וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי 14 שנה בשלטון: אמיר כווית א-סבאח מת בגיל 91

מנהיגה של הנסיכות מאז 2006, שהיה בעל ברית חשוב של ארה"ב, עבר סדרת ניתוחים בחודשים האחרונים. אחיו, נוואף, הוא יורש העצר. הוא קידם שורת פתרונות למשברים באזור ותמך בשיפור היחסים עם עיראק אחרי המלחמה

בווידאו: ההודעה על מותו של אמיר כווית/רויטרס

אמיר כוויית, סבאח אל-אחמד א-סבאח, מת בארצות הברית בגיל 91 אחרי התדרדרות מצבו הרפואי בחודשים האחרונים - כך דיווחה היום (שלישי) הטלוויזיה הרשמית במדינה, שקטעה קודם לכן את שידוריה והקריאה פסוקי קוראן. הוא שלט בנסיכות שבמפרץ מאז 2006, והוביל את מדיניות החוץ שלה במשך יותר מ-50 שנה. יורש העצר הוא אחיו, נוואף אל-אחמד א-סבאח בן ה-83, והוא יושבע לתפקיד מחר. הנסיכות הכריזה על 40 ימי אבל והדגלים הורדו לחצי התורן.

הוא אושפז בשבועות האחרונים בארצות הברית, אחרי שהוטס במטוס של חיל האוויר האמריקני מכוויית, במחווה יוצאת דופן למנהיג זר. "בצער ובאבל העמוקים ביותר בפני העם הכוויתי, העולם המוסלמי והערבי ואזרחיהן של מדינות ידידותיות, הארמון אבל על מותו של שייח סבאח אל-אחמד אל-ג'אבר א-סבאח, אמיר כווית", נמסר מהארמון, שלא פירט את סיבת המוות הרשמית.

יורש העצר וראש הממשלה החדשים שימונו על ידי האמיר החדש ייבחנו מקרוב, במיוחד בזמן שמצבה הכלכלי של כווית ספג מכה בשל הירידה במחירה הנפט ומגיפת הקורונה.

אמיר כוויית, סבאח אל-אחמד אל-ג'אבר אל-סבאח במהלך נאומו במסגרת מסע"ת בבית הלבן עם נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ 7 בספטמבר 2017. רויטרס
זכה לכבוד מטראמפ. אמיר כווית בבית הלבן, 2017/רויטרס

במהלך שלטונו בנסיכות העשירה בנפט, אחת מבעלות בריתה המרכזיות של ארצות הברית במפרץ, האמיר סבאח א-סבאח קידם כמה יוזמות לפתרון המשברים באזור. בין היתר, בתור שר החוץ של כווית, הוא רצה לשפר את היחסים עם עיראק לאחר מלחמת המפרץ ב-1990 והוביל קו ניטרלי מול משברים אחרים במזרח התיכון. הוא לא התערב במלחמת האזרחים בסוריה ושמר על יחסים דיפלומטיים מול איראן, לצד יחסים קרובים עם ערב הסעודית.

בשבוע שעבר העניק נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לאמיר כווית עיטור נשיאותי, שאותו קיבל בנו של האמיר כוויית. הבית הלבן מסר אז כי א-סבאח, המטופל בארצות הברית, קיבל את העיטור בזכות תפקידו במאמצים לפתרון סכסוכים במזרח התיכון, בהם החרם של שכנותיה למפרץ על קטאר. האמיר היה הראשון שזוכה באות מאז 1991.

טראמפ אמר אז כי כווית עשויה להיות המדינה הערבית הבאה לנרמל את יחסיה עם ישראל, אחרי איחוד האמירוית הערביות ובחריין. בכירים במדינה הכחישו בתוקף את האפשרות שהיא תנרמל את יחסיה עם ישראל בקרוב.

לאחר היוודע מותו של השליט הוותיק, מנהיגים מהעולם הערבי וכן ממדינות אחרות, שלחו הודעות תנחומים.

גם בישראל פרסמו הודעת תנחומים. "בשם העם במדינת ישראל, אנו מנחמים את העם הכוויתי על מותו של כבוד השייח סבאח אל-אחמד אל-ג'אבר אל-סבאח, אמיר מדינת כווית", נכתב בחשבון הטוויטר של משרד החוץ בערבית. "הוא סייע בהקמת מדינת כווית והפיכתה למודרנית ויציבה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully