וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות משבר הקורונה: עלייה במכירות כלי רכב באוגוסט ביחס לשנה שעברה

5.9.2020 / 21:07

חודש אוגוסט, שבשנים רגילות נחשב לחלש יחסית בשל ריבוי הנופשים בחו"ל רשם יותר מ-21 אלף מכירות רכבים. זאת, לאחר חודשים עם ירידה של עשרות אחוזים. הענף עדיין נמצא בפער של 18.2% מהשנה שעברה, אך בשוק המכוניות שומרים על אופטימיות: "עלייה בכוח הלקוח הפרטי"

טויוטה ישראל פותחת עשור. רונן טופלברג,
קונים רכב במקום לטוס לחופשה השנתית. אולם תצוגה/רונן טופלברג

בעוד הכלכלה הישראלית עדיין מתקשה להצביע על עתיד אופטימי, בענף אחד נראה כי טלטלת הקורונה מתקשה לגעת - שוק הרכבים החדשים. את חודש אוגוסט סיים שוק הרכב עם 21,647 רכבים שנמכרו, מה שמצטרף לסך כולל של 167,465 כלי רכב מתחילת השנה. אמנם מדובר בכמה מאות מכוניות פחות מביולי, אבל הנתון המעניין יותר נמצא בהשוואה לחודש אוגוסט 2019 שביחס אליו נרשמה עלייה של 4.2%. עם זאת, בחישוב הכללי, שוק הרכב נמצא עדיין בפער של 18.2% מתחת למכירות ב-2019.

חודש אוגוסט, שבשנים רגילות נחשב לחלש יחסית בשל ריבוי הלקוחות שמעבירים אותו בנופש בחו"ל או בטיולים, מסמן חודש שלישי ברציפות של יציבות עם יותר מ-21 אלף כלי רכב חדשים שנמסרו. יציבות מבורכת שמגיעה אחרי החודשים מרץ, אפריל ומאי, בהם נחתכו המספרים בעשרות אחוזים.

בונדד רכב נמל אילת. קובי ליאני
עלה חשש להידבקות בקורונה בתחבורה הציבורית. כלי רכב בנמל אילת/קובי ליאני

בענף ממשיכים להצביע על כמה גורמים מרכזיים המניעים את מכירות כלי הרכב החדשים. מדובר בשילוב של אשראי אותו הבנקים עדיין מחלקים בנדיבות עם ריביות אטרקטיביות, מה שמכונה "כסף זול". גורם נוסף הוא הכסף ש"השתחרר" ללקוחות שוויתרו השנה על טיול משפחתי לחו"ל והעדיפו להוציאו על שדרוג הרכב החדש.

גורמים נוספים הם תנועה של לקוחות שבעבר קיבלו רכב מהעבודה למסלול אחזקה פרטי, שחוסך להם הרבה מאוד כסף בחישוב השנתי ביחס לתשלום שווי הרכב בתלוש המשכורת. במקביל, מתעורר ביקוש בשוק המשומשות, בעיקר לכלי רכב זולים יחסית כתחליף לתחבורה ציבורית בשל החשש להידבק בקורונה.

בונדד רכב באילת. קובי ליאני
ענף השכרת הרכב כמעט ונמחק לחלוטין/קובי ליאני

כשצוללים פנימה לנתונים, ישנן תובנות נוספות שעולות מהמספרים היבשים. אמיר ווינשטוק, מייסד האתר carzone להשוואת מחירי רכבים חדשים, מצביע על ירידה במחיר ההנחה הממוצע שמציעים היבואנים. אם בחודש הקודם עמד ממוצע ההנחות בשוק על 11,800 שקלים, בחודש שעבר הן היו נמוכות ב-1,000 שקלים בממוצע. לעומת זאת, יותר דגמים נכללו בהנחות - 82 לעומת 59 בחודש הקודם.

גם החלוקה לסקטורים הרוכשים את המכוניות ממשיכה להצביע על שינוי משמעותי שעובר שוק הרכב המקומי. "משוק שהיה מוטה ליסינג במשך שנים, אנחנו רואים עלייה בכוח של הלקוח הפרטי", אמר ווינשטוק, והמספרים אכן מאמתים את זה. 53.4% מרכבים נמכרים ללקוחות פרטיים (עליה של 2% מהחודש שעבר), בעוד שחברות הליסינג, שהולכות ומתאוששות, מחזיקות ב-26% ו-18.5% נרשמו כ"רכבי חברה".

ענף ההשכרה שנמחק כמעט לחלוטין עם 1.6% והמוניות עם 0.1% ממחישות את התקופה הלא קלה בענף.

המותגים והדגמים המובילים

יונדאי מובילה את כמות המכירות החודשית עם 3,223 יחידות באוגוסט, לא מעט מהן מדגם ה-i20 המסופק למשרד הביטחון כחלק ממכרז הרכש שבה זכתה החברה. אחריה קיה עם 2,606 כלי רכב, כשהפיקנטו הקטנה מהווה כמחצית המכירות בחודש החולף (והמכונית הנמכרת ביותר בישראל באוגוסט). טויוטה במקום השלישי עם 2,199 יחידות, כשהקורולה ממשיכה להוות את הדגם העיקרי אצלה - וזהו גם הרכב הנמכר ביותר עד כה השנה.

קיה פיקנטו – נהיגה ראשונה. רונן טופלברג
מהווה כמחצית המכירות בחודש החולף. קיה פיקנטו/רונן טופלברג

בשוק הרכב מרשים לעצמם לשמור על אופטימיות זהירה לאור החודשים האחרונים, המצביעים על יציבות בריאה בשוק. אמנם השנה צפויה להסתיים בירידה, אך פחות קשה משצפו רואי השחורות. נקודת אור נוספת - יותר עבור היבואנים ופחות בשביל הצרכנים - היא נוסחת המיסוי הירוק שצפויה להיכנס לתוקף בתחילת 2021.

הפרדוקס הוא שבמסגרת המיסוי החדש, הולכות להתייקר משמעותית המכוניות ההיברידיות, שהלכו ותפסו נפח של ממש במכירות בשנים האחרונות.

השקה יונדאי i20 החדשה. נובמבר 2014. קובי ליאני
זכה במכרז משרד הביטחון. יונדאי i20/קובי ליאני

נראה כי האוצר לא מחבב את הטבות המס הללו, שיביאו לירידה בצריכת הדלק ולרווח נקי לאזרחים והסביבה. כבעבר, צפוי שהתוצאה הראשונה של שינוי הנוסחה יתבטא בהקדמת הזמנות של מכוניות היברידיות על מנת לשלם עליהן את המס המופחת בטרם יתייקרו מלאכותית. אלו עשויות לאזן במעט את מספרי המכירות של 2020.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully