וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רשות המסים נגד עצמאים שקיבלו מענק יתר: "מזהים ניצול לרעה של המצב"

לאחר שמאות בעלי עסקים נדרשו להחזיר כספים בטענה כי קיבלו מענקי סיוע גבוהים מדי, המשנה למנכ"ל הרשות דחתה בכנסת את הביקורת: "יש לוודא שהכסף מגיע למי שצריך". העצמאים מחו: "זה לא הזמן לבקש החזר". ברשות העריכו: רחוקים כ-30 מיליארד שקלים מתחזית ההכנסות ממסים

בווידאו: הפגנת עצמאים בנתניה בדרישה לפתוח את חנויות הרחוב ולסייע לבעלי עסקים/צילום: ראובן קסטרו וסוניה גורודיסקי

נציגי רשות המסים האשימו היום (שלישי) בוועדה לביקורת המדינה כי עצמאים מנסים לנצל לרעה את מדיניות מענקי הסיוע לעסקים במשבר הקורונה. זאת, בתגובה לטענותיהם של מאות בעלי עסקים, שקיבלו לאחרונה דרישה להחזיר מקדמות שקיבלו בסעיף "הוצאות קבועות", בטענה כי קיבלו תשלום יתר.

לדברי המשנה למנכ"ל רשות המסים, מירי סביון, מדובר ב-450 בעלי עסקים. "אנחנו מזהים ניצול לרעה של בעלי עסקים שחושבים שזה גם עוד דרך לקחת כסף מהמדינה שלא מגיע", היא אמרה, "אנחנו מאמינים שהתפקיד שלנו כאן זה גם לוודא שהכסף לא מגיע למי שלא מגיע לו. אנחנו כל הזמן בעבודה למצוא את האיזון ולתת את השירות למי שמגיע לו ולמי שלא מגיע - להגיד: לא מגיע לך, וגם לעמוד מול מי שמנסה לנצל לרעה את המצב".

סביון הסבירה כי בפני רשות המסים עמדו שתי חלופות: "לחכות שהמשבר של הקורונה יעבור ועוד שנתיים לבוא ולהגיד: שילמנו לכם מיליון - תחזירו את העודף", או לחילופין ליידע את האנשים במכתבים שהם מתבקשים להחזיר את הסכומים תוך 90 יום. "מי שמתקשה יכול לפנות, ולבקש לקזז את זה מהמענק. חשוב להבין: מדובר בכסף של המדינה, המדינה שלחה יד עמוקה מאוד לכיס ושילמה סכומי עתק למאות אלפי עסקים ויחידים כדי לאפשר להם להתקיים, אבל הם צריכים להגיע למי שהם צריכים להגיע. אם שולם סכום כסף לאדם שלא היה זכאי לזה, הוא חייב לדעת ששילמו לו ביתר והוא צריך להחזיר את הכסף לקופה".

בניין מס הכנסה, ירושלים. אוליבייה פיטוסי, פלאש 90
בניין רשות המסים/פלאש 90, אוליבייה פיטוסי

היא הדגישה כי כ-200 אלף תביעות הוגשו לקבלת מענקים בסעיף זה, וכי מענקי יתר הגיעו רק למאות בודדות מתוכן, ואמרה כי הרשות תתחשב במי שמתקשה להחזיר את המענקים. "זו לא הודעה: 'עכשיו תתייצב, אחרת תיכנס לבית סוהר'. יש לו 90 יום לשלם, ואם זה לא מספיק לו הוא יכול לפנות ונסדיר את זה".

רועי כהן, נשיא ארגון העצמאים לה"ב, טען כי אם רשות המסים רוצה את הכספים בחזרה, עליה לדרוש אותם בסוף השנה - ולא בעיצומו של המשבר. "[זה] לא הזמן לבקש כסף חזרה מעסקים בזמן שהם קורסים", אמר כהן, "זה נחשב חלק מהכנסה, תבואו בסוף השנה, אנשים לא לקחו את הכסף הזה כדי לשחק בכסף לקזינו, אלא להתפרנס ולהציל את הכסף שלהם. את זה לא מבינים ברשות המסים שמקבלים את המשכורת שלהם כל 1 לחודש. הם לקחו את הכסף כדי לחיות. אם צריך להחזיר כסף - אז הם יחזירו, אז תחכו לסוף השנה, למה לבוא אליהם עכשיו כשההלוואות בדרך, למה אין חמלה?".

בהמשך, ביקש יו"ר הוועדה עפר שלח מסביון להעריך "את סדר הגודל של הבור בהכנסות המדינה?". סביון הדגישה כי אגף הכלכלנית הראשית הוא המוסמך לתת התחזית הרלוונטית, ולא היא. "בכל שנה נקבע יעד תחזית הכנסות ממסים ואנחנו פועלים כדי לגבות אותו", אמרה. לשאלת שלח "כמה אנחנו מתחתיו", השיבה סביון כי "כרגע אנחנו בסדר גודל לדעתי של מינוס 30 מיליארד מהתחזית המקורית".

רשות המסים מתגוננת מהביקורת

הדיון בוועדה עסק גם בדוח מבקר המדינה שפורסם בשבוע שעבר, ועסק בתנהלות רשות המסים בחודשים הראשונים של משבר הקורונה. ערן יעקב, ראש רשות המיסים ומ"מ מנכ"ל משרד האוצר, טען בוועדה כי ברשות פועלים כמיטב יכולתם, וכי הם לא אלה שקובעים את החוקים והמדיניות.

"אני מודיע לכם שיש כאלה שנפגעים, יש כאלה שמקבלים שירות פחות טוב - אין שאלה. אבל אנחנו עושים מאמצים שאנשים יקבלו את השירות הכי טוב. אנשים לא ישנים בלילה כדי לתת את השירות הכי טוב, עם סיפורים של אנשים קורעי לב - כי החוק לא אפשר. עשינו את המקסימום ואני מודיע לכם שזה לא קל לעשות את זה ולפעמים יש קושי לשרת את כולם בצורה מיטבית - יש קריטריונים, חוק, ולאור התפיסה שנקבעת בכנסת ישראל. גם רשות המיסים כפופה לחוק", אמר יעקב. "אנשי המבקר עושים עבודה חשובה ומציפים סוגיות חשובות שרובם טופלו, נקודה. יש עוד נקודות שצריך לטפל, כמו שאומר המבקר, לבנות מנגנונים כדי להשיב כספים. אנחנו נקיים את בקשת המבקר ונפעל להשיב את הכספים האלה. את רוב הליקויים קיימנו ועשינו".

ח"כ עפר שלח, יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, אמר בסוף הדיון כי "הטענות המוצדקות בדוח המבקר היו יותר על המדיניות מאשר על ביצוע של רשות המסים". לדבריו, "הפעילות של רשות המסים והביטוח הלאומי כגופים שמעבירים את הכסף, נרתמו ולקחו על עצמם אחריות שהייתה עודפת לתפקיד המקורי שלהם - הם המציאו מערכות תוך כדי תנועה והוציאו לפועל מדיניות שהייתה קמצנית וכושלת".

"מבקר המדינה הופיע לפני מספר ימים בוועדה והתחייב בפניה שהדוח הסופי יעסוק ברובו בתהליכי קבלת ההחלטות", הוסיף שלח. "ראינו פה תהליך שהתנהל לאט ובייסורים רבים ואחרי ייסורים ולחצים רבים. הדבר הזה חייב להיבדק עי מבקר המדינה".

לפי דוח המבקר, רשות המסים קבעה קריטריונים מעוותים שפגעו ביכולת של עצמאים שעבודתם הופסקה בזמן משבר הקורונה לקבל מענקים. בנוסף, המבקר מתניהו אנגלמן קבע כי תקלות במערכת המחשוב גרמו לאי-קליטת בקשות למענקים מצד עצמאים.

בדוח הביניים התמקד מבקר המדינה בתפקוד השוטף של רשות המסים, בשירות הלקוחות שלה ובהקמה וההפעלה של מנגנון תשלום המענקים. הביקורת נערכה בין החודשים מרץ-יוני 2020, וחלק מהנתונים עודכנו עד סוף חודש יולי.

המבקר מצא כי בקריטריונים שפרסמה רשות המסים לקבלת המענקים היו כמה עיוותים, שפגעו באפשרות של כמה קבוצות של עצמאים ועסקים לקבל את הסכומים שנקבעו. בין הדוגמאות שמעלה המבקר: עצמאים המדווחים על בסיס מזומן, שכירים בעלי שליטה (בפעימה הראשונה), עסקים שסיימו את 2018 בהפסדים ומדווחים באיחוד עוסקים.

"איבדנו אמון לחלוטין בממשלת ישראל"

בתוך כך, בעלי עסקים מוחים על המדיניות הכלכלית ברחבי הארץ. כך, עשרות עצמאים מפגינים בכיכר העצמאות בנתניה תחת הכותרת "הדגלים הירוקים". המפגינים קוראים לממשלה לדאוג לפרנסתם ולקדם מהלכים שיסייעו לעצמאים ולבעלי העסקים לחזור לשגרת עסקים במהירות.

המפגינים נושאים דגלים עליהם נכתב "פרנסה", ודורשים מהממשלה לפתוח באופן מידי את חנויות הרחוב, למנות פרויקטור שיתמקד במשבר הכלכלי ויקל את המצוקה הכלכלית של העצמאים ובעלי העסקים.

"הממשלה הזאת נכשלה בטיפול בנו, לא מעניין אותנו פוליטיקה, ורובכם פה ימנים. הממשלה הזאת מנותקת, משרד האוצר מפורק וקבינט הקורונה מחליט החלטות חסרות הגיון שמשאירות בעלי עסקים חסרי כל!", אמר מארגן המחאה דותן סופר, "איבדנו אמון לחלוטין בממשלת ישראל ואנחנו נגיע לכל עיר במדינה שהעצמאים בה ירצו לפרוק את זעמם ולעשות שינוי".

הפגנת מחאה של ארגון העצמאיים "הדגלים הירוקים", נתניה, 3 בנובמבר 2020. ראובן קסטרו
"תתחילו להתעורר". הפגנת הדגלים הירוקים בחיפה, היום/ראובן קסטרו

"די אנחנו לא יכולים. קודם כל: אוכל על השולחן, לפתוח את חנויות המסחר ואת העסקים הקטנים שקורסים. מדינת ישראל רוצה שנבחר בה אבל הם לא בוחרים בנו", המשיך סופר. "הם לא בוחרים בנו, לא ביבי ולא גנץ, אף אחד לא בוחר בנו. והעם אומר את שלו, העם לא יכול יותר, עוד שלושה-ארבעה חודשים הם יבואו ויתחננו שנבוא לקלפי עבורם. אתם לא בוחרים בנו, אנחנו לא נבחר בכם. תתחילו להתעורר, תפתחו את העסקים. תתחילו להתנהל בהיגיון"

גיא גולן, הבעלים של מסעדת סקוטסמן בנתניה, היה גם הוא בין המוחים. "בא [אליי] שוטר, עשה לי דוח 5,000 שקל על כלום, למרות שהיה לי אישור", סיפר. "הם יודעים רק להרוס את העסקים, רק להרוס אותנו הם יודעים. כל העובדים שלי בחל"ת, כולם מובטלים, מקבלים 70% מהשכר שזה בקושי מספיק להם. הממשלה הזאת הביאה את האנשים לגנוב מהסופרים, תראו לאן הגיעו אזרחי מדינת ישראל, בושה וחרפה".

במקביל, עשרות בעלי עסקים מתנועת "שולמנים" יצאו בשיירת רכבים לירושלים כדי להפגין בבלפור, בדרישה לפתוח את חנויות הרחוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully