וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיירת דיור ציבורי הפכה לסיעודית ונותרה ללא בית: "כל יום ברחוב מסכן אותי"

אורנה, תושבת חיפה כבת 60, סבלה מפגיעה בעמוד השדרה ונאלצה לעבור ניתוח שהותיר אותה מרותקת לכיסא גלגלים. מאז אין ביכולתה לעלות לדירתה שבקומה השלישית, ונמצאת ברחוב מזה חודש. בחברה הממשלתית-עירונית לשיקום הדיור מנסים לסייע, אך אומרים: "אין לנו דירות פנויות"

בווידאו: דיירת בדיור ציבורי שנאלצת לגור ברחוב מאז שהפכה סיעודית/צילום: יואב איתיאל, עריכה: עמית שמחה

אורנה (שם בדוי), כבת 60, התגוררה במשך כ-16 שנים בדירת דיור ציבורי בקומה שלישית בבניין בחיפה. לא הייתה לה כל בעיה לעלות במשך שנים את 40 המדרגות עד לדירתה ללא מעלית, אך לאחר ניתוח שעברה הפכה לנכה סיעודית בכיסא גלגלים. העלייה הביתה הפכה עבורה למשימה בלתי אפשרית - ובעקבות זאת נותרה אורנה מחוסרת דיור.

היא סיפרה כי פנתה לרשויות השונות, אך עד כה לא נמצא עבורה פתרון מתאים. "לא הגיוני שאני בקבוצת סיכון ואני ברחוב. יש לי מחלות רקע, כל יום ברחוב מסכן אותי", אמרה. בחברה הממשלתית-עירונית לשיכון בחיפה אמרו כי העלו כמה הצעות לפתרון זמני, ובשבוע הבא מתוכננת פגישה עמם.

דיירת דיור ציבורי בת 60 הפכה לסיעודית – ונותרה ללא בית. יואב איתיאל
"לא הגיוני שאני בקבוצת סיכון ואני ברחוב". אורנה/יואב איתיאל

אורנה, שהתגוררה לבדה בדירה, מתקיימת מקצבת ביטוח לאומי. לפני כשנתיים החלה לסבול מכאבים וקשיים פיזיים בשל פגיעה בעמוד השדרה ועברה בדיקות אצל כמה רופאים. "לקחו אותי מרופא לרופא, אף אחד לא אבחן את הבעיה שלי", סיפרה, עד שעברה בדיקת MRI ונשלחה לניתוח דחוף. אחרי הניתוח שנערך בחודש יוני היא הועברה לבית חולים שיקומי בני ציון, אך שוחררה משם זמן קצר אחרי כן כשהיא סובלת מנכות בארבע גפיים.

לדבריה, "אמרו לי 'השיקום שלך הוא ארוך ואנחנו לא נחזיק אותך'. אין לי מקום לחזור אליו. ומאז אני במעין לופ, כל דבר תלוי במשרד אחר". היא הסבירה כי לצורך חלק מהטפסים התבקשה להיבדק בדירה שבה מתגוררת, אך מאחר שאין לה דירה לא ניתן לעשות את הבדיקות הנדרשות.

המרכז הרפואי בני ציון, חיפה. דוברות בית החולים, אתר רשמי
שוחררה מבית החולים אחרי זמן קצר שהיא סובלת מנכות. המרכז הרפואי בני ציון/אתר רשמי, דוברות בית החולים

במכתב רפואי שקיבלה צוין כי היא זקוקה לסיוע בעבודות הבית ובצרכים אישיים וכן לכיסא גלגלים חשמלי בשל פגיעה בתפקוד הידיים. "שחררו אותי משיקום אחרי ניתוח לפני יותר מחודש בלי פתרון דיור כשאני גרה בקומה שלישית, הבית לא מונגש ולא נגיש", אמרה אורנה. "אני כבר קרוב לחודש ברחובות, אני במצב שלי יכולה להיות ברחובות? אני אקבל זיהומים ומחלות".

היא סיפרה כי פנתה לעירייה ולחברה הממשלתית-עירונית לשיקום הדיור "שקמונה", לצורך פתרון זמני וקבוע, אולם טרם נמצא עבורה פתרון. לפני כשבוע נשלח מייל מאגף איכות השירות ופניות הציבור לחברת שקמונה בעניינה ותואר כי היא במצב חמור ויש למצוא עבורה באופן מידי פתרון זמני של דירה מונגשת ונגישה בחיפה. זאת במקביל לצורך להעביר אותה למסלול לנכים מרותקי כיסאות גלגלים בדיור הציבורי. אורנה, שחוששת לאבד את זכאותה לדירת דיור ציבורי, רוצה לוודא כי יימצא עבורה גם פתרון קבוע.

"הלוואי והיו לנו יותר דירות"

מנכ"לית שקמונה, רותי גולדנברג, אמרה לוואלה! NEWS שהמקרה מוכר לה אישית. "אני מבינה שהיא מבקשת לגור בקומה ראשונה והיא בתור לדירה בקומה ראשונה", הסבירה, "אבל זה לא שיש לנו כמות בלתי מוגבלת. לכל אחד יהיה קשה לקבוע למי מהנכים מגיע להיות קודם, גם לי, וזה נקבע על ידי משרד השיכון. אנחנו רוצים לעזור לה בעניין הזה".

גולדנברג הוסיפה כי בחברה הציעו לאורנה "מההתחלה עזרה בשכר דירה. הבנתי שהיא לא רוצה. הצענו שתעזוב את הדירה בקומה השלישית, ושתמצא לעצמה דירה בשכר דירה בסיוע שלנו, עד שיגיע תורה לקבל דירה. הלוואי והיו לנו יותר דירות אבל אין לנו דירות פנויות שהייתי יכולה להגיד בואי תיכנסי".

"כששמעתי על הבעיה ושהיא לא מקבלת את ההצעה לשכור דירה אז מיד התערבתי אישית וביקשתי להיפגש איתה ובאמת בשבוע הבא ניפגש", ציינה המנכ"לית. "אני אישית אהיה בפגישה. הייתי נפגשת איתה עוד קודם אבל היא לא הייתה יכולה והיא דחתה אותה".

מעיריית חיפה נמסר: "בשל מגבלות צנעת הפרט מנועה העירייה מלמסור פרטים הנוגעים לאדם המטופל על ידי שירותי הרווחה לרבות עצם הטיפול באדם כזה או אחר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully