וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוחות בעוצמה של 300 קמ"ש: הוריקן לאורה מכה בארה"ב

הסופה נכנסה לפנים היבשת אחרי שהתקדמה מהקריביים, והיא צפויה לגרום לנזקים כבדים בלואיזיאנה ובטקסס. מאות אלפים פונו מבתיהם בשל "חומת המים" שתיווצר באוקיינוס. "תפסו מחסה"

בווידאו: הוריקן לאורה מכה בארה"ב/צילום: רויטרס ו-AP, עריכה: עמית שמחה

הוריקן לאורה פגע היום (חמישי) במדינת לואיזיאנה שבארצות הברית, והתחזיות מזהירות כי הוא עלול ליצור "חומת מים" מאסיבית. הסופה, שהכתה ביבשה בעוצמה 4 מתוך 5, היא אחת החזקות ביותר אי-פעם במדינה. לפי מרכז ההוריקנים הלאומי, עוצמת הרוחות שלה היא 240 קמ"ש.

כארבעה מיליון בני אדם חיים לאורך נתיב הפגיעה הישיר של הסופה, אך הרשויות אמרו כי רוב התושבים עזבו למקומות בטוחים יותר בעקבות הוראות הפינוי. הרשויות אמרו כי יידרשו כמה שעות לפני שיוכלו לסרוק בבטחה את השטח. ההוריקן, שהכה בקריביים לפני הגעתו לארצות הברית, מתקדם מהעיירה הקטנה קמרון. האזור הוא ביצתי ופגיע במיוחד לגלי הענק שמביאה עמה הסופה.

במרכז ההוריקנים הזהירו כי גלי הסופה יכולים לחדור ליבשה בשטח שבין פריפורט, טקסס לבין שפך נהר המיסיסיפי, וגובה המים עשוי להגיע עד לשישה מטרים בחלקים מאזור קמרון, לואיזיאנה. "קחו מחסה, עכשיו", נכתב בציוץ של המרכז

"קשה לתפוס שחומת מים בגובה של שתי קומות מגיעה לחוף, אבל זה מה שהולך לקרות", אמר החזאי בנג'מין סקוט מהשירות המטאורולוגי הלאומי במסיבת עיתונאים. לדבריו, רוב מחוז קמרון יהיה בשלב מסוים מתחת למים.

הצפות בעיר אבוויל, לואיזיאנה, מהוריקן לאורה, 26 באוגוסט 2020. רויטרס
צוותי החירום בכוננות. הצפות בעיר אבוויל, לואיזיאנה, אתמול/רויטרס
תושבים מתפנים מלייק צ'ארלס, לואיזיאנה, לקראת הוריקן לאורה, 26 באוגוסט 2020. AP
השהיה במקלטים תקשה על שמירת מרחק. תושבים מתפנים מלייק צ'ארלס, לואיזיאנה/AP

כ-620 אלף איש נדרשו להתפנות מבתיהם בלואיזיאנה ובטקסס. פינוי התושבים מקשה על הקפדה על הריחוק החברתי כחלק ממגיפת הקורונה. נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ פנה לתושבי מוקדי פגיעת ההוריקן, וקרא להם להישמע לרשויות המקומיות, משום שהסופה "מתחזקת באופן מסוכן ומהיר". רשויות החירום הלאומיות והפדרליות אמרו כי אורגנו מתחמי שהיה זמניים מחוץ לאזורי ההצפות עבור התושבים שפונו. בנוסף לכך, נפרסו צוותי חירום בנקודות אסטרטגיות.

מושל טקסס, גרג אבוט, קרא למשפחות שיכולות להרשות לעצמן למצוא מקלט במלונות או במלוניות ולשמור מרחק אלו מאלו. עם זאת, רבים לא יכולים להרשות זאת לעצמם.

אזהרת מרכז ההוריקנים הלאומי

שעות לפני פגיעת הסופה, אריק דאו, תושב פורט ארתור, טקסס, מיהר לתדלק את המכונית שלו באחת מתחנות הדלק שנותרו פתוח. הוא אמר כי הוא רצה להתפנות מוקדם יותר, אבל לא היה לו כסף לדלק משום שהוא המתין לקצבת הנכות שלו. הוא עושה את דרכו למקלט בסן אנטוניו, מרחק של ארבע וחצי שעות נסיעה. במקום לדאוג מהסופה, הוא יצטרך להתמודד עם חששות מפני הידבקות בקורונה.

"הם אומרים שכולנו צריכים לשמור על ריחוק חברתי עכשיו", אמר. "אבל איך אני אמור לשמור על ריחוק חברתי במקלט?".

הוריקן לאורה מתקדם לעבר ארה"ב, 24 באוגוסט 2020. רויטרס
הותירה נזק רב בקריביים. הסופה לאורה מתקרבת לחופי ארה"ב/רויטרס

לפי תחזיות המרכז הלאומי להוריקנים, לאורה צפויה גם להוביל לסופות טורנדו בלואיזיאנה, בדרום-מזרח טקסס ובדרום-מערב מיסיסיפי עם 127 עד 254 מ"מ של גשם. בנוסף לכך, צפויים שיטפונות נרחבים ממזרח טקסס ועד ולואיזיאנה וארקנסו.

חשש נוסף הוא מפגיעה בבתי הזיקוק שבמפרץ מקסיקו, שבו מרוכזים כמחצית מכלל בתי הזיקוק של ארצות הברית. כך היה בעבר עם הוריקנים עוצמתיים, כמו הארווי ב-2017, שגרם לדליפת נפט וכימיקלים וכן לזיהום אוויר כבד בשל הפגיעה במפעלים ובבתי הזיקוק.

סופות הוריקן גדולות כמו הארווי וקטרינה עוררו בעבר הרס באתרי תעשיית הנפט המנקדים את חוף מפרץ המפרץ, שם נמצא כמעט מחצית מכושר הזיקוק לנפט של ארצות הברית. יש חששות שלורה עשויה לעשות את אותו הדבר.

"הסערה והנזקים הישירים וחיי אדם הם הדברים החשובים ביותר, אך זיהום יכול להוות מכה כפולה ולהגדיל את הסיכון לקהילה", אמר לוק מצגר, מנכ"ל ארגון "איכות הסביבה של טקסס".

גשמים עזים בלייק צ'ארלס, לואיזיאנה, 26 באוגוסט 2020. AP
חשש מהצפות נרחבות. שוטר בלייק צ'ארלס, לואיזיאנה, אתמול/AP

לאורה, וסופה אחרת, מרקו, הכו בימים האחרונים באזור הקריביים, שם מתו 24 בני אדם. מרקו כבר פגע בלואיזיאנה, והביא עמו רוחות חזקות וגשמים כבדים ביום שני. בתחילה חששו הרשויות כי שתי הסופות יפגעו במדינה בתור הוריקנים בהפרש של 48 שעות זו מזו, אירוע חסר תקדים, אך מרקו נחלש לסופה טרופית עם פגיעתו בלואיזיאנה.

"זאת אחת הסופות החזקות ביותר שפגעו בקו החוף הזה", אמר דייוויד רות', חזאי מהשירות המטאורולוגי. "אנחנו חוששים שגלי הסופה יגיעו רחוק מאוד ביבשה, משום שהכול אדמת ביצות מצפון לכביש 10. אין ממש מה שיעצור את המים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully