וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההשמדה הגדולה: 68% מאוכלוסיות החיות בעולם נעלמו מאז שנות ה-70

10.9.2020 / 15:55

דוח קודר של קרן שימור חיות הבר WWF מעלה כי הרס היערות לטובת שטחים חקלאיים לגידול מזון הכחיד 68% מבעלי החיים. מומחים מזהירים כי הפגיעה במערכות האקולוגיות מגדילה את הסיכוי להידבקות במחלות כמו קורונה

בווידאו: שריפות באמזונס בברזיל/צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

גודלה הממוצע של אוכלוסיית חיות הבר בעולם צנחה בשני שלישים מאז שנות ה-70, לאור כריתת יערות לטובת גידול מזון - כך פורסם היום (חמישי) בדוח קודר של קרן שימור חיות הבר WWF. היא הזהירה כי הרסת המערכות האקולוגיות מעלה את הסכנה להידבקות בני אדם במחלות מידבקות כמו הקורונה.

על פי דוח Living Planet 2020, בין 1970 ל-2016 68% מאוכלוסיות היונקים, הציפורים הדו-חיים, הזוחלים והדגים נעלמו בשל שטחים חקלאיים וסחר בבעלי חיים.

"בירוא יערות, ובמובן הרחב יותר, אובדן בתי הגידול - הנובעים מהדרך שבה אנחנו מייצרים וצורכים מזון - הוא הסיבה המרכזית לצניחה הדרמטית", אמרה פראן פרייס, שעומדת בראש תחום היערות ב-WWF. היא ציינה את החקלאות המסחרית הנרחבת באזורים הטרופיים וסאב-טרופיים, כולל יצור שמן דקלים, סויה ובשר.

ב-2019, יערות הגשם הטרופיים - ששמירתם נחשבת כמכריעה לבלימת שינויי האקלים - נעלמו בקצב של מגרש כדורגל אחד בכל שש שניות, לפי נתוני המעקב של "משמר היערות העולמי".

מומחי סביבה אומרים כי שימור היערות הקיימים ושיקום אלו שנכרתו מפחית את הסיכון להצפות, מסייע בהגבלת ההתחממות הגלובלית על ידי אגירת פחמן דו-חמצני רב יותר ומגן על המגוון הביולוגי.

גורילה מחטטת באף. ShutterStock
אוכלוסיית הגורילות הצטמצמה בחדות/ShutterStock

הדוח ה-WWF, הכולל תובנות של 125 מומחים, עקב אחר כמעט 21 אלף אוכלוסיות של כמעט 4,400 מינים של בעלי חוליות, ונתן סקירה על מצב הטבע העולמי. אוכלוסיות החיות במים מתוקים סבלו מירידה של 84% בגודלן. לפי פרייס, בין בעלי החיים שנפגעו בצורה הקשה ביותר נמצאות גורילות השפלה המזרחית ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו והתוכי האפור האפריקני בגאנה.

"הצניחה החמורה באוכלוסיות חיות הבר מהווה אינדיקציה לכך שהטבע מתפרק ושכוכב הלכת שלנו מדליק נורות אזהרה אדומות על כשל מערכות", מסר בהצהרה מנכ"ל WWF, מרקו למברטיני.

מדענים אומרים שהקצב המהיר של בירוא היערות הוא גם גורם מרכזי בהתפשטות מחלות זואונוטיות - המועברות מבעלי חיים לבני אדם - כמו נגיף הקורונה.

"בשל כריתת היערות והאינטראקציה המוגברת בין חיות בר וחיות משק עם אנשים, קיים סיכוי גבוה יותר לזליגת מחלות זואונוטיות כמו אבולה, וקוביד-19", אמרה פרייס. "יערות באמת פועלים בתור אזורי חיץ המרחיקים את המחלות האלה מבני אדם - וככל שאנחנו הורסים אותם, כך גדלים הסיכויים שאנחנו הולכים לשחרר משהו שעלול להשפיע בצורה קשה על האנושות".

פרייס הזהירה כי אם העולם ימשיך כרגיל בעשור הקרוב, יידרשו עשרות שנים כדי לשקם את אוכלוסיית חיות הבר ופחות אוכלוסיות ישוקמו. היא קראה להתחייבויות ולנקיטת מאמצים נועזים יותר מצד ממשלות ותאגידים כדי להפוך את שרשראות האספקה העולמיות לברות-קיימא יותר. לדבריה, גם על הצרכנים להבין את ההשלכות של הרגלי הקנייה שלהם על הטבע, ולקנות בצורה אחראית יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully