וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גמזו: מצב התחלואה - מהקשים בעולם; לא אשנה דעתי על אומן

עודכן לאחרונה: 25.8.2020 / 18:47

פרויקטור הקורונה הביע חשש מהעלייה במספר המאובחנים, והזהיר: "אנו לא רוצים להגיע למצב שאנחנו לא שולטים בו". הוא הדגיש את התנגדותו הנחרצת לטיסות המתפללים לאוקראינה, ולא שלל הטלת סגר בעתיד אם קצב ההדבקה יגדל: "אני לא בעד - אבל זה חייב להיות על השולחן"

בווידאו: תדרוך של פרויקטור הקורונה על מצב התחלואה/צילום: לשכת העיתונות הממשלתית, עריכה: עמית שמחה

פרויקטור הקורונה, פרופ' רוני גמזו, העביר היום (שלישי) את התדרוך השבועי שלו בנושא המגיפה, והזהיר כי מצב התחלואה בישראל הוא מהקשים בעולם. "המצב שלנו הוא מורכב מאוד", אמר. "400 איש מתים בכל חודש בישראל - זה הקצב". גמזו ציין כי ישנה התייצבות בממוצע המאובחנים השבועי, אך קיימת עלייה מדאיגה בתחלואה, בעיקר בקרב המגזר הערבי והאוכלוסיה החרדית.

פרויקטור הקורונה נגע גם בנושא הטלת הסגר על הציבור, והדגיש כי אף שהוא מתנגד לכך - האפשרות עומדת על הפרק. "לסגר שהוא חגורה סביב עיר אין תוחלת, זה לא עוזר", טען. "אבל בסגר כללי במדינה - בטח שיש אפקט. אנחנו מכירים את האפקט הזה בכל המקומות".

לדבריו, "גם אם יש תחלואה גבוהה כמו שיש היום, אני מנסה להימנע מצעד כזה ולהכיל את המצב. יש שני טריגרים לסגר: כשהתחלואה עולה, ואם יש קצב הכפלה של עשרה ימים או שבוע. אז חייבים לסגור הרבה תחומים, כמו שעשינו במרץ. אני לא בעד הדבר הזה, אבל זה חייב להיות על השולחן".

פרופ' רוני גמזו מציג את המלצותיו לסל הבריאות במסיבת עיתונאים במשרד ראש הממשלה בירושלים. 29 בדצמבר 2017. הדס פרוש, פלאש 90, פלאש 90
"כל רשות מקומית צריכה לקחת את עצמה בידיים. פרופ' גמזו/פלאש 90, הדס פרוש, פלאש 90

הוא התייחס במיוחד למצב התחלואה במגזר הערבי והחרדי. "אנחנו רואים בצורה מאוד ברורה את העלייה בחברה הערבית, ובצורה נרחבת: טירה, אום אל פחם, כפר קאסם, סכנין ונצרת", אמר פרופ' גמזו. "ליישובים הללו יש קצב הכפלה שבועי משמעותי ומדאיג". לדבריו, "עדיין מתרחשות בחברה הערבית חתונות ומסיבות. זה יוצר מעגלי הדבקה, ואנחנו רואים פתאום עלייה בחיפה. אנחנו לא רוצים להגיע למצב שאנחנו לא שולטים בו".

"אני קורא לחברה הערבית, למנהיגים הפוליטיים והמקומיים, החברתיים והדתיים - זה באמת אסון", הוסיף הפרויקטור. "זה גידול שמביא אותנו לכמות של יותר מ-500 מאובחנים חדשים כל יום. אנחנו מתקרבים ל-28% מהתחלואה בישראל. עוד מעט זה שליש אם לא נעצור את זה".

"המורכבות הנוספת היא התחלואה בחברה החרדית", המשיך פרופ' גמזו. "לאחר תקופה של רגיעה, ראיתי עלייה בימים האחרונים. בא' אלול החלו הלימודים, ובחורי הישיבה חזרו בקפסולות במתווה שהוא יותר טוב מאשר שהם הסתובבו או היו בתוך הבתים. כל ההחלטות האלו מאוד מורכבות".

הפרויקטור הוסיף כי יחד עם העלייה בתחלואה ביישובים מסויימים, נמשכת הירידה בתל אביב ובירושלים. "כל רשות מקומית צריכה לקחת את עצמה בידיים", אמר.

מתפללים באומן. יעקב נעמי, פלאש 90, אתר רשמי
"דעתי הנחרצת היא לא". מתפללים באומן/אתר רשמי, יעקב נעמי, פלאש 90

גמזו התייחס גם לנסיעה של מתפללים לאומן בראש השנה, והבהיר כי התנגדותו לכך עומדת בעינה. "בכל דבר שאני רואה בו רמת סיכון, אני צריך לבצע את מה שהוטל עליי - להקטין את התחלואה", אמר הפרויקטור. "כך גם לגבי הנסיעות לאומן בראש השנה. עם כל המורכבות של התחלואה ומה שעוברים הרופאים והאחיות - האם זה הגיוני או סביר להוציא מפה 80 טיסות? דעתי הנחרצת היא לא, ואני לא אשנה את דעתי".

לדבריו, "אי אפשר לעצור בן אדם שנוסע דרך קונקשן, אך אפשר לעצור טיסות צ'ארטר. כבר אומרים שיש שם 2,000, בטח יגיעו עוד, וצריך לעשות כל דבר כדי למנוע את זה. לא נוכל לשמור על בידוד ל-20 אלף איש, אין מתווה לדברים האלה. אעשה כל דבר כדי למנוע את זה".

"אני מכבד מאוד את המאמינים, את האנשים שרואים בנסיעה הזאת צו אמונה, אני מכבד מאוד את חסידי ברסלב", הדגיש, "קשה לי עם ההודעות הקשות שהם שולחים אלי".

באשר לפתיחת שנת הלימודים הקרובה, אמר גמזו כי "אנחנו רוצים לעשות את זה בצורה בטוחה". לדבריו, "יש כאלה שאומרים לי לא לפתוח את החטיבה הגבוהה. יש עדיין שיח על הנושא הזה למרות שנתתי לשר החינוך אור ירוק. אותי מעניין לא להגיע ל-10 בספטמבר עם תחלואה גבוהה, ולא לחשוב על סגר בחגים. אנו נקבל החלטות קשות ומורכבות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully