וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפיגוע בבורגס: מאסרי עולם לסייענים לבנונים שנמלטו מבולגריה

בפיגוע באוטובוס של תיירים ישראלים בנמל התעופה נהרגו שישה, בהם חמישה ישראלים, ונפצעו יותר מ-35. השניים שהורשעו הם לבנונים בעלי אזרחות מערבית, והם סייעו למחבל המתאבד בהרכבת המטען. הם ברחו מיד לאחר המתקפה. בחיזבאללה הכחישו שהם אחראים לפיגוע

בווידאו: גזר דין למעורבים בפיגוע בבורגס/צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם

בית משפט בבולגריה גזר היום (שני) שני מאסרי עולם על שני לבנונים שהורשעו במעורבות בפיגוע בבורגס. חמישה תיירים ישראלים ונהג האוטובוס שלהם נהרגו בפיצוץ מחבל מתאבד בנמל התעופה של עיר הנופש ביולי 2012, ועוד יותר מ-35 איש נפצעו. זה היה הפיגוע הקטלני ביותר נגד ישראלים בחו"ל מאז 2004, והרשויות קבעו כי חיזבאללה היה אחראי לו, אך שהארגון השיעי הלבנוני הכחיש.

השניים נמלטו מבולגריה לאחר הפיגוע והם נשפטו בהיעדרם. שני המעורבים זוהו בתור מליד פראח, אזרח לבנוני-אוסטרלי בן 39, וחסן אל חאג' חסן, לבנוני-קנדי, בן 32. הם סייעו למחבל המתאבד, שזוהה בבדיקות DNA בתור מוחמד חסן אל-חוסייני, לבנוני בעל אזרחות צרפתית שהיה בן 23 בזמן הפיגוע.

גזר הדין נמסר בפני כ-15 עיתונאים שחבשו מסיכות בשל מגיפת הקורונה, והשופטת אדליה איוונובה אמרה כי פרטיו יימסרו בשלב מאוחר יותר. אחרי הפיגוע, האיחוד האירופי הגדיר את הזרוע הצבאית של חיזבאללה ארגון טרור, אך ישראל וארצות הברית לוחצות עליו שלא להפריד בין הזרוע הצבאית לפוליטית. בשנה האחרונה ביטלו בריטניה, גרמניה וליטא את ההפרדה הזו.

פיצוץ אוטובוס, הפיגוע בבורס בולגריה 2012. AP, AP
הפיצוץ באוטובוס בנמל התעופה בבורגס, 2012/AP, AP

המחבל תועד במצלמות האבטחה, כשהוא משוטט באולם הטיסות הנכנסות עם תיק גב. לפי עדי ראיה, הוא ניסה לשים את התיק שלו בתא המטען של האוטובוס בזמן הפיצוץ. החוקרים לא הצליחו לקבוע אם הוא פוצץ בעצמו את המטען או שהוא הופעל מרחוק על ידי אחד מהשניים, שעזרו לו להרכיב את המטען.

השניים הגיעו לבולגריה דרך רומניה ביוני, חודש לפני הפיגוע, ועזבו בערב אותו היום. התביעה ביקשה להשית עליהם את העונש הקשה ביותר, אך מקום הימצאם לא ידוע והוצא להם צו מעצר של האינטרפול. עורכי דין שייצגו אותם בתיק יכולים לערער לבית המשפט העליון בתוך 15 יום.

ז'אנט ז'ליזקובה, סניגורית ציבורית של חסן, אמרה כי הראיות שהציגה התביעה נגדו היו "נסיבתיות בלבד". עם זאת, התובעת בתיק, יבגניה שטרקלובה, אמרה כי הרכב המטען, רשיון הנהיגה האמריקני המזויף של השניים, המוצא הלבנוני שלהם וקשרי משפחה שלהם "מחברים בין הנאשמים והמתקפה לארגון הטרור חיזבאללה".

החקירה מצאה כי הרשיונות יוצרו על ידי אותה מדפסת באוניברסיטה בלבנון, והנאשמים קיבלו כסף מגורמים המקושרים לחיזבאללה. התובע הכללי של בולגריה, איוון גשב, אמר לאחרונה כי חיזבאללה היה אחראי לפיגוע "מבחינה לוגיסטית ופיננסית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully