וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי הסרת שפתם מבתי הספר, המונגולים בסין חוששים ממחיקת תרבותם

2.9.2020 / 15:46

תקנות חדשות קובעות כי שיעורי הליבה במחוז מונגוליה הפנימית יילמדו במנדרינית, כחלק מהמדיניות של הנשיא שי. ההחלטה הובילה להפגנות חריגות וחלק מההורים הוציאו את ילדיהם מבתי הספר

בווידאו: הפגנות במחוז מונגוליה במחאה על הסרת השפה מבתי הספר/מתוך טוויטר

תושבים במחוז מונגוליה הפנימית שבצפון סין ערכו הפגנה נדירה במחאה על שינויים שהוכנסו למערכת הלימודים ומונעים את השימוש בשפה המונגולית בשיעורי ליבה. לפי ארגון זכויות אדם שבסיסו בניו יורק, המחאה החריגה הובילה להטלת עוצר במקומות מסוימים.

לפני התקנות במחוז, החל משנת הלימודים החדשה שנפתחה אתמול, שיעורי היסטוריה, פוליטיקה ולשון יילמדו בבתי הספר היסודיים ובחטיבות הביניים במנדרינית ולא במונגולית. על פי סרטונים שפרסם ארגון מרכז המידע לזכויות האדם במונגוליה הדרומית, הפועל מניו יורק, הורים ולתמידים זועמים התאספו מחוץ לבתי הספר כדי למחות נגד המהלך. לפי הארגון, מדובר באלפי מפגינים. ברויטרס הדגישו כי הם לא יכולים לאמת את המספרים.

אנגבטו טוגוצ'וג, מנהל מקומי, אמר לרויטרס כי התושבים מאמינים שהתכנית היא חלק ממאמץ של בייג'ינג למחוק את התרבות המונגולית באזור, וכי חלק מההורים הוציאו את ילדיהם מבתי הספר במחאה על השינויים.

האחדת החינוך ברחבי סין היא חלק משמעותי במדיניות של סין תחת הנשיא שי ג'ינפינג, והיא מתמקדת בעיקר בנאמנות למדינה ולמפלגה הקומוניסטית. התכנית להחלפת שפות מקומיות כבר יושמה במחוזות שינג'יאנג וטיבט ב-2017. שני האזורים ידעו עימותים בין הרשויות למיעוטים האתניים החיים בהם.

מפגינים מוחים נגד השינויים של סין בתוכנית הלימודים מחוץ למשרד החוץ באולן בטור, מונגוליה 31 באוגוסט 2020. רויטרס
חוששים מהרס תרבותם. הפגנה נגד המהלך בבירת מונגוליה/רויטרס

רשויות החינוך במחוז הגנו על השינויים ואמרו כי הם "משקפים את רצון המפלגה והאומה, ואת המצוינות המושרשת של התרבות הסינית ותרומתה לציביליזציה האנושית". לפי העיתון הרשמי, "מונגוליה הפנימית", "שליטה בשפה הלאומית המדוברת והכתובה היא האחריות והחובה של כל אזרח סיני. זהו ביטוי ממשי של האהבה למפלגה ולמדינה". במשרד החינוך ובנציבות לעניינים אתניים של סין לא הגיבו לפניות בנושא.

סרטונים של ההפגנות פורסמו ברשת החברתית הסינית "וויבו" ביום שני, אבל מאז הוסרו. מרי אזרחי הוא חריג בסין, שם האינטרנט תחת פיקוח הדוק והמשטרה מדכאת במהירות התקהלויות.

השינויים הובילו להפגנות גם במדינה העצמאית של מונגוליה, הגובלת במחוז המונגולי של סין. "עלינו להשמיע את תמיכתנו במונגולים הנואשים לשמור על שפתם ועל כתבם בסין. הזכות ללמוד שפת אם היא זכות המוקנית לכולם", צייץ נשיא מונגוליה לשעבר צחיאגיין אלבגדורג'.

בבירת מונגוליה, אולן בטור, התאספו ביום שני מספר קטן של אנשים מחוץ לשגרירות סין כדי למחות על השינויים.

"רובנו איבדנו את היכולת לדבר מונגולית תקינה, אבל במונגוליה הפנימית שמרו על המסורת הזו ללא הפרעה. אני כאן כדי להפגין סולידריות עם אחיי הדרומיים", אמר מורה לפילוסופיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully