וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בליקס: העיראקים הבינו שהעולם מאוכזב מהצהרתם

רויטרס

21.1.2003 / 7:46

ראש פקחי האו"ם ומנהל סוכנות האנרגיה האטומית סיימו אתמול ביקורם בבגדד; במהלך הביקור, הסכימה עיראק להגביר שיתוף פעולה עם הפקחים; זלזול בארה"ב: אנו מעוניינים רק במעשים

ראש צוות פקחי האו"ם בעיראק, האנס בליקס, ומנהל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, מוחמד אל-ברדאי, סיימו אתמול ביקור בן יומיים בבגדד, ויצאו לאתונה. בליקס אמר לכתבים באתונה, כי בעקבות הביקור העיראקים הבינו כי "העולם מאוכזב מהצהרתם. עליהם ליצור ביטחון בעולם, שהם לא מחזיקים נשק להשמדה המונית. אנו לא אומרים שהם אשמים, אבל אנו לא בטוחים בכך, אין מספיק הוכחות. נותרו עדיין שאלות שזקוקות לתשובות".

בליקס ימסור למועצת הביטחון של האו"ם דו"ח מפורט ביום שני הקרוב. היום ימסור בליקס דיווח קצר לבכירי האיחוד האירופי. לדבריו, מספר נושאים נפתרו במהלך השיחות עם העיראקים.

כתבי "הארץ" דניאל סובלמן ונתן גוטמן מוסיפים:

במהלך ביקורם בבגדד, השיגו בליקס וברדאי הסכם עם שלטונות המדינה בדבר הגברת שיתוף הפעולה של עיראק עם הפקחים. יועצו של נשיא עיראק, עאמר א-סעדי, שאחראי על נושא התפרקות ארצו מנשק להשמדה המונית, הודיע בתום הדיונים כי הצדדים חתמו על הצהרה משותפת, בה מודיעה עיראק כי תגביר את שיתוף הפעולה שלה. לדבריו, הושגה "התקדמות טובה ביותר" בכל התחומים. עיראק הסכימה אתמול לתחקור מדענים עיראקים מחוץ למדינה. קפריסין נתנה אתמול את הסכמתה כי תחקור המדענים ייעשה על אדמתה.

ההודעה נמסרה אמש גם באופן רשמי בטלוויזיה העיראקית. בין היתר נאמר בהודעה, כי בעקבות מציאת ראשי נפץ כימיים על ידי הפקחים ולאחר מכן על ידי עיראק עצמה, "הצד העיראקי הקים צוות לביצוע חיפוש מדוקדק אחר מקרים דומים בכל האתרים". כן הודיעה עיראק, כי דרישת פקחי האו"ם לקבל לידיהם מסמכים מסוימים נענתה בחיוב.

עיראק סירבה לאשר טיסות סיור

ברדאיי הצהיר אתמול, כי מטרת עבודות הפיקוח של ארגונו היא לוודא כי בהיעדר הפיקוח בעיראק בין השנים 2002-1998 לא היתה כל פעילות גרעינית מצדה של עיראק. לדבריו, בשיחות בכירי השלטון "הצד העיראקי השמיע נכונות לענות על כל השאלות".

כן ציין ברדאיי, כי בפגישה שלשום בלילה עם סגן נשיא עיראק, טהא יאסין רמדאן, התבקשו העיראקים לאפשר שימוש במסוקים ולאפשר גישה טובה יותר למדענים. בליקס אמר שעיראק סירבה לאפשר טיסות סיור של מטוסים מדגם U2 מעל לשטחה.

שר ההגנה האמריקאי, דונאלד ראמספלד, אמר אתמול כי ההחלטה אם לשתף פעולה עם האו"ם נתונה בידי עיראק, אולם הוא הבהיר כי רגע ההכרעה מתקרב. לדבריו, "זה לא ייקח חודשים כדי לדעת אם הם אכן משתפים פעולה". דובר הבית הלבן, ארי פליישר, התייחס אתמול בזלזול להצהרה העיראקית, לפיה היא תשתף פעולה עם הדרישה לראיין מדענים. "אנו מעוניינים רק במעשים", אמר פליישר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully