וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שירות התעסוקה: כחצי מיליון ישראלים יישארו ללא עבודה עד סוף השנה

23.8.2020 / 14:00

בשירות מעריכים שהעלייה בשיעור הנדבקים בקורונה וההגבלות על המשק מובילות לשיעור איטי של חזרה לעבודה. בשל משרות שלא תואמות את כישוריהם ושכר נמוך, 80% ממקבלי קצבת אבטלה צפויים למצות את כלל תקופת זכאותם. בשירות התעסוקה התריעו: ללא שינוי מדיניות - המשבר יימשך

בווידאו: מחאת האמנים מול מעון רה"מ בירושלים/צילום: רוני כנפו

כחצי מיליון ישראלים יישארו ללא עבודה עד סוף שנת 2020 - כך העריך היום (ראשון) שירות התעסוקה. בשירות התריעו על שיעור איטי של חזרה לעבודה לצד המשך רישום דורשי עבודה חדשים בשל העלייה בשיעור הנדבקים בקורונה וההגבלות הכלכליות והחברתיות.

מנתוני שירות התעסוקה עולה כי לפחות 80% ממקבלי קצבאות האבטלה צפויים למצות את כלל תקופת זכאותם, בייחוד לנוכח הארכת הקצבה עד יוני 2021. מדובר בעלייה לעומת הנתון המקביל בין השנים 2019-2018, אז 62% מהזכאים מיצו את כלל התקופה. מבדיקת השירות עולה כי הנטייה למצות את כלל תקופת הזכאות לאבטלה נצפתה בכל קבוצות האוכלוסייה.

נכון להיום רשומים בשירות התעסוקה 857,648 דורשי עבודה, בהם 543,800 בחל"ת. שיעור האבטלה הוא 21%.

לשכת התעסוקה, ירושלים. יוסי זמיר, פלאש 90, אתר רשמי
לשכת התעסוקה בירושלים/אתר רשמי, יוסי זמיר, פלאש 90

על פי ההערכות בשירות התעסוקה, הארכת קצבאות האבטלה ב-12 חודשים תוביל לעלייה נוספת בשיעור המובטלים הממצים את כלל תקופת זכאותם. זאת, בעקבות הקטנת התמריץ לעבודה בקרב בעלי שכר נמוך. התוצאה היא שרבים ממקבלי קצבאות האבטלה עלולים למצוא עצמם מבקשים הבטחת הכנסה גם בשנים הבאות.

מדוחות שנערכו בשירות התעסוקה בחודשים האחרונים עלה כי עקב משבר הקורונה יותר אזרחים יאלצו להיכנס לעבודה בתנאי תת-תעסוקה, כיוון שיקבלו משרות שלא הולמות את כישוריהם ושכר נמוך יותר.

תורים ללשכת התעסוקה בעקבות גל הפיטורים לאחר הנחיות משרד הבריאות בעקבות נגיף הקורונה 17 במרץ 2020. ראובן קסטרו
תורים ללשכת התעסוקה, מרץ/ראובן קסטרו

בשירות התעסוקה הזהירו כי המשך משבר הקורונה מקרב את ישראל למימוש התחזיות הפסימיות שהוצגו בתחילת המשבר. ב-25 במרץ התריע שירות התעסוקה, במסגרת סקירה ממשברים עולמיים קודמים, כי לשוק העבודה הישראלי ייקח שנים רבות להתאושש מהמשבר. באותו דוח המליצו בשירות לבחון כיצד להתמודד מבחינה תעסוקתית עם המגיפה בעזרת מודלים שהוצגו בגרמניה או בקנדה.

בהשוואה בין הטיפול במשבר התעסוקה בעקבות הקורונה בקרב מדינות ה-OECD עולה כי מדינות שהצליחו לשפר את נתוני האבטלה הדגישו את הפיצוי לאזרח והשילוב בעבודה. לעומת זאת, בישראל התמקדו עד כה בפיצוי ותשלום קצבאות בלבד.

"על מנת לסייע באופן אפקטיבי למאות אלפי דורשי העבודה בישראל יש צורך להפעיל תכנית אסטרטגית מקיפה", הדגיש מנכ"ל שירות התעסוקה רמי גראור. "לאור המדיניות הקיימת, שמתמקדת בפיצוי על פני תמרוץ לתעסוקה, חיוני להקטין את ההשפעות השליליות שעלולות להיווצר ברמת הפרט. לכן, יש צורך ביישום תוכנית סדורה לעידוד ושילוב דורשי עבודה בשוק התעסוקה לטווח המיידי ואף לשנים הבאות".

לדברי גראור, בשירות התעסוקה ממליצים לחזק את רמת המיומנות של דורשי העבודה, במקביל למתן תמרוץ אפקטיבי לשילובם בעבודה. במקביל, פנה לקבלת סיוע ממשלתי: "אין מנוס מהגדלת הביקוש באופן ישיר על ידי הממשלה, בין היתר בפרויקטים ממשלתיים לאומיים שישפיעו גם על הפריון בעבודה".

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully