וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו לוחץ, השרים על תקן "רובין הוד": קבינט הקורונה דן בסגר בחגים

עודכן לאחרונה: 20.8.2020 / 18:09

במהלך הישיבה בוחנים השרים האם להטיל סגר מחודש לבלימת הנגיף. התחלואה הגבוהה לצד לחץ פוליטי מצד רה"מ הביאו את ממונה הקורונה לבחון את האפשרות, למרות התנגדותו ותמיכה מעטה מצד חברי הפורום. נתניהו במהלך הישיבה: "חשוב שנתנהל בהתאם לצרכי הקורונה ונמנע בחירות"

בווידאו: פרויקטור הקורונה בביקור בביה"ח ברזילי/צילום: לשכת העיתונות הממשלתית, עריכה: עמית שמחה

קבינט הקורונה דן היום (חמישי) במחלוקת מרכזית לגבי מדיניות הממשלה - האם ללכת לסגר מחודש כדי לבלום את המגיפה. ההתכנסות מגיעה על רקע משבר פוליטי חריף שעלול לקחת את ישראל לבחירות רביעיות והמשך נתוני תחלואה גבוהים.

בישיבה לא צפויה להתקבל החלטה על סגר מיידי, אך שרים בקבינט ופקידים בכירים מציינים כי ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש המל"ל מאיר בן שבת, דוחפים לסגר מחודש בשבועות הקרובים, בעוד רוב שרי הקבינט וממונה הקורונה פרופ' רוני גמזו מסתייגים מכך.

במהלך ישיבת הקבינט אמר נתניהו כי פרופ' גמזו יציג את המלצותיו השונות במהלך סקירה שיעביר. "יש מאמץ גדול להימנע מסגר כדי להמשיך את כיוון השיקום של הכלכלה, ואני חושב שהדבר הזה יהיה קשור, בוודאי, למצב התחלואה. נשמע את ההמלצות של פרופ' גמזו. כולם מחכים לזה בעניין רב".

עוד אמר ראש הממשלה כי "חשוב שנעשה הכל כדי למנוע בחירות נוספות - להעביר תקציב שהמדינה זקוקה לו, ולהמשיך הלאה בהתאם לצרכים של הקורונה".

הנושאים שיעלו לדיון קבינט הקורונה

  • הצגת תכנית "ריסון מהודק" להפחתת התחלואה
  • עדכון במצב הקמת המפקדה לקטיעת שרשרת ההדבקה
  • החלת סטנדרט אחיד להתקהלויות במרחבים סגורים ופתוחים
  • לימודים במערכת החינוך ובישיבות בצל הקורונה
  • נסיעות ישראלים לאומן במהלך חגי תשרי
  • עדכון במצב פעילות מנהלת האכיפה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בדיון במליאת הכנסת, 5 באוגוסט 2020. עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
דוחף לסגר מחודש. נתניהו/אתר רשמי, עדינה ולמן, דוברות הכנסת

מתחילת משבר הקורונה רואה נתניהו בסגר ככלי המרכזי לטיפול במגיפה. בגל התחלואה הראשון, אותו ניהל כמעט לבדו תוך התעלמות מרוב שרי הקבינט, זכה ראש הממשלה לתמיכה בעמדתו מצד מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב. המנכ"ל לשעבר הסביר אז וחושב גם היום כי הדרך היחידה לנצח מגיפות היא באמצעים מסורתיים בהם השתמשו גם לפני מאות שנים - סגר וריחוק חברתי.

הסגר סייע להתגבר על הגל הראשון של הקורונה, אך גם גרם לנזקים כבדים לכלכלה הישראלית. מאז הפכה המילה "סגר" לכזו שרוב השרים בקבינט הקורונה מסתייגים ממנה מאוד. "בדיונים של החודשים האחרונים כל השרים רוצים להיות רובין הוד ולהילחם נגד הטלת הגבלות על הציבור", אמר שר בכיר בקבינט הקורונה.

ממונה הקורונה פרופ' גמזו נכנס לתפקידו אחרי שבגל הראשון של הקורונה היה אחד הקולות המרכזיים נגד הסגר. מתחילת כהונתו בתפקיד הוא מנסה להוביל אלטרנטיבות לסגר ובראשן תכנית "הרמזור", שתכליתה להתמקד בערים ויישובים בהם התחלואה גבוהה ולהטיל עליהם הגבלות שונות. זאת, תוך מתן אפשרות לערים ויישובים בהם התחלואה נמוכה להמשיך לתפקד ללא הגבלות.

תכנית "הרמזור" הובאה לאישור קבינט הקורונה כבר פעמיים אך לא אושרה. בישיבה היום היא תובא לאישור פעם נוספת. שרים רבים תומכים בתכנית של גמזו אך מודים כי לא בטוח שתהיה יעילה. "זו תכנית טובה אך לא ברור אם היא ישימה", אמר שר בכיר בקבינט הקורונה. "ישראל היא מדינה קטנה ולא בטוח שאפשר באמת לעשות הפרדה בין אזורים שונים".

עוד בוואלה!

ממלכת הקניות של הצפון הפכה לכפר רפאים, והשמועה מאיימת לחסל עסקים

לכתבה המלאה
פרופ' רוני גמזו מציג את המלצותיו לסל הבריאות במסיבת עיתונאים במשרד ראש הממשלה בירושלים. 29 בדצמבר 2017. הדס פרוש, פלאש 90, פלאש 90
מהקולות המרכזיים נגד הסגר בגל הראשון. גמזו/פלאש 90, הדס פרוש, פלאש 90

נתוני התחלואה הגבוהים לצד לחצים פוליטיים של נתניהו הביאו את גמזו בלית ברירה לבחון גם את האפשרות של סגר במהלך החגים הקרובים. בישיבת קבינט הקורונה בשבוע שעבר הנחה ראש הממשלה את ממונה הקורונה להכין תכנית מגירה לסגר במהלך החגים. גמזו, שידוע בחיבתו ל"מיתוג", מנסה להימנע מהשימוש במילה "סגר" ומכנה את המהלך "ריסון מהודק".

בישיבת קבינט הקורונה היום יציג גמזו את תכניתו לסגר בחגים שתכלול שורת הגבלות על התקהלויות, במיוחד בתפילות בבתי כנסת ואירועים משפחתיים. אלא שממונה הקורונה עצמו מתנגד למהלך ולא מתכוון להמליץ עליו כדרך פעולה נבחרת בשלב הזה. בשיחות סגורות השבוע אמר גמזו כי היה רוצה לעבור את הקבינט היום בלי שתהיה החלטה לבצע סגר.

פקיד בכיר ציין שגמזו צפוי להדגיש בפני השרים כי יש להתמקד בשלב זה בפתיחת שנת הלימודים ב-1 בספטמבר. השרים צפויים להכריע סופית אם שנת הלימודים תתחיל במועד, אם החזרה ללימודים תהיה בכל הגילים ובאיזה אופן יתנהלו הלימודים. אלא שפתיחת שנת הלימודים עלולה לעמוד בסתירה לניסיונות למנוע סגר כיוון שייתכן שתביא לעליה נוספת בנתוני התחלואה.

מחסומים בערב חג שני של פסח, צומת הכפר הירוק רמת השרון תל אביב 14 באפריל 2020. ראובן קסטרו
מחסומים בכניסה לרמת השרון במהלך הסגר בערב חג הפסח, אפריל/ראובן קסטרו

שרים בקבינט ופקידים בכירים שעוסקים במאבק בקורונה מציינים כי לנתניהו אין כמעט תמיכה בעמדתו בזכות חידוש הסגר. לישיבת הקבינט האחרונה הביא נתניהו במפתיע משתתף חדש - הפרופסור דב שוורץ מאוניברסיטת בן גוריון. שוורץ לא היה שותף עד היום לדיוני הקבינט, אך אחרי שהתבטא בשבועות האחרונים בתקשורת בזכות סגר הוא הוזמן לדיונים אצל ראש הממשלה.

בישיבת הקבינט האחרונה קיבל הפרופסור שוורץ את רשות הדיבור והדהים את השרים כאשר המליץ שנשיא המדינה ראובן ריבלין, ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון בני גנץ יכניסו עצמם לבידוד ולסגר עצמי כדי לתת דוגמה אישית לציבור לפני הטלת סגר כולל.

התומכים והמתנגדים לסגר

שר בכיר בקבינט ציין כי בעמדת נתניהו להטלת סגר יש תמיכה מועטה בלבד. שר האנרגיה יובל שטייניץ דוחף אקטיבית לסגר של כמה שבועות, והשר לביטחון הפנים ונאמנו של נתניהו אמיר אוחנה תומך גם הוא בסגר. שר הפנים אריה דרעי נחשב לקול ניצי יותר בכל הנוגע לחידוש ההגבלות על הציבור, וגם שר המדע יזהר שי מכחול לבן תומך בחידוש הגבלות מסוימות אם נתוני התחלואה ימשיכו להיות גבוהים.

מנגד, שר הבריאות יולי אדלשטיין, מנכ"ל משרדו הפרופסור חזי לוי וממונה הקורונה גמזו מתנגדים לסגר. פקידים בכירים מספרים כי באחד הדיונים האחרונים התלונן נתניהו שלא מתבצעים צעדים לבלימת המגיפה. אדלשטיין השיב לו: "אם אין סגר זה אומר שלא עושים כלום?".

תדרוך שר הבריאות יולי אדלשטיין, בית החולים הדסה, 15 ביולי 2020. יונתן זינדל, פלאש 90
מודה כי אין עוד הרבה זמן להראות שיפור בנתונים. אדלשטיין/פלאש 90, יונתן זינדל

ההסתייגות של אדלשטיין, לוי וגמזו מחידוש הסגר נובעת בעיקר מכך שחרף נתוני התחלואה הגבוהים, אין עלייה דרמטית במספר החולים הקשים והמונשמים ומערכת הבריאות אינה מתקרבת למצב של אי-ספיקה. פקיד בכיר ציין שגמזו צפוי לומר לשרי הקבינט כי כל עוד מערכת הבריאות מצליחה להתמודד עם מספרי החולים הקשים אין סיבה אמיתית לסגר. "גמזו יאמר לשרים כי יש עוד זמן ויבקש מהם לאפשר את המשך המדיניות הנוכחית ואת יישום תכנית הרמזור", אמר בכיר במערכת הבריאות.

אבל אדלשטיין וגמזו מודים בשיחות סגורות כי אין להם עוד הרבה זמן להראות שיפור בנתונים, ובמקביל מתחילים להכין את דעת הקהל לאפשרות שלא יהיה מנוס מסגר בחגים אם לא יהיה שינוי במגמה בשלושת השבועות הקרובים. "אם התחלואה תימשך בדרך הזו לא נחגוג את החגים רגיל", אומר גמזו בשיחות סגורות. השניים מאמינים כי העובדה שלא היו עם אצבע קלה על ההדק תסייע בקבלת אמון הציבור למהלך כזה - אם יהיה בו צורך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully