וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שתי חוקרות זכו בנובל לכימיה על פיתוח שיטה לעריכת גנום

7.10.2020 / 13:05

החוקרות עמנואל שרפנטייה מצרפת וג'ניפר דיודנה מארצות הברית יקבלו פרס של עשרה מיליון קורונות שבדיות ומדליית זהב. הן פיתחו כלי המאפשר לערוך את הגנים, בטכנולוגיה המעוררת שאלות אתיות רבות. זאת הפעם הראשונה שבה שתי נשים זוכות בפרס

בווידאו: הכרזה על הזוכות בפרס נובל לכימיה/צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

שתי מדעניות מצרפת ומארצות הברית זכו היום (רביעי) בפרס נובל לכימיה על פיתוח שיטה לעריכת גנום המוכרת בתור CRISPR. החוקרות עמנואל שרפנטייה מצרפת וג'ניפר דיודנה מארצות הברית יקבלו עשרה מיליון קורונה שבדית, שהם 1.1 מיליון דולר, ומדליית זהב. ההכרזה נמסרה על ידי מזכ"ל האקדמיה המלכותית השבדית למדעים, גוראן הנסון. זאת הפעם הראשונה שבה שתי נשים זוכות בפרס.

"יש כוח עצום בכלי הגנטי הזה, שמשפיע על כולנו", אמר יו"ר ועדת הפרס לכימיה, קלאס גוסטבסון. "זה לא רק הוביל למהפכה בתחום המדע, אלא לחידושים ויוביל לפריצת דרך בטיפולים רפואיים חדשים". לדבריו, בזכות זה, ניתן לערוך כל גנום "כדי לתקן נזקים גנטיים". הוא זהיר כי יש להשתמש בטכנולוגיה הזו בזהירות רבה, אך היא "תספק למין האנושי הזדמנויות גדולות".

הטכנולוגיה הזו כבר העלתה סדרת שאלות אתיות קשות בפני הקהילה המדעית, והיא עלתה לכותרות ב-2018, כשהמדען הסיני חה ג'יאנקוי חשף שהוא עזר ביצירת התינוקות המהונדסים גנטית הראשונים בעולם בניסיון לחסן אותם מפני הידבקות בנגיף ה-HIV. הוא זכה לגינויים ברחבי העולם על שערך ניסויים לא בטוחים בבני אדם, והוא נשלח למאסר בסין.

איור של המדעניות שזכו בפרס נובל לכימיה 2020. אתר רשמי, אתר רשמי
איור של המדעניות שזכו בפרס נובל לכימיה/אתר רשמי, אתר רשמי

בחודש שכבר פרסם פאנל מומחים דוח שהזהיר כי מוקדם מדי להנדס גנטית תינוקות משום שהמדע לא מספיק מתקדם בנושא, אך מיפו את הנתיב למדינות שרוצות לשקול זאת.

"מאוד התרגשתי, אני חייבת לומר", אמרה שרפנטייה בת ה-51 בשיחת טלפון מברלין אחרי ההכרזה. כשנשאלה לגבי העובדה שזאת פעם ראשונה שבה שתי מדעניות חולקות את פרס נובל לכימיה, היא אמרה כי בעוד שהיא רואה בעצמה קודם כל מדענית, היא מקווה שזה יעודד אחרות.

אתמול, חולק פרס נובל לפיזיקה על גילויים בתחום החורים השחורים, וביום שני ניתן פרס נובל לרפואה לחוקרים שגילו את הנגיף צהבת C. מחר יוענק פרס נובל לספרות ובשישי פרס נובל לשלום. בשבוע הבא יחולק הפרס האחרון - פרס נובל לכלכלה.

הפרס היוקרתי מגיע עם מדליית זהב וסכום של עשרה מיליון קורונות שבדיות - יותר מ-1.11 מיליון דולר - כחלק מעזבונו של הממציא אלפרד נובל, יוזם הפרס, מלפני 124 שנה. הסכום גדל לאחרונה בשל האינפלציה של המטבע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully