וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו פועל להגביל הפגנות בתקנות חירום, בכחול לבן מתנגדים

עודכן לאחרונה: 25.9.2020 / 15:57

ועדת החוקה נעלה את הדיון בהצעת החוק, המאפשרת לממשלה להכריז על מצב חירום מיוחד ללא חוות דעת מקצועית ולהגביל את ההפגנות, ועל כן החקיקה לא תושלם עד לאחר יום כיפור. גנץ: "ההחלטה על הסגר נועדה לבלום את המגיפה ולא לחסום מחאה או תפילות"

בווידאו: ועדת החוקה דנה בהגבלות/צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: עמית שמחה

הניסיון להשלים היום (שישי) הליך חקיקה שיאפשר לממשלה להטיל הגבלות על תפילות והפגנות במרחב הציבורי בזמן הסגר הכללי הסתיים ללא הצלחה של הקואליציה. על כן, לא הוטלה אף מגבלה על ההפגנות.

ועדת החוקה, שהייתה אמורה להכין את השינויים בחוק הקורונה הגדול לקריאה שנייה ושלישית ולאישור במליאת הכנסת, נעלה את דיוניה, לאחר שהאופוזיציה הגישה אלפי הסתייגויות לחוק וההליך התעכב. הצעת החוק, לו הייתה מאושרת סופית, הייתה מאפשרת לממשלה להכריז על "מצב חירום מיוחד" למשך שבעה ימים ללא חוות דעת רפואית מקצועית שניתנה לכך.

יו"ר ועדת החוקה חבר הכנסת יעקב אשר אמר בתום הדיון כי "הוואקום שנוצר בעקבות אי העברת החוק הוא מסוכן מאוד, חוסר הוודאות שהציבור נקלע אליו לא יתרום דבר וחצי דבר לשיטוח התחלואה הגואה, ומפחיד לחשוב שעלולים לשלם על כך בחיי אדם".

תחת זאת, בליכוד שואפים להגביל את ההפגנות באמצעות תקנות לשעת חירום שיאושרו בממשלה ללא אישור הכנסת, זאת עד ליום שלישי, אז תושלם החקיקה בכנסת. גורם במפלגה אומר כי ראש הממשלה בנימין נתניהו תומך בכך, והורה לקדם זאת. עם זאת, בכירים בכחול לבן כבר הודיעו כי יתנגדו לתקנות לשעת חירום. יו"ר כחול לבן, בני גנץ, הודיע לחברי הכנסת של המפלגה כי לא יאפשר זאת.

ח"כ מיקי זוהר בוועדת החוקה - 25 לספטמבר 2020. דוברות הכנסת, אתר רשמי
כינוס ועדת החוקה, היום/אתר רשמי, דוברות הכנסת

גנץ כתב את הדברים על רקע העיכוב בקידום חקיקת הסגר. "ההחלטה על הסגר המחמיר נועדה לבלום את המגיפה ולא לחסום את ההפגנות או התפילות. אנחנו נמשיך לקדם במסגרת הכללים הדמוקרטיים את את החקיקה הכוללת, ונמנע שימוש בתקנות לשעת חירום שממוקדות רק בהפגנות, תפילות או כל סוגיה אחרת", הבהיר.

בעקבות זאת, שיחה טלפונית התקיימה בין נתניהו, גנץ, והשרים דרעי, ניסנקורן ואשכנזי. בשיחה תהה נתניהו "למה החקיקה בכנסת מתעכבת? צריך לקדם תקנות לשעת חירום. אם לא, המפגינים הקיצונים יראו דוגמה רעה לציבור ויהיו לנו מתים". ניסנקורן השיב לו: "אנחנו עושים כל מה שאפשר, אתם לא מסייעים לנו", ואילו גנץ הבהיר לנתניהו כי "לא יהיו תקנות לשעת חירום, אנחנו בכנסת כדי להעביר את מה שסוכם". השיחה הסתיימה ללא הסכמות חדשות".

למרות התנגדות כחול לבן, בליכוד ממשיכים לקדם אישור תקנות לשעת חירום להגבלת ההפגנות. שר הבריאות יולי אדלשטיין החליט להביא תקנות מטעמו בנושא, בהסתמך על חוות דעת מקצועית המצביעה על הסכנה שבהתקהלויות. "מול עיניי נמצאת לפני הכל בריאות הציבור. לא אאפשר סיכון חיי אדם בהתקהלויות בכלל ולא בהפגנות ולא בבתי הכנסת".

מנכ"ל משרדו, פרופ' חזי לוי, שיגר חוות דעת בנושא התקהלויות לבקשת אדלשטיין. "השר ביקש מהמנכ"ל לכתוב את חוות דעתו המקצועית בנושא", הבהירו במשרד. במכתב לראש הממשלה הזהיר לוי מהתקהלויות גם באוויר הפתוח. "לדעתנו המקצועית כל התקהלות בלתי מבוקרת ונשלטת, בוודאי בחללים סגורים, ובמידה פחותה, אך לא מבוטלת, גם באזורים פתוחים, שכרוכה בצפיפות, באי עטיית מסכות ובפליטת רסיסי רוק במצב של קרבה רבה בין המשתתפים עלולה לגרום לעלייה רבה בשיעור ההדבקה, וכתוצאה מכך גם לעלייה בשיעור התחלואה", כתב.

בלשכת אדלשטיין אישרו כי המכתב נשלח במענה לבקשת השר, להעביר חוות דעת מקצועית בנוגע להתקהלויות. במשרדו של פרופ' לוי הבהירו לאחר מכן כי "הנקודות הועלו בישיבת הקבינט ואף היו חלק מעבודת מטה עם המשטרה והיועץ המשפטי. דעה זו הובעה בכול הזדמנות, לרבות בתקשורת, על ידי המנכ"ל ובכירים אחרים במשרד, ואינה קשורה להפגנות דווקא אלא לכול התקהלות לא מבוקרת מכול סיבה שהיא. מתווה זה גם נקבע לתפילות, גם מחוץ לבתי הכנסת ביום הכיפורים, וגם למופעי תרבות בחוץ, כפי שנקבע לפני הטלת הסגר". עוד ציינו כי "זאת היא דעתנו המקצועית והמנכ"ל הביע אותה בעקביות. יש לפעול בהתקהלויות על פי מתווה של מסיכות ומרחק של לפחות שני מטר מאדם לאדם". בלשכת המנכ"ל סירבו להתייחס לכך שהמכתב נכתב לבקשת השר.

לכחול לבן יש זכות וטו על סדר היום של הממשלה, ועל פניו הם יכולים למנוע את כינוסה ואת העלאת התקנות להצבעה, ואכן, גורמים במפלגה הבהירו כי לא יסכימו לכך.

ריב נוסף בקואליציה

חצי שעה לפני כניסת הסגר לתוקף, העימות בממשלה על ההפגנות הגיע לשיא. בכחול לבן האשימו את הליכוד ב"שיח אובססיבי".

"הליכוד מונע את אישור החוק שיבטיח סגר אחראי ונדרש, תוך ביזוי של ההחלטה שהתקבלה בממשלה", מסרו גורמים בכחול לבן. "סיעת הליכוד בכנסת, בהובלת מיקי זהר ובהוראת ראש הממשלה, פוגעת במאבק בקורונה ובבריאות הציבור, ומנסה להסית את הדיון לשיח אובססיבי על הפגנות".

לעומת זאת, בליכוד הטילו את האשמה על כחול לבן. "החוק ממילא לא יכל לעבור היום בכנסת עם 4000 הסתייגויות של האופוזיציה שמתנהלת בחוסר אחריות בשעת חירום לאומית. זה קורה בשל האובססיביה של האופוזיציה לאפשר את פסטיבל ה'הפגנות'. כיוון שלא ניתן להשלים את חקיקת החוק עד יום שלישי, הליכוד הציע תקנות לשעת חירום לימים ספורים כדי למנוע הפגנות המוניות שיגרמו לציבור לא לכבד את הסגר ובכך לסכן חיי אדם רבים", מסרו מטעם המפלגה.

"בשעת חירום לאומית זו אין מקום לפוליטיקה קטנה. אף שההפגנות רק מסייעות לליכוד מבחינה פוליטית, הן מסכנות את בריאות הציבור ולכן יש להפסיק אותן. אנו קוראים לכחול לבן וליועמ"ש לגלות אחריות ולאשר מייד את תקנות החירום כדי להציל את חייהם של ישראלים רבים".

שרי הגוש של כחול לבן הביעו אף הם התנגדות לאסור הפגנות באמצעות תקנות לשעת חירום. שר המשפטים אבי ניסנקורן הדגיש: "‏לא נאפשר להפעיל תקנות שעת חירום למניעת הפגנות או תפילות, זו תהיה דריסה של הדמוקרטיה. כחול לבן תפעל להשלים את החקיקה בכנסת. על כולנו לפעול כעת יחד למען מטרה אחת - מאבק בנגיף", הבהיר.

"הכרזה על תקנות לשעת חירום, רק על מנת להגביל את ההפגנות, ללא אישור הכנסת, זה טירוף מערכות", מסרה גם השרה לשוויון חברתי, מירב כהן. "לא נאפשר זאת. לאור מצב התחלואה, נכון ומידתי להעביר חקיקה שתגביל התקהלויות מכל הסוגים למשך שבעה ימים, לרבות הפגנות. חקיקה מידתית, כפי שהסכמנו - כן. מחטף פוליטי - לא".

התנגדות נשמעה גם מכיוונו של שר העבודה הרווחה איציק שמולי (העבודה). לדבריו, ‏מטרת ההגבלות לעצור את התחלואה ולא להשתיק את המחאה. "בוודאי שלא אסכים לסיכולה הממוקד בתקנות שעת חירום בשל עיסוק אובססיבי בלתי פוסק סביבה. המטרה היא חיסול המגפה ולא הדמוקרטיה, למי ששכח".

אף יו"ר האופוזיציה, ח"כ יאיר לפיד (יש עתיד) תקף את נתניהו על ההתרכזות בהפגנות. "כל מה שמעניין את ראש הממשלה זה כן הפגנות, לא הפגנות. יש פה חיים של אנשים! אני יושב פה בפנים, בחדר הוועדה נאבקים על זה שילדים עם צרכים מיוחדים, יהיו להם הסעות כדי שהם יוכלו להגיע לבית של ההורים ולהוסטלים שלהם, ושעסקים יפתחו ושאנשים לא יפשטו את הרגל, ושתהיה פרנסה לאנשים. אבל הממשלה המטורללת הזו וראש הממשלה בראשה, כל מה שמעניין אותם זה כן הפגנות, לא הפגנות. יש פה חיים של אנשים!", מסר.

"אתם משחקים במוות של אנשים": עימות בין ח"כ זוהר לח"כ אבישר בוועדת החוקה

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, הבהיר בדיונים השבוע כי כדי להגביל את ההפגנות במרחב הציבורי נדרשת חקיקה, ולא ברור אם יש היתכנות משפטית לתקנות לשעת חירום להגביל את ההפגנות.

ועדת החוקה התכנסה מוקדם יותר כדי לדון בהסתייגויות לחוק הקורונה הגדול, וכשלה בניסיון לאשר את השינויים בו לקריאה שניה ושלישית. יו"ר הקואליציה, ח"כ מיקי זוהר (ליכוד) קרא בדיון הוועדה לאופוזיציה לשתף פעולה באישור החוק. "אין אפשרות לסיים את החוק ללא הסכמה מלאה של האופוזיציה", אמר זוהר. "החוק לא יעבור היום בכנסת אם לא תשתפו איתנו פעולה בזה. מה שקורה בנתונים ממשרד הבריאות, [הוא] שיש צפי להאצה מוגברת בתמותה בהיקפים שלא היו במדינת ישראל. לפי ההערכות של משרד הבריאות, אנחנו לפני מספרים דמיוניים של תמותה". ח"כ אלי אבידר מישראל ביתנו תקף את זוהר: "אתם משחקים במוות של אנשים. תתבייש".

בהמשך הדיון האשים ח"כ זוהר את כחול לבן באי-העברת ההגבלות. "החוק הזה ייעצר וייקבר בגלל כחול לבן. צריך להגיד את זה לציבור בבית, בגלל שאין חוק אז לא נוכל לשמור על בריאות הציבור שלנו. לא נוכל להגן עליכם מפני הוירוס", טען.

כינוס ועדת החוקה | אישור הגבלות הקורונה 25 בספטמבר 2020. דוברות הכנסת, אתר רשמי
כינוס ועדת החוקה, היום/אתר רשמי, דוברות הכנסת

מוקדם יותר, האופוזיציה הגישה הסתייגויות רבות לחוק. כך, ח"כ עופר כסיף (הרשימה המשותפת) הגיש 3,900 הסתייגויות בשם מפלגתו. "החוק הזה הוא חוק דיקטטורי שיוביל לקטסטרופה רפואית, כלכלית וחברתית. כשהממשלה מפקירה את האזרחים, אנחנו ניאבק למען הציבור", מסר כסיף. אם הח"כ לא יסיר את ההסתייגויות, הליך החקיקה צפוי להתעכב משמעותית וייתכן כי לא יושלם עד הסגר או עד שבת.

מגבלות הסגר הכללי

  • מהיום ב-14:00 עד 11 באוקטובר:
  • מגבלת יציאה של עד קילומטר ממקום המגורים
  • איסור שהייה בביתו של אדם אחר
  • איסור שהייה בחופי הים, למעט לצורך פעילות ספורט (כולל שחייה)
  • השבתת כלל מקומות העבודה, כולל שווקים, למעט עסקים חיוניים
  • מגבלת התקהלות של עד 20 איש בשטח פתוח ו-10 במבנה סגור
  • הפגנות ותפילות עד 20 משתתפים בשטח פתוח, במרחק ק"מ מהבתים
  • הגבלת מספר הנוסעים ברכב עד 3 בני אדם, לא כולל אנשים שגרים יחד
  • התחבורה הציבורית תפעל במתכונת מצומצמת
  • סגירת כלל ענפי הספורט למעט משחקים בינלאומיים

במהלך הלילה פעל יו"ר ועדת החוקה, ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) לתקן את נוסח החוק כך שלא יהיה ניתן לבטל לגמרי תפילות או הפגנות. זאת, לאחר שבנוסח שאושר אמש בקריאה ראשונה נכלל סעיף ממנו אפשר היה להסיק כי ניתן לבטל לגמרי תפילה או הפגנה כדי להתמודד עם התחלואה הגבוהה. בהצבעה בקריאה הראשונה חלק מחברי יהדות התורה נעדרו או הצביעו נגד בשל הסעיף, שסוכם לתקנו.

מליאת הכנסת אישרה אמש את השינויים לחוק בקריאה ראשונה. 36 חברי כנסת הצביעו בעד התיקונים, ו-32 התנגדו. הדיונים במליאה נמשכו מאז הצהריים, ובין חברי הקואליציה שהתנגדו היו חברי כחול לבן ויהדות התורה, שהודיעו עוד קודם לכן כי יצביעו נגד או ייעדרו מההצבעה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully