וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בוליביה: המועמד הסוציאליסטי רשם ניצחון סוחף בבחירות לנשיאות

25.10.2020 / 8:30

לואיס ארסה, שהיה שר האוצר בממשלו של מוראלס, הפתיע וקיבל יותר מ-50% כבר בסיבוב הראשון, בפער גדול מיריביו מהמרכז והימין. "נבנה מחדש את המדינה", אמר ארסה, שהבטיח כי למוראלס הגולה, שמאז הדחתו לפני כשנה נותרה בוליביה במשבר עמוק, לא יהיה תפקיד בממשלו

בווידאו: אזרחי בוליביה חוזרים להצביע בבחירות לנשיאות תחת מגבלות הקורונה/צילום: רויטרס

מועמד המפלגה הסוציאליסטית של בוליביה, לואיס ארסה, רשם ניצחון סוחף בבחירות לנשיאות, והבטיח "לבנות מחדש" את המדינה אחרי שנה של תהפוכות פוליטיות ומגיפת הקורונה. לפי התוצאות הסופיות, ארסה זכה ביותר מ-55% מהקולות והבטיח את שובם של הסוציאליסטים לשלטון במדינה הדרום אמריקנית הענייה כשנה אחרי שמנהיג המפלגה אבו מוראלס הודח בשל הפגנות סוערות בטענה שהוא זייף את הבחירות.

המחאה נגד מוראלס, נשיאה הילידי הראשון של בוליביה ואחד מוותיקי הגל האדום ביבשת, כללה אלימות, מעשי ביזה ומצור, ובסופו של דבר הוא נאלץ לפרוש ולברוח מהמדינה. מוראלס חי בגלות בארגנטינה, אבל נותר הנשיא של התנועה לעבר סוציאליזם והיה לו תפקיד מכריע בבחירתו של ארסה כמועמד המפלגה.

"עכשיו, האתגר הגדול שלנו הוא לבנות מחדש את המדינה בשלום, להחזיר את השמחה, היציבות והתקווה לעתיד טוב יותר עבור כל הבוליביאנים", אמר ארסה בתגובה שפרסם ברשתות החברתיות לתוצאות הסופיות, עם סרטון של תומכיו ברחבי המדינה. "לא נאכזב את מי שנתן בנו אמון".

אקרה, כלכלן מתון שקיבל קרדיט על השגשוג הכלכלי שחוותה בוליביה באמצע שנות ה-2000, זכה בפער של יותר מ-26% מיריבו קרלוס מסה - הפרש ניכר בהרבה ממה שחזו הסוקרים. ארסה, שהיה שר האוצר תחת מוראלס, נחשב לקול מתון בממשל ההוא. הוא אמר כי למוראלס לא יהיה חלק בממשל החדש.

נשיא בוליביה הנבחר לואיס ארסה חוגג עם תומכיו באל אלטו, 24 באוקטובר 2020. רויטרס
נחשב לקול מתון בממשל מוראלס. ארסה חוגג את הניצחון, אתמול/רויטרס

על רקע מגיפת הקורונה והקריסה הכלכלית, ההצבעה הייתה מכה למפלגות המרכז והימין של בוליביה, שהיה להן חלק קטן בעידן מוראלס, שנמשך כמעט 14 שנה.

הנשיאה הזמנית ג'נין אנייז, שלקחה את השלטון במהלך המשבר בשנה שעברה, פרשה מהמרוץ לאור אחוזי התמיכה הנמוכים בה, ומסה הוביל קמפיין שקט.

מסה, שסיים במקום השני גם בבחירות בשנה שעברה שבוטלו אחרי שמוראלס הואשם בזיופים, בירך את ארסה בטוויטר. הוא כבר הודה בהפסדו בתחילת השבוע כשהספירה המוקדמת הראתה את הפערים ההולכים ומתרחבים. "נישאר נחושים באופוזיציה הדמוקרטית לממש את המנדט של העם", אמר מסה.

ממשלות ומשקיפים מבחוץ שיבחו את הבחירות על היותן שלוות ושקופות, בניגוד להצבעה בשנה שעברה שלאחריה נרשמו קרבות רחוב בין מפגינים לבין כוחות הביטחון, שהסתיימו ביותר מ-30 הרוגים.

ראש ועדת הבחירות של בוליביה, סלבדור רומרו, אמר כי אחוז ההצבעה היה 88%, למרות הקורונה. לדבריו, זהו השיעור השני בגובהו בהיסטוריה של בוליביה ואחד הגבוהים ביותר באמריקה הלטינית מאז תחילת המאה.

"זה מראה שהעם רוצה לחיות בשלום ועם מוסדות הממלאים את משימתם, ושהוא דחה את ההערכות הקודרות בדבר עימותים ואלימות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully