וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיר אמריקני: הממשל ניסה להפסיק את הדיווחים על התערבות רוסיה

בריאן מרפי, לשעבר תת השר לביטחון המולדת, הגיש תלונת חושף שחיתויות שלפיה הוא הונחה להתמקד באיומים מסין ומאיראן, וכן להדגיש את פעילות ארגוני השמאל, ולהמעיט בסכנת הימין הקיצוני. לדבריו, הוא סירב: "סכנה משמעותית למדינה". בממשל מכחישים, הדמוקרטים יחקרו

בווידאו: טראמפ במתקפה על צבא ארה"ב/צילום: AP

השר לביטחון המולדת בארצות הברית הורה לבכיר לשעבר במשרד להפסיק לספק הערכות על האיומים מפני ההתערבות הרוסית בבחירות הקרובות בנובמבר - כך לפי תלונת חושף שחיתויות שפורסמה אתמול (רביעי).

בריאן מרפי, שהיה תת-שר לענייני מודיעין, אמר כי צ'אד וולף, השר לביטחון המולדת בפועל, הורה לו באמצע חודש מאי לדווח על ניסיונות ההתערבות של סין ושל רוסיה במקום, ולהבליט את המעורבות של ארגוני שמאל במהומות בארצות הברית - תוך המעטה בחומרת האיומים הנשקפים מארגונים התומכים בעליונות הגזע הלבן.

לפי מרפי, וולף אמר לו כי ההוראה הגיעה מהיועץ לביטחון לאומי רוברט אובריאן. בתלונתו, אמר מרפי כי הוא סירב לציית להוראתו של וולף משום "שזה היה מעמיד את המדינה בסכנה משמעותית וספציפית" - ובעקבות זאת הוא מודר והוזז מתפקידו. הוא אמר כי הבקשות להכניס שינויים בהערכות החלו במרץ 2018 ונמשכו עד החודש שעבר, והוא תיאר תבנית קבועה של "ניצול סמכות לרעה".

הבית הלבן והמשרד לביטחון המולדת הכחישו את הטענות. "אובריאן מעולם לא ביקש להכתיב לקהילת המודיעין את ההתמקדות ביחס לאיומים הנשקפים לטוהר הבחירות שלנו או לכל נושא אחר; כל ניסיון לרמוז אחרת, מצד עובד ממורמר לשעבר, שעמו הוא לא נפגש או שמע מעולם, הוא שקרי ומכפיש", אמרה שרה מתיוס, דוברת מטעם הבית הלבן.

דובר המשר לביטחון המולדת, אלכסיי וולטורניסט, הוסיף: "אנחנו מכחישים על הסף שיש אמת בטענות של מרפי".

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ מקיים עצרת בחירות בווינסטון-סיילם, צפון קרוליינה 
 8 בספטמבר 2020. רויטרס
המעורבות הרוסית הטילה צל כבד על ממשלו. טראמפ/רויטרס

הערכות המודיעין שלפיהן רוסיה ניסתה להשפיע על בחירות 2016 לטובתו של טראמפ הטילו צל כבד על רוב כהונתו הראשונה, עם שורת חקירות שאותן דחה הנשיא בתור "תרמית" נגדו. בנוסף לכך, טראמפ הביע את הערצתו לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין, שממשלתו הכחישה התערבות בבחירות לפני ארבע שנים וגם כיום. גורמים אמריקניים אומרים כי רוסיה, סין ואיראן פועלות כדי להשפיע על הבחירות בנובמבר.

במקרה שני, ביולי, מרפי אמר כי וולף אמר לו כי צריך להפסיק לציין את מאמציה של רוסיה להפיץ דיסאינפורמציה משום "שאלו גורמים לנשיא להיראות רע". לפי התלונה, מרפי אמר כי הוא מתנגד, בטענה "שאין זה ראוי למנוע הפצה של דוח מודיעיני שעבר בדיקה מדוקדקת מתוך חשש למבוכה פוליטית". בתגובה, נטען, וולף פעל כדי למנוע ממרפי להשתתף במפגשים רלוונטיים בעתיד.

מרפי הגיש את התלונה למפקח הכללי של המשרד ביום שלישי. היא פורסמה על ידי ועדת המודיעין בבית הנבחרים שבה שולטים הדמוקרטים. הוא אמור להעיד בפניה בשימוע בשבוע הבא. "אנחנו נרד לשורש העניין, נחשוף כל התנהגות לא נאותה או שחיתות בפני העם האמריקני, ונפסיק את הפוליטיזציה של המודיעין", הבטיח יו"ר הוועדה, אדם שיף הדמוקרטי.

עוד בוואלה!

סערת החללים "הלוזרים": טראמפ חושש מפגיעה בתמיכת הצבא

לכתבה המלאה
השר לביטחון המולדת צ'אד וולף בשימוע בקונגרס, 6 באוגוסט 2020. AP
הורה על צנזור מידע מודיעיני? צ'אד וולף/AP

בתלונה שלו, מרפי העלה טענות נוספות ביחס לנושאים אחרים. לדבריו, הוא הונחה על ידי בכירים במשרד להבטיח שהערכות מודיעיניות שהוא גיבש עבור השרה הקודמת קירסטן נילסן יתמכו בטענות הממשל שמספר גדול של חשודים בטרור נכנס לארצות הברית דרך מקסיקו.

מרפי אמר כי הסירב לצנזר או להכניס שינויים להערכות המודיעין, משום שזה "ניהול לא הולם של תכנית מודיעינית". הוא ציין כי הוא הזהיר אחד הגורמים כי מעשה כזה יהווה עבירה פלילית.

לדבריו, גורמים בכירים אמרו כי הם ימנעו פרסום של דוח המעריך את האיומים על ארצות הברית, בשל "חששות" מצד וולף וקן קוצ'ינלי, בכיר במשרד, כיצד "זה ישפיע על הנשיא טראמפ". מרפי אמר כי שני חלקים הטרידו אותם במיוחד - אחד על גורמים קיצוניים משורות הימין הלאומני, והשני על ההשפעה הרוסית.

הוא אמר כי קוצ'ינלי אמר לו לשנות את החלק הלאומנים הלבנים "כך שהאיום ייראה פחות חמור, וכן יכלול מידע על הבולטות של קבוצות 'שמאל'". הוא התנגד לכך, ואמר כי הזהיר את הבכיר כי מעשה כזה מהווה צנזור של מידע מודיעיני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully