וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקורונה בארה"ב: תשעה מיליון נדבקים, זינוק בתחלואה ב-42 מדינות

ימים ספורים לפני הבחירות לנשיאות, הנגיף יוצא מכלל שליטה. ביותר מ-20 מדינות נרשמו שיאים שבועיים וממוצע המאובחנים היומי עלה ל-75 אלף. לאחר תקופה שהמדינה הרשתה לעצמה להתעלם מהמגיפה, היא תוקפת מחדש: "אנחנו מכינים תכניות אבל האנשים כבר מתים"

בווידיאו: זינוק בתחלואה מקורונה בארה"ב/צילום: רויטרס

ארצות הברית, שדיווחה על מקרה קורונה ראשון בוושינגטון לפני 282 ימים, עברה אתמול (חמישי) את רף התשעה מיליון נדבקים. בשבוע האחרון לבדו אובחנו יותר מחצי מיליון אזרחים כחיוביים לנגיף, במה שנראה כאיבוד שליטה על המגיפה לקראת הבחירות לנשיאות.

ברחבי המדינה, עלו סימנים המתריעים כי המצב צפוי להחמיר. ביותר מ-20 מדינות דווח כי בשבוע האחרון אומתו יותר נדבקים מבכל שבוע אחר מאז פרוץ המגיפה. בשל העומס על מערכת הבריאות, חולים נשלחו לבתי חולים שדה באל פאסו ובפרברי מילווקי. בשיקגו, התפרצויות הולכות וגדלות הובילו להגבלות חדשות על עסקים. עד כה, אף לא מדינה אחת הודיעה על הפחתת מספר הנדבקים.

"אין דרך לייפות את המצב - אנחנו עומדים בפני משבר וקיים סיכון מיידי לך, לקרובי משפחתך, לחבריך ולשכניך", אמר מושל ויסקונסין טוני אוורס, שבמדינתו בתי החולים מגיעים לתפוסה מלאה, לאחר שמספר המאובחנים בה זינק ויותר מ-200 מתים מקורונה נרשמו בשבוע האחרון.

בדיקת קורונה באל פאסו, ארצות הברית, 27 באוקטובר 2020. רויטרס
"אנחנו עומדים בפני משבר מידי". מתחם בדיקות באל פאסו/רויטרס

ימים ספורים לפני הבחירות, ממוצע המאובחנים עלה ל-75 אלף מדי יום, התקופה הגרועה ביותר עד כה. מספרי המתים, המשתרכים מאחורי אלה של הנדבקים, נותרו הרבה מתחת לתקופת השיא, אך גם הם עלו מעט לכ-780 ביום. במדינה אובחנו יותר נדבקים מבכל אחת אחרת, אם כי בחלקן שיעור המקרים לנפש גבוה יותר.

"הזינוק משמעותי יותר מכל גל או זינוק אחר שראינו", אמרה אמנדה סימאנק, אפידמיולוגית באוניברסיטת ויסקונסין-מילווקי. סימאנק הוסיפה כי היא מוטרדת במיוחד העלייה בדיוק כשמזג האוויר הקר מגיע ומכריח אנשים להיכנס לחללים סגורים, בהם הנגיף יכול להתפשט בקלות. "זהו הדפוס שעלול להימשך אם לא נוריד את ההדבקות לרמות שניתן להכיל".

ב-21 מדינות התווספו יותר מקרים בשבוע האחרון מבכל שבוע אחר של המגיפה. בחלקים מאיידהו וקנזס, גורמים התריעו כי נשארו רק כמה מיטות פנויות בבתי החולים. בדקוטה הצפונית, בה יותר מ-5% מהאוכלוסייה חלתה בקורונה, המספרים ממשיכים לצמוח, כשאתמול נרשם שיא יומי של יותר מ-1,200 נדבקים.

עובדת בבית חולים בדקוטה הדרומית, ארצות הברית, 26 באוקטובר 2020. רויטרס
"היה ניתן למנוע הכול". עובדת בבית חולים בדקוטה הדרומית/רויטרס

ברקע חציית הרף בכלל המדינה, מומחים טענו כי היו הזדמנויות שהתפספסו שיכלו להקטין את ממדי המגיפה. "אני חושב שזה מפתיע כמה מהר הכול קרה", אמר ד"ר לארי צ'אנג, מומחה למחלות זיהומיות באוניברסיטת ג'ונס הופקינס. "חשבתי שנעשה עבודה טובה יותר כמדינה בהתארגנות ובחשיבה על תכניות מבוססות נתונים לעצירת המגיפה".

העלייה האחרונה החלה לפני כמה שבועות במערב התיכון ובמערב ההררי, אולם כעת היא כבר התפשטה הרבה מעבר לאזורים אלה. בצפון-מזרח המדינה, מקומות כגון ניו ג'רזי ורוד איילנד חוו עלייה ראשונה אחרי חודשים של יציבות. גם פנסילבניה וקנטאקי רשמו מספרי שיא, ובטקסס, המצב באל פאסו חמור עד כדי כך שהרשויות הורו על עוצר וחלק מהחולים נאלצו לטוס לטיפול במקום אחר.

בדיקת קורונה בדקוטה הצפונית, ארצות הברית, 26 באוקטובר 2020. רויטרס
5% מהאוכלוסייה נדבקה. בדיקת קורונה בדקוטה הצפונית/רויטרס

לאורך כל התקופה האחרונה, הייתה תחושה שהדאגות מהסיכון הבריאותי שקטו מאז תחילת המגיפה, כשהוטלו סגרים באזורים נרחבים. בתי עסק נותרו פתוחים ברוב המדינה. סטודנטים רבים ממשיכים להגיע לשיעורים, אין חובת עטיית מסיכה לאומית והנשיא דונלד טראמפ, שדיבר בתקווה על חיסון, התעקש בפני הקהלים הגדולים בעצרות הבחירות כי המדינה "מאגפת את המגיפה".

"היה ניתן למנוע את הכול", טענה קייטלין יורנדה-קאלפפר, שאמה מתה מהנגיף הקיץ באל פאסו, והוסיפה כי היא מתוסכלת מתגובת המדינה והממשלה לכך ש"העיר נחרבת". לדבריה, "אמא שלי לא הייתה צריכה למות".

אדם עוטה מסיכה במישיגן, ארצות הברית, 28 באוקטובר 2020. רויטרס
הדאגות שקטו מאז תחילת המגיפה. מישיגן/רויטרס

בחודשי האביב - כשהבדיקות היו מוגבלות, ציוד מגן היה נדיר ובמדינה היו יותר מ-2,000 מתים בממוצע בכל יום - ההתפרצויות הקשות ביותר התרכזו בערים גדולות באזור הצפון-מזרחי. בקיץ, כשמספר הנדבקים זינק ליותר מ-66 אלף מדי יום, אזור "חגורת השמש" ספג את המהלומה הקשה ביותר.

כעת, למרות העלאת מספר הבדיקות והטיפול הרפואי המשופר, ההתפרצויות התפשטו באזורים שונים והגיעו לבתי החולים בערים הגדולות והעיירות קטנות כאחד. "הדאגה הגדולה ביותר שלי היא שלא יהיו לנו מספיק צוות בשביל המיטות שאנחנו מקימים", אמרה דני ביבי, אחות טיפול נמרץ במרכז רפואי ביוטה. "אנחנו מכינים תכניות אבל האנשים כבר מתים".

לדבריה של קתרין טרויסי, אפידמיולוגית למחלות זיהומיות באוניברסיטת טקסס, תגובת הממשלה התעכבה בגלל פוליטיקאים שמסרבים לעקוב אחר המלצות גורמי הבריאות. "אנחנו כבר תשושים מהמגיפה, לכולם נמאס מזה", אמרה. "אבל אתם יודעים מה, לווירוס לא אכפת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully