וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במרחק של 8,000 ק"מ, גם באירופה מרגישים את שריפות הענק בארה"ב

נתוני לוויין הראו כי חלקיקים רעילים הגיעו לשמי צפון היבשת, לאור השריפות העוצמתיות "פי עשרות עד מאות מונים" מהממוצע. "היקפן ועוצמתן גבוהות בהרבה ממה שראינו ב-18 שנות המעקב שלנו"

בווידאו: שריפות ענק באורגון שבארה"ב/צילום: רויטרס

העשן מהשריפות חסרות התקדים בחוף המערבי בארצות הברית הגיעו עד אירופה - כך אמר היום (רביעי) שירות מעקב האקלים של האיחוד האירופי. לפי מידע שהתקבל מלוויין "קופרניקוס" הראה כי השריפות המשתוללות במדינות קליפורניה, באורגון ובוושינגטון עוצמתיות "פי עשרות עד מאות מונים" מהממוצע.

בגלל רמות ברומטריות חזקות, העשן מהשריפות נתקע לאורך החלק המערבי של אמריקה הצפונית במשך ימים וערפיח מסוכן עטף ערים גדולות כמו פורטלנד, אורגון, סן פרנסיסקו, קליפורניה וונקובר שבקנדה.

עם זאת, מזג האוויר השתנה ביום שני, והעשן התקדם מזרחה ונצפה גם בשמי ניו יורק. לפי שירותי האקלים האירופיים, חלקיקים רעילים מהשריפות הגיעו עד למרחק של 8,000 ק"מ מזרחה, עד לצפון אירופה.

שריפות ענק באורגון, ארצות הברית, 16 ספטמבר 2020. רויטרס
לפחות 35 בני אדם נספו. שריפה באורגון/רויטרס

על פי ההערכות, השריפות, שהפכו תכופות יותר בעקבות התחממות כדור הארץ, מילאו את האוויר ביותר מ-30 מיליון טונות של פחמן דו-חמצני מאז אמצע החודש שעבר.

"היקף והעוצמה של השריפות האלו הן גבוהות בהרבה ממה שראינו ב-18 שנות המעקב שלנו", אמר מארק פרינגטון, המדען הבכיר בשירותי האקלים האירופיים ומומחה לשריפות יער, שציין את העובדה שהעשן הסמיך הגיע כל כך רחוק. הדליקות כילו כבר שטח בגודל של יותר מ-20 אלף קמ"ר, ולפחות 35 בני אדם נספו.

שריפות ענק באורגון, ארצות הברית, 16 ספטמבר 2020. רויטרס
מילאו את האוויר ביותר מ-30 מיליון טונות של פחמן דו-חמצני. כבאי נאבק באש באורגון, היום/רויטרס

האסון בחוף המערבי שם את ההתחממות הגלובלית במרכז סדר היום בארצות הברית, שבועות לפני הבחירות לנשיאות. בעוד שהנשיא הרפובליקני דונלד טראמפ מתייחס בביטול לחומרת המצב וטוען ש"המדע אינו מבין" בנושא, יריבו הדמוקרטי ג'ו ביידן אומר כי מדובר במצב חירום.

על אף שמבחינה מדעית היה קשה להוכיח קשר ישיר בין אירועי מזג אוויר קיצוניים לשינויי האקלים, יש צבר הולך וגדל של הוכחות ולפיהן השריפות לא היו יכולות להיות כל כך עוצמתיות ונרחבות לולא הטמפרטורה הממוצעת בעולם עלתה במעלה בתקופת העידן התעשייתי. מומחים אמרו כי הסיכוי לשריפות הענק שפקדו את אוסטרליה בתחילת השנה היה גבוה בלפחות 30 אחוז בגלל ההתחממות הגלובלית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully