וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלייר: העיראקים משקרים, נחכה ל-27 בינואר

דניאל סובלמן ונתן גוטמן

21.1.2003 / 17:20

מנהל הסוכנות לאנרגיה אטומית: הפקחים זקוקים לכמה חודשים; צרפת: לא נתמוך בהחלטת מועצת הביטחון שתאפשר פעולה בעיראק בשבועות הקרובים; בליקס: הצהרת עיראק לא ענתה על מספר שאלות

ראש ממשלת בריטניה, טוני בלייר, חזר היום על עמדתו כי וושינגטון ולונדון יפתחו במתקפה בעיראק גם ללא גיבוי האו"ם. צרפת, לעומת זאת, הודיעה היום, כי לא תתמוך באף החלטה של מועצת הביטחון שתאשר פעולה צבאית בעיראק בשבועות הקרובים.

בלייר אמר לחברי פרלמנט בלונדון, כי עיראק משקרת בנושא הנשק להשמדה המונית. "הפקחים אומרים שהעיראקים לא שיתפו פעולה באופן משביע רצון", טען בלייר בפני חברי הפרלמנט, "אבל בואו נחכה ונראה את הדו"ח המלאה שלהם ב-27 בינואר. זהו תאריך חשוב, אולם לא בהכרח התאריך הסופי".

ראש צוות הפקחים הנס בליקס אמר היום כי עיראק לא השיבה למספר רב של שאלות בנוגע לחשד שהיא מחזיקה בנשק להשמדה המונית. "הצהרת עיראק למועצת הביטחון לא ענתה על מספר רב של שאלות בנוגע לעבר שנותר עדיין פתוח", הוסיף בליקס.

בגדד סירבה לאפשר טיסות ביון של הפקחים

עיראק חתמה אתמול על הסכם עם צוות פקחי האו"ם והסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, לפיו הרשויות במדינה יגבירו את שיתוף הפעולה עם פקחי הנשק. יועצו של נשיא עיראק, עאמר א-סעדי, אמר כי הושגה "התקדמות טובה ביותר" בכל התחומים בשיחות עם ראש צוות הפקחים, האנס בליקס, ומנהל הסוכנות לאנרגיה אטומית, מוחמד אל-בראדעי. עיראק הסכימה שמדענים שלה יחקרו מחוץ למדינה, וקפריסין הסכימה שהחקירות ייערכו בתחומה.

בליקס הביע שביעות רצון מסוייגת יותר. לדבריו, לא נמצאו פתרונות לכל הנושאים השנויים במחלוקת, ובראשם הוכחות לכך שעיראק השמידה את כל הנשק הלא קונבנציונלי שברשותה. "לא קיבלנו את הסכמת עיראק לטיסות מעליה. כדי לאפשר טיסות אלו, הציבה עיראק תנאים שלא היו מקובלים עלינו", הוסיף בליקס.

אל-בראדעי שב ואמר היום, כי פקחי הנשק של האו"ם זקוקים לכמה חודשים נוספים כדי לסיים את עבודת הפיקוח. הוא מסר כי יאמר זאת למועצת הביטחון בשבוע הבא, עם הגשת דו"ח ממצאי הפקחים ב-27 בינואר. אל-בראדעי הביע תקווה, כי הגברת ההיערכות הצבאית במפרץ הפרסי לא תפגע בעבודת הפקחים.

ארה"ב לא סבלנית

שר החוץ של צרפת, דומיניק דה ווילפין, האשים את ארה"ב ב"חוסר סבלנות" בעימות עם בגדד והוסיף: "אנו מאמינים כי אין היום דבר שמצדיק הפעלת כוח צבאי". דה ווילפין לא פסל את האפשרות כי ארצו תשתמש בזכות הווטו שלה, אם תלחץ ארה"ב במהלך החודש הקרוב על מועצת הביטחון לאשר פעולה צבאית בעיראק. ואולם דיפלומטים מסרו לעיתון כי דה ווילפין אמר בשיחות סגורות לשר החוץ של ארה"ב, קולין פאוול, כי צרפת תהיה מוכנה לשקול תמיכה במלחמה אם יאשרו הפקחים, בתום תקופה שתארך כחודשיים, כי עיראק אכן מסרבת להתפרק מנשקה.

חילוקי דעות קשים בנוגע למלחמה בעיראק התגלעו היום גם בין ארה"ב וסין - אף היא חברה בעלת זכות וטו במועצת הביטחון, וכן בין ארה"ב לגרמניה. שר החוץ הסיני, טאנג ג'יאקסואן, כינה את הדו"ח שיגישו הפקחים למועצה ביום שני הבא "התחלה חדשה", ולא סיכום. שר החוץ של גרמניה, יושקה פישר, אמר כי "עיראק צייתה לחלוטין להחלטות הרלוונטיות" והוסיף כי יש לתת לפקחים את כל הזמן הדרוש להשלמת פעולות הפיקוח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully