וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ הוא תופעה של פעם ב-240 שנה, שרוצה להימשך עוד 4 שנים

עודכן לאחרונה: 3.11.2020 / 19:22

הנשיא הראשון של ארה"ב שהיה חסר ניסיון פוליטי וצבאי לפני כניסתו לתפקיד קידם את מדיניות "אמריקה תחילה" הפופוליסטית תוך שינוי דרמטי במדיניות המסורתית של וושינגטון. מבקריו מאשימים אותו בפגיעה בדמוקרטיה, אבל הוא מצהיר: "אני לא פוליטיקאי שגרתי"

בווידאו: טראמפ בעצרת במישיגן/צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

דונלד טראמפ, איש עסקים שהפך לפוליטיקאי, קידם מדיניות לאומנית של "אמריקה תחילה", שרד הליך הדחה ומחלת קורונה ונקט מדיניות שנויה במחלוקת ביחס להגירה וגזע במהלך כהונתו הסוערת, שלפי מבקריו ערערו על הנורמות הדמוקרטיות בארצות הברית.

אחרי עשורים שבהם התפרסם בתור איל נדל"ן מניו יורק ולאחר מכן כוכב ריאליטי, טראמפ הלוחמני פרט על רגשות התסכול בקרב אמריקנים כדי להפוך לתופעה פוליטית יחודית ב-244 שנות קיומה של ארצות הברית.

טראמפ, שמקווה לגבור היום על יריבו הדמוקרטי ג'ו ביידן, נתקל בתחילת דרכו בהתנגדות חריפה בתוך המפלגה הרפובליקנית. ואולם, הוא הצליח לעצב אותה מחדש בדמותו וזכה לתמיכתם של חלק מהרפובליקנים שבעבר התנערו ממנו. בין אם בטוויטר או בעצרות משולהבות, טראמפ השתלח ביריביו הדמוקרטים ובכלי התקשורת, כמו גם בחלק מעמיתיו הרפובליקנים, חברי ממשל ובכירים אחרים שמינה.

"אם אני לא נשמע כמו פוליטיקאי שגרתי מוושינגטון, זה משום שאני לא פוליטיקאי", אמר טראמפ בעצרת בפנסילבניה בחודש שעבר.

תעודת זהות של דונלד טראמפ. מערכת וואלה! NEWS, מערכת וואלה!
תעודת הזהות של טראמפ/מערכת וואלה!, מערכת וואלה! NEWS

טראמפ בן ה-74 נכנס לבית הלבן בינואר 2017 אחרי ניצחון מפתיע על יריבתו הדמוקרטית הילרי קלינטון. הוא הפסיד בפער של כשלושה מיליון קולות בסך הקולות הארצי, אך ניצח במספר האלקטורים.

ניצחונו ב-2016 הפך אותו לנשיא הראשון ללא רקע פוליטי או צבאי קודם, ועלייתו הייתה חלק מגל פופוליסטי ימני ששטף את העולם, מהברקזיט בבריטנה ועד לניצחון ז'איר בולסונארו הימני קיצוני בבחירות לנשיאות ברזיל. טראמפ תקף את הגלובליזציה ומיקד את מדיניות החוץ האמריקנית בגישת "אמריקה תחילה" שלו.

נשיאותו הגיעה בזמן של קיטוב עמוק בארצות הברית ושיתוק פוליטי בוושינגטון.

בבית, טראמפ צמצם את ההגירה החוקי והלא חוקית, וקיצץ את מכסות הפליטים ומבקשי המקלט; הוא העביר קיצוצי מס נרחבים, הטה דרמטית את מערכת המשפט לכיוון ימין וביטל תקנות להגנה על הסביבה שלדבריו היו נטל על העסקים.

מעבר לים, טראמפ עזר לתווך הסכמים בין ישראל לבין שלוש מדינות ערביות, פרש מהסכמים בינלאומיים שלטענתו לא היו הוגנים לארצות הברית, התנכר לבעלות ברית מסורתיות ושיבח רודנים זרים.

אחד מהם הוא נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, אף ששירותי המודיעין האמריקניים הגיעו למסקנה שרוסיה פרצה למחשבי המפלגה הדמוקרטית וניהלה קמפיין תעמולה ברשתות החברתיות כדי לסייע לו ב-2016. הם גם הזהירו שמוסקבה תנסה להתערב שוב נגד ביידן.

דונלד טראמפ בדירתו בני יורק, מאי 1976/GettyImages

מבקריו, בהם דמוקרטים בכירים וחברי ממשל לשעבר, אמרו כי טראמפ הוא סכנה לדמוקרטיה בשל נטיותיו הסמכותניות.

"אני מאמין שהנשיא הוא סכנה קיומית לאמריקה", אמר ביידן בשנה שעברה. "זה אדם שעושה הכול כדי להפריד ולהפחיד אנשים. זה פחד ותיעוב".

הגנרל ארבעה-כוכבים ג'יימס מאטיס, שהיה שר ההגנה הראשון בממשל טראמפ, אמר ביוני כי הוא "הנשיא הראשון בימי חיי שלא מנסה לאחד את האומה האמריקנית - הוא אפילו לא מעמיד פנים שהוא מנסה. במקום זאת, הוא מנסה לפלג אותנו".

ואולם, למרות אינסופור שערוריות, התמיכה הנלהבת של אמריקנים רבים - במיוחד גברים לבנים, שמרנים נוצרים, תושבי האזורים הכפריים ואנשים ללא חינוך אקדמי - נותרה בעינה.

"הצטרפתי לזירה הפוליטית כך שבעלי השררה לא יוכלו להכות את אלו שלא יכולים להגן על עצמם", אמר טראמפ בנאום קבלת המועמדות שלו במפלגה הרפובליקנית ב-2016. "אף אחד לא מכיר את המערכת יותר טוב ממני, ולכן אני לבדי יכול לתקן אותה".

"גאון יציב מאוד"

הדמוקרטים מאשימים את טראמפ בכך שהוא הציב את עצמו מעל החוק והתעלם ממגבלות חוקתיות כמו זימונים של הקונגרס, טענות בדבר שיטת הצבעה "מזויפת", סירוב להתחייב להעברת שלטון אם יפסיד לביידן ומתקפה על בכירים ב-FBI וקהילת המודיעין.

מבקריו ציינו את שקריו המרובים, ותיעדו אלפים כאלו לאורך כהונתו כחלק מבדיקת עובדות בכל נאום או התבטאות שלו. לקול צהלת תומכיו, שרבים מהם עטו בעצרות הפוליטיות שלו את כובעים עם הסיסמה שלו "להחזיר את אמריקה לגדולתה", הוא כינה את התקשורת "פייק ניוז" ו"אויבי העם". הקהל, בתורו, קרא לכלוא את יריביו הפוליטיים לשביעות רצונו של הנשיא.

טראמפ דחה את התהיות שעלו לגבי מצבו הנפשי, וב-2018 תיאר את עצמו בתור "גאון יציב מאוד".

מגיפת הקורונה הציבה אתגר גדול לטראמפ. הוא הטיל ספק ביעילותן של מסיכות, קידם שימוש בתרופות לא מוכחות והעריך כי הווירוס "ייעלם כמו נס". מומחי בריאות רבים אמרו כי הצעדים האלו הובילו לאובדן חיים ותרמו למשבר הכלכלי. יותר מ-230 אלף איש כבר מתו מהווירוס בארצות הברית, ותשעה מיליון איש נדבקו - יותר מבכל מדינה אחרת בעולם.

טראמפ, שמיעט לעטות מסיכה ולשמור על מרחק, תוך שהוא לועג לביידן שכן הקפיד על כך, חשף ב-2 באוקטובר שהוא אובחן חיובי לווירוס. הוא אושפז במשך שלושה ימים בבית חולים וקיבל תרופות רבות, לפני שחזר לבית הלבן.

הדחה

חברי הקונגרס הדמוקרטים ניסו ללא הצלה להדיח אותו בשל קריאתו לאוקראינה להתערב בבחירות לנשיאות כשביקש ממנה לחקור את ביידן ואת בנו האנטר על טענות לא מבוססות למעשי שחיתות.

טראמפ הפך לנשיא השלישי בלבד שמודח על ידי בית הנבחרים, שהצביע בעד האישומים בעבירות של ניצול סמכות לרעה ושיבוש פעילות הקונגרס במסגרת פרשת אוקראינה-גייט. הסנאט הרפובליקני זיכה אותו במשפט בפברואר וטראמפ נותר בחדר הסגלגל.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בנאום מצב האומה, וושינגטון די. סי. 4 בפברואר 2020. רויטרס
שרד את משפט ההדחה בקונגרס. טראמפ בנאום מצב האומה/רויטרס

טראמפ זעם על חקירת המעורבות הרוסית בבחירות ב-2016. התובע המיוחד רוברט מולר, שמונה על ידי משרד המשפטים, תיעד את המעורבות הרוסית בבחירות שנועדה לזרוע כאוס בארצות הברית, לפגוע בקלינטון ולעזור לטראמפ. הוא אף פירט על מגעים רבים בין הקמפיין של טראמפ לבין רוסיה, אך אמר כי לא היה ביסוס לקבוע שהייתה קנוניה בין הצדדים.

מצד שני, מולר גם לא זיכה את טראמפ מחשד לשיבוש חקירתו, בניגוד לטענות הנשיא שתיאר את החקירות נגדו "ציד מכשפות". בסופו של דבר, התובע הכללי, וויליאם בר, ניקה את הנשיא שמינה אותו לתפקיד.

טראמפ נמנע מלגנות את רוסיה ואימץ בפומבי את הכחשותיו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, בעודו מטיל ספק במסקנות סוכנויות המודיעין שלו. טראמפ שיבח את פוטין על עוצמתו, בהמשך להערצה שהביע לרודנים ברחבי העולם, כולל קים ג'ונג און הצפון קוריאני ונשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ אוחז בספר תנ"ך בעת סיור בכנסייה סמוכה לבית הלבן שסבלה נזק בהפגנות, 1 ביוני 2020. רויטרס
טראמפ אוחז בספר תנ"ך בעת סיור בכנסייה סמוכה לבית הלבן/רויטרס

המתיחות גזעית גברה בתקופת כהונתו של טראמפ.

הפגנות נגד הגזענות ואלימות המשטרה התפשטו לערים רבות כשהן לעתים גולשות למהומות ולמעשי ביזה, כפי שקרה אחרי ההרג של ג'ורג' פלויד במיניאפוליס על ידי שוטר לבן. טראמפ כינה את המפגינים "בריונים", הבטיח לשמור על "חוק וסדר" ושלח כוחות פדרליים לרחובות ערים בשלטון דמוקרטי.

מבקרי טראמפ מאשימים אותו בליבוי "הזעם הלבן" במדינה שבה חלקם של הלבנים הולך וקטן מבחינה דמוגרפית. אפילו חלק מהרפובליקנים נעו באי-נחת אל מול חוסר רצונו של טראמפ להתנער מתומכי עליונות הגזע הלבן.

למחוק את מורשת אובמה

מראותיהם של ילדים בכלובים זועקים להוריהם שהופרדו מהם הובילו את הנשיא לזנוח את הרעיון השנוי במחלוקת

הנשיא ה-45, שירש את הנשיא השחור הראשון של ארצות הברית ברק אובמה, מחק חלקים נרחבים מהמורשת של קודמו. הוא נטש את הסכם הגרעין עם איראן ואת הסכם האקלים, ביטל תקנות להגנה על הסביבה ושם קץ להפשרה ביחסים עם קובה.

גישתו התקיפה של טראמפ להגירה הייתה אחד מסימני ההיכר של ממשלו.

עם כניסתו לפוליטיקה ב-2015, הוא הבטיח לבנות חומה לאורך הגבול עם מקסיקו, וטען שהשכנה מדרום היא זו שתשלם עליה, אולם היא סירבה.

אחד הצעדים הראשונים שלו בתור נשיא היה הוצאת צו המונע כניסה של אזרחים מכמה מדינות מוסלמיות, והוא יישם מדיניות של הפרדה בין ילדי מהגרים להוריהם שעוררה סערה בארצות הברית ובעולם. מראותיהם של ילדים בכלובים זועקים להוריהם שהופרדו מהם הובילו את הנשיא לזנוח את הרעיון השנוי במחלוקת.

טראמפ טיפח תדמית של איש עסקים מוצלח הסוגר עסקאות, למרות היסטוריה של הפסדים כספיים, פשיטות רגל וכישלונות עסקיים. החזרי המס שלו, שנחשפו על ידי ניו יורק טיימס בספטמבר, הראו כי הנשיא שילם מסים בגובה של 750 דולר בלבד על הכנסותיו ב-2016 ושוב ב-2017 - ושום מס הכנסה בעשר מתוך 15 השנים הקודמות - בעיקר משום שהוא דיווח על יותר הפסדים מאשר רווחים.

הוא אף הסתבך בשורת פרשיות מין, שאותן הכחיש. בבחירות 2016 נחשפה הקלטה שלו מ-2005, שבה התרברב כי הוא יכול לעשות מה שהוא רוצה לנשים, כולל לתפוס אותן באיבר מינן, משום שהוא ידוען.

עורך דינו האישי לשעבר מייקל כהן הודה בעבירות הקשורות לדמי שתיקה ששולמו לשתי נשים לפני הבחירות - שחקנית פורנו ודוגמנית - שסיפרו כי על קיום יחסי מין עמו שנים קודם לכן. טראמפ הכחיש את טענותיהן.

כהן, שהפך לאחד המבקרים הבולטים ביותר של טראמפ מאז שהורשע ונכלא, הוא אחד משורה ארוכה של מקורבים לנשיא שעמדו לדין במהלך כהונתו. לכמה מהם, בראשם ראש הקמפיין לשעבר פול מנפורט והיועץ רוג'ר סטון, הוא העניק חנינה למורת רוחם של אלו שראו בכך התערבות פוליטית פסולה המערערת על שלטון החוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully