וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עימותים בישיבות ותקיפות אישיות מנתניהו: הסכסוך שהביא להתפטרות מרידור

31.8.2020 / 10:49

ראש אגף התקציבים לא חסך ביקורת מהשר כץ במכתב ההתפטרות החריף שכתב, בו למעשה תומצתו ארבעה חודשים של עימותים שהביאו את הפקיד הבכיר להחלטה על סיום תפקידו. חוסר האמון מול כץ, משבר הקורונה, והקמפיין נגדו מצד אנשי רה"מ: כך הידרדרו היחסים בצמרת האוצר

בווידאו: עימות בין ח"כ מיקי זוהר לשר ישראל כץ בוועדת הכספים/צילום: ערוץ כנסת

במכתב ההתפטרות הארוך שהגיש אתמול (ראשון) הממונה על התקציבים באוצר שאול מרידור לשר האוצר ישראל כץ, הוא לא חסך בביקורת נגדו על ניהול המשבר - מהגדולים שהיו בישראל. במכתב הלין מרידור על אופן קבלת ההחלטות במשרד, המושפעת לטענתו מאינטרסים צרים, האופן בו משתנה מסגרת התקציב ללא דיון או חשיבה לטווח ארוך וכן המתקפות של אנשי הליכוד והשר עצמו נגדו ונגד חבריו לעבודה.

למעשה, במכתבו תמצת הממונה על התקציבים ארבעה חודשים של עימותים קשים במשרד, שהיו ידועים לכולם. זאת, לצד קמפיין אגרסיבי שניהל ראש הממשלה בנימין נתניהו נגד בנו של יריבו הפוליטי לשעבר דן מרידור.

חרף התזמון הרגיש באמצע ניהול המשבר, היו מי שלא הופתעו ממכתבו של מרידור. "אני מופתע שעד עכשיו זה לא קרה", אמר גורם שנכח בישיבות האוצר. "כבר ארבעה חודשים שיש ביניהם חוסר אמון מוחלט שניכר בישיבות. כץ מתייעץ עם אנשים אחרים, לא מתייעץ עם אנשי אגף תקציבים ובכלל לא עם שאול. בישיבות ששניהם נכחו כץ היה מתעלם מהאמירות של שאול, היה ביניהם מתח מטורף, ישראל הוא לא אדם שאומרים לו לא, כי מי שמתנגד לדעותיו נחשב מידית כחשוד, זה התחיל שם".

שאול מרידור בוועידת הכספים 11.11.2019. עדינה ולמן, דוברות הכנסת,
כץ תודרך עוד לפני כניסתו למשרד. שאול מרידור/עדינה ולמן, דוברות הכנסת

אלא שנדמה כי לא רק הסגנון הריכוזי של שר האוצר הוא שהביא ליצירת המתחים בין השניים. כץ נכנס למשרדו לאחר שורה של תדרוכים, בין היתר מצדו של השר הקודם משה כחלון, שטען כי מרידור מטרפד לו החלטות. המזג הרע נמשך מולו בקמפיין חריף שהוביל ראש הממשלה נגד מרידור "הבן של" בכיר נסיכי הליכוד, וזה שערק לתמיכה בכחול לבן.

בניגוד לכחלון, שלמרות הקרבות עם אגף התקציבים נהג להישאר פתוח לדעות שונות של אנשי משרדו ונתן לכל אחד להביע את דעתו, כץ נוהג לקבל החלטות לבדו, מה שייתר את היכולת מראש אגף התקציבים להביע עמדה. באוצר יש שסוברים כי כץ נכנס למשרד מתודרך, כך שאם יצטרך להיפטר ממישהו, אותו אדם יהיה משאול מרידור.

אך השבר הפומבי החל כשמרידור הפגין ביקורתיות כלפי הדרג הפוליטי האחראי על משרדו. במסגרת דיון של מכון אהרון בבית הספר טיומקין לכלכלה, במרכז הבינתחומי הרצליה, הוא אמר על תכנית המענקים למשפחות שהציגו נתניהו וכץ כי "ניישם את המדיניות שמחליטים עליה ולא נפסיק להשמיע את עמדתנו גם אם לא אוהבים אותה".

מרידור אף הוסיף, "אמינות זה דבר שנבנה לאורך זמן, ונהרס די מהר. הממשלה מעבירה בכנסת חוק על מסגרת מסוימת לתוכנית הכלכלית ובערב מכריזה על מסגרת אחרת (תכנית המענקים בעלות של שישה מיליארד שקלים) - אנחנו כממשלה צריכים להכריז על תוכניות שרואות את כל השיקולים, ולא כאלה שרודפות אחת אחרי השנייה, ולנסות ולסדר את זה בצורה קצת יותר מסודרת".

ראש הממשלה בנימין נתניהו תוקף את הממונה על התקציבים באוצר שאול מרידור בפייסבוק. צילום, צילום מסך
"לא נקבל זאת". הפוסט של ח"כ קרעי ששותף בעמוד הפייסבוק של נתניהו/צילום מסך, צילום

הדבר הביא לכך שבאותו יום שיתף ראש הממשלה פוסט של ח"כ שלמה קרעי ממפלגתו נגד שאול מרידור ובו כתב: "בלתי נתפס שפקידים מתדרכים נגד החלטות שהתקבלו בממשלה ופועלים כדי לסכל אותן. לא נקבל זאת".

את הקמפיין של נתניהו נגד מרידור היה אפשר לראות עוד קודם לכן, בחשבון האינסטגרם של בנו, יאיר נתניהו, בו בפוסט שכתב כינה את פקידי האוצר "מחבלים". "האמת היא שפקידי האוצר מחבלים ולא מעבירים את הכספים לעצמאים ולאזרחים כדי להתסיס את העם", כתב אז בנו של ראש הממשלה. את המתקפה הזאת אזכר מרידור במכתבו כחלק מהמתקפות שהופנו כלפיו וכלפי עובדיו במשרד האוצר עמן היה צריך להתמודד.

יאיר נתניהו תוקף את הממונה על התקציבים באוצר שאול מרידור באינסטגרם. צילום, צילום מסך
מתוך חשבון האינסטגרם של יאיר נתניהו/צילום מסך, צילום

אך העימותים במשרד האוצר לא היו רק עניינו של מרידור. מנכ"לית המשרד, קרן טרנר-אייל, שהיא מינוי אישי של השר ונחשבת כמשרתת במשרת אמון, פרסמה הצהרת תמיכה בראש האגף. לאחר מכן, ננזפה על ידי השר כץ. "קשה לי מאוד להישאר אדישה לביקורת חסרת התקדים כלפי אנשי המשרד ובפרט כלפי הממונה על התקציבים באוצר שאול מרידור, ובכלל לשיח האלים ממש המתפתח ברשתות החברתיות", כתבה טרנר-אייל.

"חשוב לי להזכיר - תפקידו של כל דרג מקצועי בממשלה הוא לסייע בעיצוב ובגיבוש המדיניות הציבורית, ובכלל זה לחתור לקיום". השר כץ הגיב לדבריה: "אין זה מתפקידך להגיב ולהתנצח ולהגן על פקידים מול הדרג המדיני, וזאת בלי קשר לתוכנם של הדברים. תפקידכם הוא לבצע את החלטות הדרג המדיני. אני כשר אוצר נושא באחריות העליונה לפעילות משרד וידעתי ואדע גם בעתיד להגן באופן ברור על תרומתם החיובית של הגורמים המקצועיים באוצר להצלחת וביצוע התוכניות הכלכליות". נזיפה זו לא היתה היחידה, וביום שישי האחרון דיווחה העיתונאית קרן מרציאנו כי הדבר צפוי אף להגיע עד כדי פיטוריה מהתפקיד.

לפי שעה, לא בטוח כי מרידור יהיה היחידי להגיש מכתב פיטורין במשרדו, בו מספרים על אווירה מאוד מתוחה וקשה, כשתחת השר כץ אין מקום לאנשי מקצוע להשמיע את דעתם, לצמוח, לבנות תוכניות ותהליכים. "התקופה האחרונה הייתה קשה, הצעקות היו לכולם", אמרו גורמים באוצר, "בסוף היום לאף אחד אין באמת יכולת להשפיע. שאול הבין את זה והתפטר בזמן".

לכך מתווספת גם התפטרות החשב הכללי לשעבר, רוני חזקיה, ביולי האחרון, בצעד שנבע מהתנהלות משרד האוצר בחודשים האחרונים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully