וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלי פיקוח, עם סכנה לנוסעים: התחבורה הציבורית צפויה לפעול כרגיל בסגר

עודכן לאחרונה: 8.9.2020 / 11:43

מחשש לעימות משפטי, מפעילות קווי האוטובוס צפויות להמשיך בנסיעות בין אזורים אדומים וירוקים ללא פיקוח - ולסכן את הנוסעים ונהגים. החברות לא קיבלו הנחיות, במשרד התחבורה לא גיבשו תקנות והנהגים חשים מופקרים: "לא נסכן את בריאותנו"

בווידאו: הפגנת איגוד ועדי התחבורה בכוח לעובדים מול הכנסת/מערכת וואלה! NEWS

40 רשויות מקומיות, ערים ושכונות ייכנסו החל משעות הערב (שלישי) לעוצר, בין 05:00-19:00 למחרת. מטרת הסגר היא מלחמה בהתפשטות מגיפת הקורונה, ובמסגרתו יוטלו מגבלות כמו סגירת בתי עסק שאינם חיוניים, איסור על התכנסויות ומגבלת מרחק לאזרחים של עד 500 מטרים ממקום המגורים.

מבדיקת וואלה! NEWS עולה כי המגבלה האחרונה כמעט ואינה רלוונטית אם בטווח 500 המטרים האלו ישנה תחנת אוטובוס. הסיבה לכך היא שתנועת התחבורה הציבורית ברשויות, הערים והשכונות האדומות תימשך כסדרה גם בשעות הסגר.

במשרד התחבורה השיבו לפניית וואלה! NEWS ואמרו כי אין כל שינוי בפעילות התחבורה הציבורית בעקבות הסגר הלילי. המשמעות היא שקווים באזור גוש דן או במקומות אחרים, החוצים את אותם מקומות שעליהם מוטל הסגר, צפויים להמשיך את מסלולם הרגיל - ובהיעדר בקרה על נוסעי האוטובוס או הנחייה לנהגים שלא להעלות ולהוריד נוסעים בתחנות אלו, תשמש מערכת התחבורה הציבורית כפרצה בסגר. כך, למשל, קווי אוטובוס החוצים את רמת גן ובני ברק, שם צפוי להיות עוצר לילי.

טיהור אוטובוסים של חברת אפיקים בפתח תקווה נגד נגיף הקורונה , מרץ 2020. ראובן קסטרו
"משרד התחבורה חייב להגן על בריאות הנהגים". אוטובוס בימי סגר הקורונה/ראובן קסטרו

גורם אחר במשרד התחבורה טען כי הנושא נמצא עדיין בדיונים, וכי הבעיה העיקרית העומדת בפני הפסקת השירות היא משפטית. ככל הנראה, משום שהפסקת פעילות קווים חלקית או שינויי בתוואי הנסיעה יביאו להתנגשות בין משרד התחבורה למפעילות הקווים בשל דרישה לפיצוי על ירידה בהכנסות, או העלויות הנלוות לשינוי באופן ההפעלה (שעות העסקת נהגים, שינוי מסלולי קווים ועוד) המעוגנת בחוזה עליו חתמו הצדדים.

במשרד התחבורה הוסיפו כי "התחבורה הציבורית תותאם לצרכים והמגבלות הקיימות בשעות הסגר", אך לא פירטו מה בדיוק המשמעות של אותן התאמות, צרכים ומגבלות. בשורה התחתונה - אין תקנות, ולכן אין אישור לשינוי ההפעלה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

מכאן שאם תנועת התחבורה הציבורית לא תהייה מבוקרת בהיבט הנוסעים שיעשו בה שימוש, לפחות ברמה של עליית פקח, שוטר או דייל, שיוודא את השמירה על התקנות לפי חלוקה לאזורים אי אפשר יהיה לאכוף את המגבלות באופן יעיל.

כפועל יוצא, אם תנועת התחבורה הציבורית לא תהיה מבוקרת, למשל באמצעות פקח, שוטר או דייל שיוודא את השמירה על התקנות לפי חלוקה לאזורים - אי אפשר יהיה לאכוף את המגבלות באופן יעיל. גם בקרה זו לא חפה מקשיים.

בהיעדר מענה לאופן הפעלת התחבורה הציבורית ובהנחה שסגרים מסוג זה יהפכו לכלי עבודה עתידי שכיח, נדרשת תפיסת הפעלה סדורה בנוגע אליהם. ח"כ בועז טופרובסקי (יש עתיד) יו"ר השדולה לעידוד ושיפור התחבורה הציבורית, העלה שאילתה דחופה למליאת הכנסת, המופנית למשרד התחבורה ונוגעת להנחיות, ההגבלות וההסדרים שלפיהם תתנהל התחבורה הציבורית באזורים אלו.

השורות הראשונות באוטובוסים של חברת "דן" נחסמו לישיבה לאור ההנחיות החדשות של משרד התחבורה במלחמה בנגיף הקורונה. 9 במרץ 2020. ללא, אתר רשמי
ללא בקרה לא ניתן יהיה לאכוף את המגבלות. אוטובוס בימי סגר הקורונה/אתר רשמי, ללא

מעבר לבעיית הניידות של התושבים מהאזור שברמת תחלואה גבוהה, לא ניתן מענה או התייחסות גם למפעילות התחבורה הציבורית ולנהגי האוטובוסים עצמם, אלו שימשיכו לנהוג באותם אזורים אדומים וירוקים.

מארגון נהגי האוטובוסים בישראל מבית ההסתדרות הלאומית נמסר כי "משרד התחבורה חייב לפעול ולהגן על בריאות נהגי האוטובוסים בתקופה זאת, ובמיוחד בערים האדומות".

בארגון הוסיפו כי "המשרד חייב להוציא הנחייה שרק אוטובוס שבו מורכבת מחיצה, או כזה הסוגר את העלייה מהדלתות הקדמיות, יוכל לתת שירות בעיר אדומה. נהגי האוטובוסים יודעים לתת שירות בכל תקופה, מקום, זמן ושעה, אך לא מתקבל על הדעת שהנהגים יופקרו ויסכנו את בריאותם ובריאות משפחותיהם. אנו סומכים על השרה רגב ומנכ"ל משרדה כי ידעו לתת מענה מהיר ואיכותי לנושא התחבורה הציבורית בערים האדומות".

ניצן תנעמי, מזכל"ית משותפת בכוח לעובדים, אמרה: "שוב מוצאים עצמם הנהגים בודדים בחזית בנסיונם לשמור על בריאותם. אנו גאים בכך שמאמצי ועדי התחבורה בכוח לעובדים הובילו להתחלת התקנת המחיצות בין הנהגים והנוסעים בערים אדומות, אך התהליך איטי, ובמקביל המגבלות החדשות מציבות סיכונים חדשים לנהגים והנוסעים".

"אנו קוראים למשרד התחבורה דווקא בשעה כזו להגדיל את מספר הקווים בכדי לצמצם את הצפיפות באוטובוסים. ההנחיות על מספר נוסעים מוגבל אינן רלוונטיות כאשר העומסים בתחנות רבים והנהגים נדרשים לאכוף את התקנות לבדם תוך חשיפה לאלימות מילולית ופיזית מצד נוסעים. נמשיך לעמוד על כך שמשרד התחבורה יגבש מדיניות מסודרת המבטיחה את בריאות הנהגים ואת בטחונם האישי".

אישה מתוגננת עם מסכה מנגיף הקורונה במהלך המתנה לקו אוטובוס בתל אביב 17 במרץ 2020. ראובן קסטרו
חורים במתווה הסגר הלילי. תחנת אוטובוס בתל אביב/ראובן קסטרו

עם זאת, בארגון ובמפעילות התחבורה הציבורית הודו כי עד לפרסום הכתבה לא התקבלה אצלן כל הנחייה לגבי שינוי הפעילות. התקנת מחיצות ההגנה שהחלה לפני כמה ימים עדיין לא מקיפה את רוב צי האוטובוסים העירוניים, והמענה למיגון הנהגים כרגע חלקי בלבד.

הנושא הזה "תופס" את הרשות הארצית לתחבורה ציבורית בנקודת זמן בה היא מתפקדת ללא ראש, לאחר התפטרותו של אמיר אסרף, מי שעמד בראשה עד לפני כחודש. בינתיים, ניסיונה של שרת התחבורה מירי רגב למנות מנהל חדש נתקל בקושי כבר ברמת המכרז. פנייה של התנועה לאיכות השלטון הצביעה על ליקויים בנוסח הפנייה, כאלו הפותחים אפשרות למינוי אדם שאינו בעל ניסיון בתחום הרלוונטי, או לדבריהם: "חשש כבד למכרז תפור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully