וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המרוץ למפכ"לות: ארבעת המועמדים המובילים לתפקיד

17.8.2020 / 9:45

אם לא יהיו משברים פוליטיים נוספים, אוחנה צפוי להכריז השבוע על מועמדו. סיכוייהם של מ"מ המפכ"ל כהן והסגן אסור קלושים. מיכאל, הלוי, ידיד וברקת הם המועמדים החזקים. מפקד מחוז ת"א ביתן, שלא נמצא בבורסת השמות, עוד עשוי להפתיע

בווידאו: השר אוחנה על מינוי מפקח כללי חדש למשטרה/צילום: לע"מ, עריכה: שאול אדם

השר לביטחון הפנים, אמיר אוחנה, צפוי להכריז בימים הקרובים על מועמדו לתפקיד מפכ"ל המשטרה. עיתוי ההכרזה בנושא תלוי, בין השאר, במשברים הפוליטיים בקואליציה, ויש במשטרה מי שחושש שהיא לא תתממש גם השבוע, לאחר שהתחייב בחודש שעבר להציג שם עד אמצע אוגוסט. מרגע ההכרזה, שמו של המועמד צפוי לעבור לוועדה המייעצת למינוי בכירים לאישור. לאחר מכן, אם יימצא שלא נפל פגם בתפקודו או שלדים מעברו של המועמד שהציג אוחנה, הוא יועבר לאישור סופי של הממשלה.

מקורביו של אוחנה טוענים כי השר עשוי לבקש להעביר לאישור הוועדה למינוי בכירים שלושה שמות. זאת, למרות שבינואר האחרון, השר לביטחון הפנים לשעבר גלעד ארדן, פנה לוועדת גולדברג וביקש להעביר להכרעתה שלושה שמות של מועמדים. אך זו סירבה ודרשה מארדן להעביר שם אחד בלבד.

משיחות עם גורמים בכירים במשטרה ובמערכת אכיפת החוק, מצטיירת תמונה של ארבעה מועמדים עיקריים שנמצאים במרוץ, ועוד כמה שעשויים להפתיע.

חנוכת תחנת משטרה בטירה בנוכחות השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה ומ"מ מפכ"ל המשטרה מוטי כהן, 30 ביוני 2020. ראובן קסטרו
צפוי להכריז השבוע על מועמד לתפקיד המפכ"ל, אוחנה/ראובן קסטרו

ניצב (בדימוס) שלומי מיכאל

ניצב בדימוס שלומי מיכאל, נשוי ואב לארבעה, שימש בתפקידו האחרון כמפקד מחוז ש"י למשך תשעה חודשים עד שפרש במפתיע ממשטרת ישראל. הוא התגייס למשמר הגבול ב-1985 כלוחם ביחידה המרכזית המיוחדת (ימ"מ), ובהמשך שימש כמפקד צוות, וקצין אגף מבצעים ביחידה.

מיכאל היה גם מפקד יחידת מסתערבים של המשטרה, ובשנת 2008 מונה למפקד היחידה המרכזית (ימ"ר) במחוז תל אביב. הוא קיבל מנשיא המדינה את עיטור המאבק בסחר בבני אדם למחלק חקירות א' במפלג התשאול של ימ"ר תל אביב. ב-2012 מונה למפקד הימ"מ, ובבפברואר 2015 הועלה לדרגת ניצב ומונה למפקד מחוז יהודה ושומרון (ש"י).

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
שלומי מיכאל, טקס החלפת מפקד מחוז ש"י, 16 במאי 2016. הילל מאיר, תצפית TPS
פירק את הכת של גואל רצון, אך לא צבר מספיק ניסיון כניצב. מיכאל/תצפית TPS, הילל מאיר

תחת פיקודו בימ"מ חוסלו רוצחי שלושת הנערים במסגרת מבצע "שובו אחים", כמו גם המתנקש שירה ופצע את יהודה גליק. קצינים לשעבר שעבדו איתו מספרים כי מיכאל מביא איתו לתפקיד "תפיסה ביטחונית ענפה ויכולות חקירה ברמה גבוהה". מיכאל היה גם זה שהוביל את המבצע המשטרתי לפירוק הכת שניהל גואל רצון בשכונת התקווה.

בתקופת כהונתו כמפקד ימ"ר תל אביב אירע הרצח בברנוער ב-2009, פיגוע הירי נגד הקהילה הגאה שהסעיר את המדינה - פשע שלא פוענח עד היום. בכיר במערכת אכיפת החוק אמר כי "החיסרון שלו שאין לו מספיק ניסיון כניצב במשטרה". ביקורת נוספת באה מכיוונו של בכיר במשטרה, שטען בשיחה עם וואלה! NEWS כי מיכאל הועלה לדרגת ניצב לאחר תשעה חודשים בלבד בתפקיד ומבלי שהיה לו מחליף. לדבריו, "הוא עשה כאן 'סיבוב' כדי לקבל פנסיה בתנאים של ניצב וזה דבר לא ראוי".

בריאיון לוואלה! NEWS לאחר פרישתו מהמשטרה אמר מיכאל כי "מספיק לי, אני לא אתן עוד ארבע שנים, אעשה הכול מאותו דבר, אחכה להתמודדות ואז יביאו מישהו מבפנים, מישהו מבחוץ או מישהו אחר. הבנתי ומיציתי".

ניצב דורון ידיד

ניצב ידיד, גרוש ואב לשלושה ילדים, משמש כיום כמפקד מחוז ירושלים. במרץ 2002 השתתף בהשתלטות על מחבל מתאבד בכניסה לעיר וקיבל על כך את עיטור המופת של המשטרה. ב-2007 מונה למפקד מרחב דוד שבתחומי העיר העתיקה, ושנתיים לאחר מכן קודם לתפקיד מפקד מרחב מוריה שבדרום ירושלים.

בשנת 2011 קודם לתפקיד קצין החינוך הראשי של המשטרה, בו כיהן כשנתיים. ב-2013 מונה ידיד לסגן מפקד מחוז הצפון במשטרה ובספטמבר 2016 מונה לתפקיד ראש אגף התנועה. בפברואר 2019 מונה ידיד לתפקיד מפקד מחוז ירושלים במקום יורם הלוי, שפרש מהמשטרה לאחר שלא קודם להיות מפכ"ל.

מפקד מחוז ירושלים במשטרה, ניצב דורון ידיד, בעיר העתיקה. 11 באוגוסט, 2019. הדס פרוש, פלאש 90, פלאש 90
יד קשה נגד הפשיעה במזרח ירושלים, אך בעייתי ביחסי אנוש. ידיד/פלאש 90, הדס פרוש, פלאש 90

ידיד נחשב לקצין מוערך שהתחיל כבלש זוטר והתקדם. אם זה היה תלוי בשר לשעבר גלעד ארדן, ידיד היה המפכ"ל הנבחר. במערכת אכיפת החוק זוקפים לזכותו הצלחות בתפקידו הקודם כראש אגף התנועה, כשבמהלך השנתיים בהן כיהן, חלה ירידה במספר ההרוגים בתאונות הדרכים. במחוז ירושלים הפעיל ידי יש קשה נגד הפשיעה במגזר הערבי במזרח העיר, ובתקופתו גדל משמעותית מספר היהודים שעלו להר הבית.

עם זאת, במשטרה טוענים כי ידוע ביחסי אנוש בעייתיים בתוך הארגון. "הוא איש שלא קל להסתדר איתו", אמר בכיר במשטרה. "הוא מפקד קשוח, לא אחד שיאמר לך בוקר טוב עם חיוך". הוא הוסיף כי "היד הקשה בפשיעה במזרח ירושלים הביאה גם תלונות של תושבים ערבים על הפעלת כוח מוגזמת".

ניצב (בדימוס) יורם הלוי

הלוי כיהן בתפקידו האחרון כמפקד מחוז ירושלים, ממנו פרש בדצמבר 2018. זאת, לאחר שלא מונה למפכ"ל המשטרה, מחשש שלא יעבור את אישור הוועדה למינוי בכירים בשל "שלדים" מעברו, כפי שטוענים בכירים במשטרה ובמערכת אכיפת החוק המכירים את החומר בעניינו.

הלוי שימש בין היתר כמפקד מחוז הדרום, לאחר סבב מינויים במשטרה שנבע מפיטוריו של ניסו שחם. תחת פיקודו, המחוז התמודד עם אתגרים ביטחוניים במהלך מבצע צוק איתן, נערך להקמת עיר הבה"דים ומתקן השהייה "חולות", וכן פעל להגברת שיתוף הפעולה מול המגזר הבדואי, שכלל פריסת שירותי משטרה ביישובים בפזורה.

יורם הלוי, במהלך טקס של המשטרה בירושלים. יונתן זינדל, פלאש 90, פלאש 90
הוועדה לא צפויה לאשר את מינויו אם ייבחר. הלוי/פלאש 90, יונתן זינדל, פלאש 90

הלוי, שהתגייס למשטרה כלוחם בימ"מ ואף נפצע במהלך מרדף אחר מחבל, שימש כקצין בתפקידים שונים ביחידה. לאחר מכן הוא פיקד על יחידת המסתערבים של מג"ב ביהודה ושומרון, ואף שימש כמפקד מג"ב ירושלים, מפקד הימ"מ ומפקד להב 433.

בכירים במשטרה שעבדו לצידו של הלוי סיפרו על מפקד מוכשר. "הוא מפקד בכל רמ"ח איבריו, הוא אסטרטג שיודע להוביל תהליכים", אמרו. "יש לו הבנה עמוקה בתפיסת תפקיד המפכ"ל, ואין ספק שאם ייבחר הוא יהיה דמות שתוכל להוביל רפורמות משמעותיות במשטרה".

אולם לצד המחמאות קיים אותו חשש בנוגע לוועדה למינוי בכירים. "הלוי לא יכול להיות המפכ"ל הבא, אין ספק שאם השם שלו יעלה לוועדה הוא ייפסל מידית והרבה רפש יצא החוצה", אמר בכיר במערכת אכיפת החוק. "יש כבר מי שמחכה עם תיק מוכן עליו בשל התנהלות בעייתית בעברו", סיפר. "ללכת עם מועמד כמו הלוי לוועדת גולדברג - זה להתאבד".

ניצב משה ברקת

ברקת, נשוי ואב לשניים, משמש כיום כמפקד מחוז ש"י במשטרה. ברקת שירת באגף המודיעין בצה"ל והתגייס למשטרה בשנת 1992. ב-2006 מונה למפקד היחידה למקומות קדושים בירושלים, וכן שימש כעוזר מפכ"ל המשטרה דאז דודי כהן. ב-2013 מונה לראש חטיבת שיטור וקהילה.

בשנת 2016 הועלה לדרגת ניצב ונכנס לתפקידו כמפקד מחוז ש"י במשטרה. ברקת בעל תואר ראשון בלימודי המזרח התיכון והאסלאם ותואר שני בקרימינולוגיה.

מפקד מחוז שי, משה ברקת. נועם ריבקין פנטון, פלאש 90, אתר רשמי
מפקד מוערך, אך עם כתם. ברקת/אתר רשמי, נועם ריבקין פנטון, פלאש 90

ב-2014, לאחר רצח הנערים יעקב פרנקל, גיל-עד שער ואייל יפרח, עמד ברקת בראש צוות הבדיקה בכשל המשטרתי במוקד 100 ולא חשש למתוח ביקורת קשה על קצינים. בשל הדוח שחיבר, הודחו כמה בעלי תפקידים לאחר הכשל. בעבר אף שימש כמזכיר הביטחוני של השרים גלעד ארדן, יריב לוין ויצחק אהרונוביץ'.

בכיר במערכת אכיפת החוק אמר על ברקת כי "מדובר בקצין מוכשר עם יחסי אנוש מעולים, ומאוד מוערך ואהוב על ידי פקודיו. רוב הציבור לא מכיר אותו, כי הוא לא מאלו שמחפשים את המיקרופונים ומקפיד להתרחק מהתקשורת".

עם זאת, שמו של ברקת עלה הוזכר לאחרונה בהקשר הכשלים בפרשת האונס של בת השבע בבנימין, בה תחילה הואשם פלסטיני בשם מחמוד קטוסה. ביקורת קשה נמתחה על דרך ההתנהלות של חוקרי מחוז ש"י בפרשה, ובראשם ניצב ברקת כמפקד המחוז. גורמים במשטרה סיפרו בזמנו שלא ברור מדוע ברקת איפשר את ניהול תיק החקירה בידי התחנה המקומית, ולא העביר תיק כה מורכב ורגיש ליחידה מובחרת ומקצועית יותר כמו ימ"ר ש"י או יחידת להב 433.

לצד ארבעת המועמדים המובילים, בכירים במערכת אכיפת החוק טוענים כי יש שני ניצבים נוספים מתוך המשטרה שקיים סיכוי שאוחנה יפתיע וימנה אחד מהם.

ניצב יורם סופר

סופר, נשוי, אב לשניים וסב לנכדה, מכהן כמפקד מחוז דרום. הוא החל את שירותו ב-1987 כלוחם בימ"מ ושימש גם כחבלן. בשנת 2000 עבר סופר אל המשטרה הכחולה ומונה לקצין מבצעים במחוז הדרומי. לאחר מכן שימש תקופה קצרה מפקד תחנת אופקים. במהלך תכנית ההתנתקות שירת כקצין אג"ם באוגדת הפינוי.

יורם סופר. -, אתר רשמי
לא דבק בו רבב, אך לא צמח מהשטח. סופר/אתר רשמי, -

בספטמבר 2006 מונה למפקד תחנת אשקלון, וב-2007 מונה למפקד תחנת באר שבע. ניצב סופר שימש בין היתר כמפקד בית ספר לקצינים ושוטרים, כיהן כסגן מפקד מחוז ש"י כשלוש שנים ולפני כשנתיים הועלה לדרגת ניצב ומונה למפקד המחוז הדרומי במקומו של מוטי כהן, שמונה למ"מ המפכ"ל.

בכיר במשטרה טען כי אם אוחנה יפתיע במועמד שייבחר, זה עלול להיות יורם סופר. "יש מערכת יחסים טובה בין סופר לשר אוחנה. הוא ישר וערכי ואחד היתרונות החשובים שלו הוא שאין לו שלדים בארון", סיפר. עו"ד פיני פישלר, קצין משטרה ומנהל לשכת ראש הממשלה בעברו, שאף הוביל לפסילתם של מינויים אחרים, אמר כי דווקא הפעם לא צפויה בעיה. "אין לי ספק שיורם סופר יעבור ועדה בשניות, הוא נקי ולא דבק בו רבב".

עם זאת, בעיני רבים במשטרה החיסרון של סופר טמון בעובדה שהוא אף פעם לא היה שוטר סיור. זאת, משום שעבר מהימ"מ למשטרה הכחולה כשהיה בדרגת רב-פקד, לאחר מספר תפקידי פיקוד ביחידה. על מנת לגשר על המעבר למשטרה הכחולה שלא גדל בה, עבר חניכה של חצי שנה במחוז תל אביב בתקופתו של שלמה אהרונישקי כמפקד מחוז, ולא צמח מן השטח.

ניצב שמעון לביא

לביא, נשוי ואב לשלושה, מכהן כמפקד מחוז צפון במשטרה. לאחר שירותו הצבאי התגייס למשטרה והחל לשמש כבלש במרחב דן במחוז תל אביב. לביא שירת בכמה תפקידים פיקודיים בהם מפקד תחנת גלילות, קצין אגף המבצעים המרחב ירקון, פיקד על מרחב דן, ובשנת 2016 קודם ומונה למפקד מרחב שרון במחוז מרכז בדרגת תת-ניצב. בינואר 2018 מונה לסגן מפקד מחוז מרכז. ביוני 2019 מונה לדרגת ניצב וקיבל לידיו את המחוז הצפוני.

ניצב שמעון לביא. -, אתר רשמי
בעל ניסיון עשיר בשטח, אך לא הצליח למגר את האלימות בחברה הערבית. לביא/אתר רשמי, -

לביא מגיע למרוץ עם ניסיון עשיר, לאחר שכיהן בשורה של תפקידי שטח במשטרה. גורם בכיר במערכת אכיפת החוק אמר כהי הוא זוכה להערכה רבה בפיקוד ובמשרד לביטחון הפנים בשל יכולותיו. השר לביטחון הפנים לשעבר גלעד ארדן הגדיר את לביא בשיחות סגורות "כוכב עולה".

למרות זאת, האחד האתגרים של מחוז צפון הוא הפשיעה במגזר הערבי ורצח נשים במגזר. לביא שנמצא פחות משנה במחוז צפון מנסה למגר את התופעה, הנפוצה בתחום השיפוט שלו. "מה שקורה במגזר הערבי בצפון זה ג'ונגל, יש תפיסות של כלי נשק ופעילויות יזומות לאיתור אמצעי לחימה אבל זה טיפה בים", אמר בכיר במערכת אכיפת החוק. "מצופה מלביא שיגביר יותר את הקצב ויביא לשינוי במספרים בשטח, - זה עדיין לא קורה. אם הוא רוצה להיות מפכ"ל בעתיד, מצופה ממנו שיגביר קצב".

"אוחנה צפוי להביא מישהו שלא נמצא בבורסת השמות"

שלושה ניצבים מרכזיים נעדרים מהרשימה: ממלא מקום המפכ"ל מוטי כהן, מפקד מחוז תל אביב ניצב דוד ביתן, וסגן המפכ"ל ניצב אלון אסור.

מ״מ מפכ״ל המשטרה מוטי כהן הגיע לרהט עם פיקוד מחוז דרום,10 באפריל 2020. דוברות משטרת ישראל
לא צפוי להמשיך. מ"מ המפכ"ל מוטי כהן/דוברות משטרת ישראל

על פי גורמים במערכת אכיפת החוק, אוחנה עשוי להפתיע בכל הנוגע לזהות המועמד. "אוחנה הוא איש לא צפוי, כפי שהפתיע עם המינוי של דן אלדד למ"מ פרקליט המדינה, כך הוא עשוי להפתיע במינוי מפכ"ל ולהביא מישהו שלא נמצא בבורסת השמות כמו למשל ביתן".

אותו גורם ציין כי אומנם אוחנה טרם הכריע על זהות המפכ"ל הבא, אך כבר כעת ברור כי סיכוייהם של מוטי כהן ושל אלון אסור קלושים. עם זאת, קיימת התכנות נמוכה שכהן יקבל מינוי קבוע לשנה בלבד, והאופציה עוד לא ירדה מהשולחן. אם לא תהיה דחייה נוספת, אוחנה יכריז השבוע על מועמדו למפכ"לות וישים קץ לשמועות ולחוסר היציבות במשטרה שנמשך קרוב לשנתיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully