וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשרות דרוזים פרצו לבית החולים זיו ולקחו גופת מנהיג דתי שמת מקורונה

יואב איתיאל, אלי אשכנזי ויפעת רוזנברג

עודכן לאחרונה: 31.10.2020 / 14:07

שחרור גופתו של שיח אבו זאין אלדין חסן חלבי נדחה, ועשרות צעירים ממג'דל שמס, הנמצאת תחת סגר בשל התחלואה, הדפו את המאבטחים בבית החולים וחטפו את גופתו. לאחר מכן נערכה צעדה עם ארונו של המנהיג הרוחני, וכעת מתקיימת הלוויה המונית, תוך הפרת תקנות הקורונה

בווידאו: עשרות דרוזים גונבים גופת שייח' מביה"ח זיו, צפת/צילום: טוויטר

עשרות צעירים בני העדה הדרוזית פרצו אמש (שישי) לבית החולים זיו שבצפת, הדפו את המאבטחים ולקחו את גופתו של המנהיג הדתי, שיח אבו זאין אלדין חסן חלבי, שמת מוקדם יותר מנגיף הקורונה. מרבית הצעירים שפרצו לבית החולים הם תושבי מג'דל שמס, וערכו צעדה ביישוב המוגדר אדום בשל התחלואה הגבוהה, ומוטל עליו סגר. כעת נערכת הלוויה המונית למנהיג הרוחני, בניגוד לתקנות הקורונה.

אתמול, עוד לפני שנודע על מותו של השיח, עלתה כוונה לערוך מסע הלוויה המוני ביישוב, מה שעורר חשש להדבקה מוגברת בנגיף. לאור זאת, פרויקטור הקורונה רוני גמזו, אנשי פיקוד העורף, וכן שיח מואפק טריף היו תמימי דעים והורו שלא לשחרר את הגופה במהלך היום - אלא רק מחר.

טקס הלוויה של השיח הדרוזי אבו זאין אלדין חסן חלבי שנחטף מבית החולים זיו בצפת. 31 באוקטובר 2020. ללא, אתר רשמי
מתוך טקס הלוויה של המנהיג הרוחני במג'דל שמס, היום/אתר רשמי, ללא

אנשי היישוב שסירבו להשלים עם ההחלטה לעכב את קבורת המנהיג הרוחני, פרצו לבית החולים ולקחו אותה. לאחר מכן הם ערכו צעדה המונית ברחבי היישוב, ללא כל הקפדה על הנחיות הריחוק החברתי הנדרשות. מחר צפויה להתקיים ההלוויה המגרש הכדורגל של מג'דל שאמס, שם מאות שוטרים נערכים כבר מהלילה לאבטח את האירוע.

גורם המעורה בפרטי האירוע אמר לוואלה! NEWS כי "השיח בן ה-76, מאומת בקורונה, הגיע לבית החולים במצב אנוש, מורדם ומונשם ותוך פעולות החייאה. עם הגעתו לבית חולים, בוצעו בו ניסיונות החייאה נוספים אך בסופן נאלצו הרופאים לקבוע את מותו".

הוא הוסיף כי לאחר מכן התברר כי יש כוונה לקחת את הגופה ולקיים לו אירוע פרידה במגרש הכדורגל בו יעברו אלפים על פני הגופה. כמו כן, נודע כי הטקס וההכנות אליו כבר נעשו. "לכל גורמי הבריאות הסכנה הניבטת היתה ברורה, כל גם גודל האסון שיכול לקרות, הרי מדובר בישוב אדום, ובכלל", אמר אותו גורם המכיר את השתלשלות האירועים היום.

עשרות דרוזים גונבים גופת שייח מביה"ח צפת כדי להביאו לקבורה 30 באוקטובר 2020. -, אתר רשמי
פרצו ולקחו את הגופה. בית החולים זיו, הלילה/אתר רשמי, -

הוא סיפר כי הגורמים הרלוונטיים ערכו התייעצות, ובשל רגישות הנושא וכבודו של השיח' עורבו בהתייעצויות גם פרויקטור הקורונה רוני גמזו, משנה למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' איתמר גרוטו, המפקד הרלוונטי בפיקוד העורף וגם השיח מואפק טריף, המנהיג הרוחני של העדה הדרוזית בישראל. "כולם הסכימו כי אין לשחרר את הגופה, והשיח אף הוציא הודעה כי הגופה תשוחרר רק מחר בבוקר ושמי שלא גר במג'דל שמס - שלא יגיע לשם, ומי שגרשלא יגיע ללוויה", אותו גורם משוכנע שלו היו אומרים שייקברו אותו היום אפשר היה להמנע מכל מה שקרה אחר כך - כי כמובן בית החולים היה משחרר את הגופה.

לדברי הגורם, המשטרה ידעה על כוונת הצעירים להגיע לבת החולים והתכוננה לכך. "התקבל מידע שקבוצה של צעירים עושה את דרכה לכיוון בית החולים והמשטרה קיבלה על כך הודעה ועל כן, אבטחת בית החולים תוגברה. שעה לאחר מכן, כוח יס"מ של המשטרה הגיע ופיקוד האירוע עבר אליו".

הוא סיפר כי "כמאה דרוזים החלו להתגודד מול מחסומי האבטחה בכניסה לבית החולים. תוך זמן קצר החלה במקום התפרעות. העיפו את מחסומי הברזל, שברו את עמדת האבטחה, דחפו את הקב"ט והמאבטח שהיה אתו ועשרות פשוט חדרו פנימה בעוצמה ואלימות".

הגורם הוסיף כי למרות ההכנות - המשטרה לא פעלה למנוע את הפריצה ולא ניסתה ליצור סדר במקום "השוטרים עמדו בצד ולא עשו כלום. פשוט עמדו והסתכלו. לא הזיזו את עצמם מהמקום. זה היה מביך. אחר כך המשטרה ניסתה לטעון כי 'הגופה שוחרר בהסכמה' וכי 'בחדר המתים מסרו את הגופה'".

"ברור שכשמאה אנשים משולהבים מגיעים עם רצח בעיניים ומקללים אז כל אחד היה נותן את הגופה. מי יגיד להם לא. לא הייתה שום ניירת לשחרור הגופה. פשוט לקחו את הגופה", אמר "זה כמו שמישהו נכנס עם אקדח לבנק והקופאי נותן לו בהסכמה את הכסף בשקית. המשטרה הייתה חדלת אישים. היא עמדה מטרים ספורים מההתפרעות ולמרות שמחובתה היה להגן על בית החולים ולמנוע את כניסת האנשים היא עמדה בחיבוק ידיים והותירה את מאבטחי בית החולים להתמודד מולם".

ממטה המחוז הצפוני במשטרה נמסר לוואלה!NEWS כי "האירוע נמצא בחקירה. ומממצאים ראשונים עולה כי הצוות הרפואי של בית החולים ובכלל זה ארבעה רופאים בחדר המתים מסרו את הגופה לידי האנשים שהיו שם מול עיניהם של מפקד היס"מ וקב"ט בית החולים". עוד נמסר כי "יש היבטים נוספים שגם הם נחקרים והחקירה רק בתחילתה".

הלוויית מנהיג רוחני בעדה הדרוזית במג'דל שמס בניגוד להנחיות הקורונה - 30 אוקטובר 2020. -, אתר רשמי
"המשטרה הותירה את מאבטחי בית החולים להתמודד לבדם", הצעדה במג'דל שמס, הערב/אתר רשמי, -

ח"כ ע'דיר מריח (יש עתיד-תלם) גינתה בחריפות את האירועים בבית החולים זיו. "התנהגות זו לא הולמת את מעמדו הרם של השיח הנכבד המנוח", אמרה. "כולנו חייבים להישמע ולנהוג בהתאם להנחיות משרד הבריאות".

בשעות הבוקר החליטה ועדת השרים לענייני אזור מוגבל להאריך את הסגר שהוטל על מג'דל שמס, לנוכח מגמת העלייה בתחלואה. הסגר, שהוטל ביום שני השבוע, הוארך עד ליום חמישי הקרוב. בנוסף לכך הוחלט על סגר גם בשטחי המועצה המקומית בועיינה-נוג'ידאת. בעקבות ההחלטה, כיתות א'-ד' לא ייפתחו בשתי הרשויות, אך מסגרות הגיל הרך ימשיכו לפעול כרגיל.

פרופ' רוני גמזו, ממונה הקורונה, אמר בישיבה מוקדמת של הקבינט אתמול כי "יש מספר ערים מהבהבות שאנחנו מתמקדים בהן ואנחנו מתלבטים אם לפתוח שם את מערכת החינוך". גמזו ציין בין היתר את טייבה, שפרעם וסכנין כערים שבהן התחלואה במגמת עלייה, וקרא גם להאריך את הסגר במג'דל שמס. "אנחנו נמליץ להן לא לפתוח את מערכת החינוך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully