וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנה אחרי כניסתה, שפיר בסכסוך רווי יצרים עם מייסדי המפלגה הירוקה

עודכן לאחרונה: 22.8.2020 / 15:31

הח"כית לשעבר, שהייתה הנציגה הראשונה של התנועה בכנסת ה-22, נמצאת במאבק עם כמה מוותיקי המפלגה. מתנגדי שפיר טוענים כי היא מתנהלת בריכוזיות ומטילים ספק במחויבותה לאג'נדה הירוקה, ומנסים להחזיר את הכוח לידיהם. המפלגה הירוקה: אף סיעה לא פועלת בשקיפות כמונו

עריכה: ליר שפיגלר

25 ביולי 2019. "מהפך פוליטי למען עתיד ישראל", הכריזה יו"ר המפלגה הירוקה, חברת הכנסת לשעבר יעל כהן פארן. זה עתה התבשרו חברי המפלגה בפייסבוק כי לראשונה יכניסו נציג מטעמם לכנסת דרך הצטרפותם ל"מחנה הדמוקרטי" - הרשימה ששילבה בין מרצ, אהוד ברק וסתיו שפיר.

שפיר, הודיעה כהן פארן, תעמוד בראש המפלגה הירוקה והיא עצמה תשובץ במקום השמיני ברשימה המאוחדת. "בפעילותי בכנסת, מצאתי בסתיו שותפה אמיתית לדרך, לוחמת ומחויבת לקידום נושאי החברה והסביבה, כל כולה פועלת למען הציבור ולמען העתיד שלנו כאן", כתבה. "זהו הישג אדיר לכל אלה שעומדים לצידנו - פעילי סביבה, טבעונים ואוהבים בעלי חיים, אזרחים מודאגים, שמבינים שאנחנו מדברים על החיים עצמם ועל העתיד שלנו כאן".

שנה ושתי מערכות בחירות לאחר מכן, לא נותר כלום מהמחנה הדמוקרטי. החלום להכניס נציג של המפלגה הירוקה התגשם - לכמה חודשים בלבד. שפיר נבחרה לכנסת ה-22, אך לא התמודדה בבחירות לכנסת ה-23, ובינואר האחרון הכריזה על פסק זמן מהפוליטיקה. היא וכהן פארן ממשיכות לעמוד בראשות התנועה הירוקה, ובחודש שעבר אף האריכו הוראת שעה מיוחדת שמסמיכה אותן לקבל כמעט את כל ההחלטות במפלגה, ושמה בידיהן כמעט את כל סמכויות הניהול שלה.

סתיו שפיר, מליאת הכנסת, 28 בינואר 2020. ראובן קסטרו
בפסק זמן מהפוליטיקה. שפיר/ראובן קסטרו

בשנה האחרונה שפיר גייסה למפלגה הירוקה עשרות חברים חדשים, והובילה תהליך של בנייה מחדש של מוסדות המפלגה, במטרה להפוך אותה, לדבריה, ל"יותר דמוקרטית". אך חלק מוותיקיה, פעילים סביבתיים שייסדו אותה לפני 12 שנה, מאשימים כי שפיר עושה לגמרי ההיפך.

"סתיו שפיר עושה מה שטוב לה, זועקת דמוקרטיה ומתנהלת באוטוקרטיה. המפלגה הירוקה נכנסה לשנה שנייה של ניהול דיקטטורי בראשותה", כתב בפייסבוק דרור בן עמי, דוקטור לזואולוגיה שהיה ממקימי המפלגה הירוקה, אחרי שהוראת השעה שמסמיכה את שפיר לקבל לבד כמעט את כל ההחלטות הוארכה עד לינואר 2021 בוועידת המפלגה בסוף יולי.

מייסד נוסף, אורי שיינס, פרופ' לאקולוגיה מאוניברסיטת חיפה, הודיע על עזיבת המפלגה. "זה כבר לא הבית אותו הקמנו, אני לא מוכן להיות חלק ולא מזוהה עם מפלגה שאינה דמוקרטית", כתב בהתכתבות פנימית. "השם, התקנון, והמוסדות של המפלגה אינם בשימוש אלא נזרקו בצד הדרך".

ח"כ יעל כהן פארן. ללא, אתר רשמי
"מצאתי בסתיו שותפה אמיתית לדרך". כהן פארן/אתר רשמי, ללא

במהלך השנה האחרונה, היחסים בין שפיר ובין בן עמי וחברים מייסדים נוספים של התנועה הירוקה הלכו והידרדרו, ופרצו עימותים וסכסוכים פנימיים על ניהול המפלגה, מוסדותיה, מאזניה וחובותיה. בן עמי וכמה בכירים נוספים במפלגה, שהיו חברים בה מאז הקמתה, מנסים כעת להחזיר את הכוח לידיים.

בוועידת המפלגה, שהתקיימה בחודש שעבר ונערכה בזום בגלל מגבלות הקורונה, הם ניסו להתנגד להארכת הוראת השעה ולהחזיר לידיהם את הסמכויות, אך לא הצליחו לגייס את הרוב הדרוש כדי לבטל אותה. ההצעה של שפיר התקבלה ברוב גורף של 77% מהמשתתפים.

שפיר עמדה בכנסת בראש ועדת השקיפות, אבל כל ניסיון למצוא ברשת תיעוד להליכים ולהחלטות שהתקבלו במפלגה בראשה עמדה בשנה האחרונה - כשל. באתר המפלגה הירוקה אין פירוט של בעלי התפקידים, פרוטוקולים של ההליכים הדמוקרטיים או מאזנים כספיים; התוכן שלו דל יחסית, עם שלושה עמודים עיקריים - להתפקדות, גיוס תרומות, והצגת המצע בלבד.

אתר האינטרנט של המפלגה הירוקה. ללא, צילום מסך
ללא פירוט. אתר המפלגה הירוקה/צילום מסך, ללא

במפלגה טוענים שהמידע והפרוטוקולים מפורסמים לכל החברים, ושהאתר מתוחזק בהתנדבות, כמו שאר בעלי התפקידים הפעילים במפלגה. מנוסח הוראת השעה, שהגיע לידי וואלה! NEWS, עולה שלשפיר וכהן פארן יש באמת שליטה כמעט אבסולוטית בניהול המפלגה.

לפי הוראת השעה, השתיים מחזיקות בזכות החלטה בלעדית על התמודדות בבחירות, קביעת החברים ברשימה וחבירה למפלגות אחרות. ליו"ר הרשימה וסגניתה יש שליטה בלעדית גם בכל ההחלטות הנוגעות לניהול קמפיין הבחירות, שכירת עובדים ונותני שירותים, ניהול מתנדבים והפעילות של המפלגה ברשת.

האיחוד ושברו

הרומן בין שפיר לתנועה הירוקה נולד מצירוף נסיבות פוליטיות. שפיר, שכיהנה בכנסת במשך כשבע שנים, בנתה את עולמה הפוליטי מהמחאה החברתית לנושאים של שקיפות ודמוקרטיה בכנסת, אך כמעט ולא עסקה בנושאי סביבה ואקלים. ביולי 2019, שלושה שבועות אחרי שהפסידה לעמיר פרץ בפריימריז על ראשות העבודה, היא עזבה את מפלגת האם שלה לטובת איחוד עם מרצ וברק במחנה הדמוקרטי.

ברק הקים כמה שבועות לפני כן את מפלגת "ישראל דמוקרטית" וגם שפיר חיפשה פלטפורמה להגיע איתה לחיבור. היא חברה לכהן פארן, חברתה לשעבר בשורות המחנה הציוני בכנסת שעמדה בראש המפלגה הירוקה, והייתה אז בעיצומו של קמפיין במטרה לחבור לאחת המפלגות משמאל.

התנועה הירוקה, שנוסדה ב-2008 על ידי פעילים סביבתיים בולטים בישראל, ותיקה בעולם החיבורים והאיחודים. בבחירות 2009 התנועה חברה למימד לריצה משותפת לכנסת וקיבלה 0.82% מהקולות - כמעט 28 אלף בוחרים. בבחירות 2013 נציג של המפלגה שובץ ב"תנועה" של ציפי לבני, אך נותר מחוץ לכנסת.

השקת הקמפיין של המחנה הדמוקרטי, 12.08.2019. ראובן קסטרו
הורוביץ, שפיר וברק בהשקת קמפיין המחנה הדמוקרטי, אוגוסט 2019/ראובן קסטרו

ב-2015 כהן פארן הצטרפה לתנועה ולמחנה הציוני כנציגת הירוקים, אך היא לא הייתה נציגה רשמית מטעם המפלגה הירוקה ולא היה כל הסכם בין המפלגות. כהן פארן התמודדה במסגרת דומה במפלגת העבודה בבחירות 2019 מועד א', אך שובצה במקום ה-15 ונותרה מחוץ לכנסת.

במקביל לפועלה הירוק של כהן פארן בכנסת, הנהגת המפלגה הירוקה השיקה תהליך אסטרטגי של בנייה מחדש, שהחל בהתמודדות בבחירות המקומיות ב-2018: נציגי המפלגה התמודדו בעשר ערים והצליחו להכניס נציגים בשש ערים ברחבי הארץ.

לקראת הבחירות הארציות ב-2019, המפלגה החליטה להוביל קמפיין מיתוג עצמאי, במטרה לחבור לאחת ממפלגות השמאל ולהכניס נציג מטעמם במקום ריאלי ברשימה. היועץ האסטרטגי הלל פרטוק, בעצמו תומך התנועה הירוקה, ליווה את הקמפיין. אחרי שלא נכנסה לכנסת בבחירות מועד א', כהן פארן נבחרה ליו"ר כדי להוביל את הקמפיין ואת המאמץ להשתלב ברשימה אחרת.

ציפי לבני בכינוס התנועה הירוקה, 28 באוקטובר 2012. בן דוד, פלאש 90
נציג הירוקים שובץ ברשימתה אך לא נכנס לכנסת. לבני בכנס התנועה הירוקה, 2012/פלאש 90, בן דוד

כהן פארן היא חברה קרובה של שפיר, שהובילה בשנים האחרונות את הקריאה לאיחוד גדול בשמאל, וגם תמכה בה בפריימריז על ראשות העבודה. אחרי שהפסידה, עלה הרעיון שהיא תצטרף למפלגה הירוקה ותנהל את המגעים מטעמם לקראת הקמת המחנה הדמוקרטי.

ההחלטה על איחוד הכוחות הגיעה לשולחנה של הנהגת המפלגה, גוף שמנה חמישה חברים שנבחר ב-2017, שם שפיר דרשה, כתנאי להצטרפותה, להעביר הוראת שעה שעוקפת את מנגנוני המפלגה הקיימים ומעבירה לידיה את הסמכויות לתקופה של שנה.

בן עמי, חבר הנהגת המפלגה שהיה נוכח באותה ישיבה, אומר שההנהגה הביעה תחילה התנגדות לדרישה של שפיר, אך לאור הפוטנציאל הגדול בהכנסת נציג מטעמם לראשונה לכנסת, הסכימה לבסוף לוותר. הוראת השעה אושרה גם בוועידת המפלגה פה אחד.

טקס חילופי שרים במשרד הכלכלה, ירושלים 18 במאי 2020. יונתן זינדל / פלאש 90, פלאש 90
ניצחונו בפריימריז הובילו את שפיר לעזוב את מפלגת האם. פרץ/פלאש 90, יונתן זינדל / פלאש 90

בבחירות מועד ב', במסגרת המחנה הדמוקרטי, שפיר וכהן פארן אכן הובילו אג'נדה סביבתית, וקיימו אירועי קמפיין גדולים שבהם הציגו מצע "גרין דיל" עם דרישות סביבתיות וירוקות. שפיר נבחרה לכנסת והפכה לנציגה הראשונה של המפלגה הירוקה בבית הנבחרים. בכהונתה הקצרה בכנסת ה-22, שנגדעה באיבה בשל הבחירות השלישיות, היא הגישה כמה הצעות חוק עם אג'נדה סביבתית, בהן חוק "הכרזת מצב חירום אקלימי". כשהכנסת התפזרה לקראת הבחירות השלישיות, האיחוד בשמאל התפרק, ושפיר לא השכילה או הצליחה להתברג לתוך האיחוד המחודש של העבודה-גשר-מרצ שהתמודד בסבב ג'.

במשך כמה שבועות היא שקלה להתמודד עם המפלגה באופן עצמאי, אך בינואר השנה הודיעה על החלטתה לקחת פסק זמן מהחיים הפוליטיים. נאום הפרישה שלה, שנישא בשדרות רוטשילד, לא כלל מוטיבים "ירוקים".

בחודשים האחרונים שפיר וכהן פארן קיימו כמה שיחות זום של המפלגה עם פעילים בנושאים סביבתיים שונים, בצל הקורונה. שתיהן משתתפות גם דרך קבע בהפגנות הקיץ וגשרים ומול מעונות ראש הממשלה, והמפלגה הירוקה לוקחת חלק ב"אם כל המחאות". עם זאת, בריאיון לוואלה! NEWS בחודש שעבר, אמרה שפיר כי "אני לא יודעת אם אני אחזור לפוליטיקה".

ההרפתקה המשותפת של שפיר והמפלגה הירוקה נשאה עמה גם עלויות. במפלגה מתמודדים כעת עם חוב של 3.5 מיליון שקלים לכנסת - הלוואה שנלקחה לצורך ההתמודדות במסגרת המחנה הדמוקרטי בבחירות לכנסת ה-22. אם שפיר הייתה נכנסת לכנסת, היא הייתה זכאית למימון מפלגות שוטף להחזר החוב. אך מאחר שחברותה הסתיימה עם השבעת הכנסת ה-23, המפלגה נשארה עם החוב, שלא ברור מי אמור לכסות אותו.

החוב יצר מחלוקת פנימית בתוך המפלגה הירוקה ובינה לבין מרצ, שכן שפיר טוענת שמרצ היא זו שצריכה לכסות את החוב בתור מי שאחראית לפירוק המחנה הדמוקרטי. הנושא עדיין נמצא בבירור מול חשבות הכנסת.

מהי אג'נדה ירוקה?

אולם, עוד לפני שנתגלה החוב הכבד, כבר זרם דם רע במפלגה. שפיר ובן עמי, פעיל סביבתי ותיק, שנבחר מטעם המפלגה הירוקה למועצת העיר הרצליה, הסתכסכו כמה שבועות אחרי כניסתה לתפקיד. בן עמי ביקש לקבל תפקיד של מזכ"ל במפלגה, בהתנדבות, והתנה מתן ערבות כספית לקמפיין "המחנה הדמוקרטי" בהתחייבות שחלק מהסכום יוקצה ספציפית לקמפיין סביבתי.

שפיר וכהן פארן סירבו לבקשתו של בן עמי וטענו כי מדובר בהצעות לא חוקיות. בנוסף לכך, הוא וחברי הנהגה נוספים התנגדו לתהליכים שהובילו השתיים לבניית המפלגה ומוסדותיה מחדש. סכסוך נוסף התגלע על חשבון הבנק של המפלגה ומי מנהל אותו. במוקד המחלוקת ישנו ויכוח מהותי על הפנים והכיוון של המפלגה הירוקה, ופרשנות שונה למהי "אג'נדה ירוקה" בת זמננו.

השתיים סבורות שהאג'נדה הירוקה היא רחבה, וכוללת גם אדנים חברתיים, פוליטיים ודמוקרטיים יחד עם סביבה ואקלים. בן עמי, לעומת זאת, טוען ששפיר מתייחסת למפלגה הירוקה כעוד מפלגת מדף וכמעט ולא עוסקת בנושאים ירוקים וסביבתיים.

לדבריו, דווקא בתקופה שבה המפלגות הירוקות באירופה משגשגות וההתמודדות עם משבר הקורונה יכולה לפתוח פתח לשיח שונה על נושאים של גלובליזציה ואקלים, המפלגה הירוקה "הולכת אחורה בגלל פוליטיקה קטנה".

הפגנה נגד משבר האקלים בתל אביב. ה-27 לספטמבר 2019. מגמה ירוקה, אתר רשמי
"מי שעומד בראש מפלגה ירוקה, קידום נושאים סביבתיים חייב להיות בראש מעייניו". הפגנה נגד משבר האקלים בתל אביב/אתר רשמי, מגמה ירוקה

בן עמי טוען כי שפיר לא נותנת כמעט משקל לנושאים "ירוקים" בפעילותה הפוליטית. "במהלך השנה הזו עסקה שפיר בהרבה דברים, אבל כמעט ולא נגעה בענייני איכות סביבה. ציוצים, פוסטים, טורים, ריאיונות, רובם עסקו בענייני חברה ודמוקרטיה ולא במטרות שלשמן קמה המפלגה הירוקה", אמר. "היא בקושי מובילה אותנו בכיוון סביבתי, או בנושאים של בעלי חיים".

הוא הוסיף כי "הפוסטים והציוצים שלה הם על דמוקרטיה ושקיפות, ואנחנו רק הפלטפורמה. קיווינו שהפרופיל התקשורתי הגבוה שלה ימנף את הנושאים שחשובים לנו אבל גם זה לא יוצא לפועל. היא מרדדת את המסר שלנו למסר כללי ולא ברור. סתיו לוקחת אותנו לטמיון ואבדון".

בן עמי וחברים נוספים במפלגה דורשים לקיים בחירות בהקדם ולקראת ההצבעה הבאה בוועידה, הם נחושים לגייס תמיכה כדי לדרוש קיום בחירות לתפקידים ולמוסדות המפלגה. "לסתיו יש הרבה מטרות טובות שהיא מבקשת לקדם, העניין הוא שהירוק לא נמצא בראש סדרי העדפויות שלה", אמרה לוואלה! NEWS רחל הורם, גם היא מדור המייסדים של 2009 וחברה במפלגה מזה שנים.

לדבריה, לה עצמה אין שאיפות פוליטיות אלא מטרה אחת - לקדם אג'נדה של סביבה וזכויות בעלי חיים. "אני מאמינה שמי שעומד בראש מפלגה ירוקה שזה יעודה ולשם כך נוסדה, קידום נושאים סביבתיים וזכויות בעלי חיים חייב להיות בראש מעייניו ומתפקידו ולקדמו בכל מאודו. בעיקר כעת שמשבר האקלים מטיל צל כבד - יש למפלגה הירוקה תפקיד קריטי במערך הפוליטי", הסבירה.

מהצד השני, יש ותיקים ומייסדים שמאמינים בהנהגה של שפיר וכהן פארן ובתהליכי השיקום שהן מובילות במפלגה, שכוללים בין היתר, בנייה של מודל דמוקרטי חדש לניהול המפלגה, כולל מוסדות ותקנון. מוטי בליצבלאו, חבר במפלגה הירוקה מאז הקמתה ויושב מטעמה במועצת העיר חיפה, מתייצב באופן מלא מאחורי שפיר.

"אנשים ותיקים לעתים מפחדים מחידושים, אבל אנחנו לא יכולים להישאר ב-2008, צריך לחדש ולרענן", אמר בליצבלאו לוואלה! NEWS. "יש לה את האש בעיניים והיא הביאה אותה גם למפלגה. יחד איתה הגיעו גם הרבה מאוד חבר'ה צעירים, והאווירה במפלגה בשנה האחרונה השתנתה לגמרי. צריך לחדש ולרענן. אנחנו במרוץ שליחים למרחקים ארוכים, וצריך להעביר את המוט הלאה".

לדבריו, הוא שותף מלא בתהליכי הבנייה מחדש של המפלגה והם קיבלו שם יד חופשית. "המפלגה שאנחנו בונים תהיה תנועה דמוקרטית ברמה של דוגמה לכל האחרות", אמר.

המפלגה הירוקה: "כל הפרוטוקולים חשופים"

מהמפלגה הירוקה נמסר בתגובה כי "שפיר נבחרה להנהיג את המפלגה ברוב של 99%, והיא ממשיכה להוביל היום את המפלגה בהתנדבות מלאה, יחד עם המנכ"לית יעל כהן פארן. המפלגה מתנהלת ללא תקציב, מכיוון שאיננה מיוצגת בכנסת ולא מקבלת מימון מפלגות. למרות זאת, אנו ממשיכים לפעול באופן דמוקרטי: כל החלטות ההנהגה מאושרות ברוב גדול מבין החברים, וכל הפרוטוקולים חשופים, וזאת בניגוד לכל מפלגה אחרת כיום".

"בתוך כך, ניסיונותיהם של עסקנים מסוימים מהעבר לקנות את המפלגה בכסף נענו בסירוב. רוב מוחלט של חברי המפלגה הביעו החודש שוב את תמיכתם בהמשך דרכן של שפיר וכהן פארן ושותפים לבנייה של המפלגה לעתיד, כמפלגה הדמוקרטית ביותר בישראל", הוסיפו במפלגה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully