המשימה והאחריות - לעמול במעבדות החברתיות שלנו, ולתקוף בנחישות, ללא פשרות, כל גילוי של אנטישמיות, של גזענות ושל שנאת האחר".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
נשיא גרמניה פרנק וולטר שטיינמאייר בפורום השואה העולמי, יד ושם, 23 בינואר 2020. יונתן זינדל, פלאש 90, פול צלמים
עומדים כתף אל כתף לצד מדינת ישראל". שטיינמאייר בפורום השואה העולמי, ינואר/פול צלמים, יונתן זינדל, פלאש 90

נשיא גרמניה השתתף באירוע דרך הזום, ואמר כי פוגרומי נובמבר לא מסמלים את תחילת רדיפת היהודים הגרמניים. "הם חזו את הפשעים הבלתי נתפסים של השואה, שבוצעו על ידי בני עמי כמה שנים לאחר מכן - ומהווים אזהרה חמורה לזמננו", הסביר.

הוא הוסיף כי כיום חיי היהודים בגרמניה משגשגים שוב. עם זאת, שטיינמאייר ציין כי הוא "מתבייש שהם אינם מרגישים בטוחים לחבוש כיפה ברחוב. אני מתבייש שמקומות תפילה יהודיים דורשים אבטחה. אני מתבייש שרק דלת עץ כבדה מנעה פיגוע רצחני בבית הכנסת בעיירה האלה ביום הכיפורים בשנה שעברה. אנחנו חייבים לפעול".

עוד אמר שטיינמאייר כי "אנחנו נוסיף להילחם באנטישמיות. אנחנו מגנים על חיי היהודים. אנחנו עומדים כתף אל כתף לצד מדינת ישראל. נס הידידות בין גרמניה-ישראל ימשיך לשגשג אם נעמוד יחד ונוסיף לזכור את לקחי העבר. זיכרון נושא את זרעי התקווה לעתיד טוב יותר. כן. אנחנו יכולים למצוא תקווה, גם בזמן שאנו זוכרים את הלילות והימים החשוכים של נובמבר 1938".

אירוע לציון 82 שנים למאורעות "ליל הבדולח" בבית הנשיא בהשתתפות נשיא גרמניה ונשיא אוסטריה 9 בנובמבר 2020. קובי גדעון / לע"מ, אתר רשמי
"זו חובתנו לוודא שחיי היהודים ישגשגו שוב בכל העולם". נשיא אוסטריה/אתר רשמי, קובי גדעון / לע"מ

נשיא אוסטריה התייחס לצורך לשלב זרועות במאבק באנטישמיות, ואמר בעברית: "לזכור ולא לשכוח". ואן דר בלן המשיך ואמר כי "הפוגרום בליל ה-9 בנובמבר 1938 היה שיא אכזרי ראשון של אלימות אנטי-יהודית גוברת. האידיאולוגיה הגזענית של הנאצים הגיעה לעוצמה חדשה ומרתיעה. יהודים אוסטרים, אזרחינו נשדדו מהזכויות והחירויות הבסיסיות ביותר שלהם", אמר.

לדבריו, האירועים נחרטו בתודעת החברה האוסטרית וכי המדינה מכירה באחריותה עליהם. "כיום, אוסטרים זוכרים את הפשעים הללו בחרטה ובושה. אנחנו שנולדנו לאחר השואה, מודים: אוסטריה חולקת באחריות. אוסטרים רבים, רבים מדי, היו מבין המבצעים", הוסיף. "זוהי הכרה באחריותנו באומץ והחלטיות למנוע כל סוג של גזענות, אפליה ואנטישמיות בכל מקום שניתקל בהם. זו חובתנו לא רק להגן על יהודי אוסטריה, אלא לוודא שחיי היהודים ישגשגו שוב באירופה, ישראל - ובכל מקום אחר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully