וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: חיזבאללה מחזיק במאגרי אמוניום חנקתי באירופה

עודכן לאחרונה: 18.9.2020 / 11:00

בכיר במחלקת המדינה קרא לאירופה לנקוט יד קשה יותר נגד הארגון השיעי הלבנוני. לדבריו, החומר הנפיץ, שהחריב את נמל ביירות, הועבר דרך בלגיה, צרפת, יוון, איטליה, ספרד ושוויץ. הוא הדגיש כי חלק מהמאגרים, שאמורים לשמש את איראן, נחשפו או הושמדו

בווידאו: חסן נסראללה מתייחס למתיחות בגבול לבנון/מתוך טוויטר

בכיר אמריקני אמר אתמול (חמישי) כי חיזבאללה אחסן בשנים האחרונות מאגרים של אמוניום חנקתי באירופה לצורך הכנת חומרי נפץ, על מנת לבצע מתקפות בהוראת איראן. ניית'ן סיילס, מתאם המאבק בטרור של מחלקת המדינה, קרא למדינות אירופה לנקוט יד קשה יותר נגד הארגון השיעי הלבנוני. דבריו נאמרו חודש וחצי לאחר שמחסן עמוס באמוניום חנקתי התפוצץ בנמל ביירות והחריב את הבירה הלבנונית.

הרשויות חוקרות כיצד החומר, המשמש הן ליצירת דשנים והן ליצירת חומרי נפץ, הותר בנמל במשך שש שנים אחרי שהוחרם מספינה. לחיזבאללה יש השפעה רבה על הנמל, אך הוא הכחיש כי מאפסן בו חומרי נפץ ואמצעי לחימה.

"אני יכול לחשוף שמאגרים הועברו מבלגיה לצרפת, יוון, איטליה, ספרד ושוויץ. אני גם יכול לחשוף שמאגרים משמעותיים של אמוניום חנקתי נחשפו או הושמדו בצרפת, ביוון ובאיטליה", אמר סיילס בשיחת וידאו עם הוועד היהודי אמריקני. "יש לנו סיבות להאמין שהפעילות הזו עדיין נמשכת. נכון ל-2018, עדיין יש חשד להימצאות מאגרי אמוניום חנקתי ברחבי אירופה, ייתכן שביוון, באיטליה ובספרד".

אזור נמל ביירות הרוס אחרי הפיצוץ, 6 באוגוסט 2020. רויטרס
נמל ביירות אחרי הפיצוץ בחודש שעבר/רויטרס

סיילס הוסיף: "למה שחיזבאללה יאגור אמוניום חנקתי על אדמת אירופה? התשובה ברורה. הוא יכול לבצע מתקפות טרור גדולות מתי שאדוניו בטהראן יחשבו שזה הכרחי". האיחוד האירופי מגדיר רק את הזרוע הצבאית של חיזבאללה ארגון טרור בשל מחלוקות בתוך הגוש. בריטניה וגרמניה הכריזו על חיזבאללה כולו ארגון טרור בשנה האחרונה, וארצות הברית לוחצת על יתר מדינות אירופה לפעול כמוהן.

"חיזבאללה מציב איום ברור וקיים לארצות הברית כיום. חיזבאללה מציב איום ברור וקיים לאירופה כיום", אמר הבכיר. לדבריו, הגישה של האיחוד האירופי מאז 2013 להפריד בין הזרוע הצבאית לפוליטית "פשוט לא עובדת". הוא הוסיף כי "חיזבאללה ממשיך לראות באירופה כזירה חיונית לפעילותיו המבצעיות, הלוגיסטיות והספיות. זה יימשך עד שאירופה תנקוט פעולה נחרצת, כפי שבריטניה וגרמניה עשו".

הלחץ הגובר של ארצות הברית על חיזבאללה ועל איראן הוא חלק מהמדיניות של ממשל טראמפ, שפרש מהסכם הגרעין ב-2018 במטרה לגבש אחד טוב יותר, לשיטתו. המתיחות בין הצדדים כמעט שהסתיימה במלחמה בתחילת השנה, אחרי חיסולו של מפקד כוח קודס, קאסם סולימאני, על ידי מל"ט אמריקני בעיראק. בחיזבאללה האשימו היום את ארצות הברית בסיכול המאמצים להקים ממשלה חדשה בלבנון, לאור הסנקציות שהטילה על גורמים הקשורים לארגון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully