וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיא טנזניה זכה ביותר מ-80% מהקולות, באופוזיציה קוראים להפגנות ענק

ג'ון מגופולי, שמתנגדיו מאשימים אותו בדיכוי ובהשתקה, הוכרז כמנצח, אך יריביו טוענים לזיופים נרחבים ודורשים בחירות חוזרות: "לא נסכים לשוב למדינה חד-מפלגתית". ארה"ב הביעה דאגה: "חשש ממחויבות המדינה לדמוקרטיה"

הפגנת תמיכה בנשיא טנזניה, ג'ון מגופאלי 27 באוקטבור 2020. AP
תומכיו של הנשיא מגופולי בעצרת, בשבוע שעבר/AP

נשיא טנזניה ג'ון מגופולי הוכרז כמנצח בבחירות עם 84% מהקולות, אך באופוזיציה טוענים לזיופים וקוראים לבחירות חדשות. שתי המפלגות המרכזיות באופוזיציה, "צ'דמה" ו-ACT-ווזלנדו, קראו אתמול במסיבת עיתונאים משותפת לקיום הפגנה המונית מחר (שני) ברחבי המדינה עד שדרישותיהן ייענו. במשטרה הזהירו כי לא יאפשרו "הפגנות והתכנסויות לא חוקיות".

באופוזיציה טענו כי נמנע מאנשיהם להיכנס לקלפיות וכי הקולות זויפו. "אנחנו לא יכולים להסכים לחזרה למשלטון של מפלגה אחת", אמר יו"ר ACT-ווזלנדו, זיטו קבוואה, שאמר כי הם פועלים "למען העתיד" של המדינה שבמזרח אפריקה. הוא אחד מבין עשרות מועמדים של האופוזיציה שאיבדו את המושב שלהם בפרלמנט במהלך הבחירות.

המועמד לנשיאות מטעם צ'דמה, טונדו ליסו, זכה רק ב-13% מהקולות. הוא אמר כי הבחירות לא היו תקינות לפי החוק של טנזניה או החוק הבינלאומי. "זאת הייתה בסך הכול כנופיה של אנשים שהחליטו לנצל לרעה את מנגנוני המדינה כדי להיאחז בשלטון", אמר.

מגופולי, המכונה "בולדוזר", נבחר ב-2015 אחרי שהבטיח להיאבק בשחיתות במהלך הקמפיין הוא אמר כי הוא ימשיך לחזק את הכלכלה עם השלמת מיזמי תשתיות שבהם החל בכהונתו הראשונה, כמו סכר הידרו-אלקטרי, רשת רכבות ומטוסים חדשים לחברת התעופה הלאומית.

עם זאת, האופוזיציה וארגוני זכויות טוענים שממשלו השתיק מבקרים, סגר כלי תקשורת ומנע קיום עצרות של האופוזיציה. ליסו, יריבו העיקרו, נורה 16 פעמים ב-2017 בפרשה שטרם פוענחה. הממשלה מכחישה שהיא מדכאת את מתנגדיה. ה- CCM , מפלגתו של מגופולי, נמצאת בשלטון מאז עצמאות המדינה ב-1961.

ראש ועדת הבחירות אמר כי הטענות לקולות מזויפים בקלפיות לא מבוססות, ומשקיף מטעם קהילת מדינות מזרח אפריקה אמר כי הבחירות התנהלו "באופן סדיר". ואולם שגרירות ארצות הברית בדאר א-סלאם אמרה כי הקמפיין התאפיין בשימוש בכוח נגד אזרחים לא חמושים, סימון מראש של פתקים, מעצרים של אנשי אופוזיציה והגבלות על כניסת משקיפים של מפלגות לקלפיות.

"אי-הסדרים והפער העצום בניסוין מעלים ספקות משמעותיים לגבי אמינות התוצאות, כמו גם חשש מהמחויבות של ממשלת טנזניה לערכים דמוקרטיים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully