וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המאבק על שחרור נחל האסי: מפגינים מוחים על סגירת הגישה למקום

עודכן לאחרונה: 14.8.2020 / 15:08

המתיחות בנושא הגישה לנחל שבקיבוץ ניר דוד נמשכת, ועשרות מפגינים הגיעו אל שער היישוב. לדברי הקיבוץ, המפגינים פרצו את שער הכניסה ונכנסו לשטחו. שניים מהם עוכבו על ידי המשטרה. במקביל, המשנה ליועמ"ש השיב לפניית ח"כ משה ארבל וטען: "אין למנוע את גישת הציבור"

בווידאו: המפגינים לשחרור נחל האסי פרצו את השער לניר דוד/עריכה: איתי עמרם

עשרות מפגינים מקבוצת "משחררים את האסי" פרצו היום (שישי) את שער קיבוץ ניר דוד במחאה על סגירת הגישה אל הנחל, וחדרו לשטחו - כך אמרה הנהלת קיבוץ ניר דוד. בהמשך, עיכבה המשטרה שניים מהם. המפגינים התאספו תחילה בכניסה לניר דוד, שם הוקם מאהל מחאה. בקיבוץ אמרו כי הם ביצעו קצר חשמלי מכוון בשער כדי להיכנס לשטחו. זאת בהמשך למחאה שקיימו הלילה אזרחים, שהגיעו בשיירת רכבים לשער הקיבוץ וצפרו.

אחד המפגינים שנכנסו לקיבוץ טען כי השער לא נפרץ, אלא נפתח מעצמו. לדבריו, כ-200 איש נכנסו לשטח הקיבוץ, לא נוצר מגע עם התושבים ולא היו עימותים או ויכוחים. יו"ר הקהילה בקיבוץ תקף בחריפות את המפגינים, וכינה אותם "עבריינים רושפי שנאה". לטענתו, אתמול בשעות הערב "לשערי הקיבוץ הגיעה שיירת מכוניות, חסמה את היציאה תוך דקות ארוכות של צפירות בלתי פוסקות. כמה מהם יצאו עם מגאפונים וצרחו. עבריינות לשמה, הפרת הסדר הציבורי והטרדה מאיימת. לפעמים אני שואל את עצמי מאיפה הרוע הצרוף והשנאה הבלתי נגמרת הזאת".

מפגינים על הגישה לנחל האסי בניר דוד, 14 אוגוסט 2020. צ, צילום מסך
מפגינים בנחל האסי בניר דוד. היום/צילום מסך, צ

במקביל, נמשך הדיון המתוח בסוגיית הגישה לנחל. ח"כ משה ארבל (ש"ס) פנה ליועץ המשפטי לממשלה בבקשה לקבל חוות דעת בנושא, וזאת לאחר שקיבוץ ניר דוד לא עמד בהתחייבויותיו כפי שסוכמו בפשרה שהושגה בנושא בין עיריית בית שאן, המועצה האזורית עמק המעיינות והנהלת קיבוץ ניר דוד.

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה למשפט אזרחי, ארז קמיניץ, השיב אתמול לפנייתו של ח"כ ארבל בנושא ואמר כי מדבור ב"סוגיה מורכבת, רבת פנים ורגישה, אשר להבנתנו, הטיפול המשפטי בה מחייב נחישות אך גם איזון בין אינטרסים שונים".

אנשי קבוצת "משחררים את האסי" מוחים מול שער קיבוץ ניר דוד, 14 באוגוסט 2020. קבוצת הפייסבוק משחררים את האסי, אתר רשמי
דורשים ליישם את הפשרה. קבוצת "משחררים את האסי" מוחים מול שער ניר דוד, היום/אתר רשמי, קבוצת הפייסבוק משחררים את האסי

קמיניץ ציין בתשובתו לח"כ ארבל כי "בעמדה שהגישה המדינה בהליך עמדנו על הצורך להבטיח גישה חופשית לציבור אל הנחל - מחד, ועל הצורך לאפשר לתושבי הקיבוץ לקיים שגרת חיים נאותה - מאידך. עוד הובהר כי אף אם הגישה לנחל מחייבת מעבר בשטחי המשבצת של הקיבוץ, הרי שלא ניתן למנוע אותה מהציבור הרחב באופן גורף".

הוא הדגיש כי "מימוש הזכות, כמו מימושה של כל זכות קניין אחרת, צריך להיעשות בהתאם לדיני התכנון והבנייה החלים במקום ותוך איזון בינה לבין זכותם של חברי הקיבוץ ותושביו לקיים שגרת חיים נאותה".

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה הזכיר את הסדר הפשרה שנקבע בנושא ולפיו "סוכם כי הקיבוץ יקדם תכנית שתסדיר גישה לציבור אל הנחל בשטחים שמחוץ למשבצת הקיבוץ. מבירור שערכנו עולה כי בעבר הוגשה תוכנית אשר לא קודמה, וכי רק בחודש יולי האחרון הוגשה לוועדה המחוזית תכנית שטרם עברה תנאי סף וטרם נידונה בוועדה".

קיבוץ ניר דוד. דין אריאל, אתר רשמי
"הטיפול המשפטי בסוגיה מחייב נחישות אך גם איזון בין אינטרסים שונים". קטע הנחל בקיבוץ ניר דוד/אתר רשמי, דין אריאל

הוא מותח ביקורת על הקיבוץ וכותב כי "קיים קושי משמעותי בהתנהלות הקיבוץ אשר מחד - מונע באופן גורף את גישת הציבור אל הנחל, ומנגד - נמנע מלקדם בשקידה ראויה, לפחות עד לאחרונה, את החלופה התכנונית אשר תסדיר גישה זו. אנו סבורים כי התנהלות זו לא יכולה להימשך לאורך זמן, וכי יש לקדם פתרון בר קיימא בהקדם האפשרי".

בהקשר לטענה זו של המשנה ליועמ"ש, נציג ניר דוד אמר כי הקיבוץ השקיע כבר מאות אלפי שקלים בקידום התכנית האמורה, ורשויות התכנון הן שעיכבו את קידומה.

ח"כ משה ארבל (ש"ס). ישי כהן,
לאפשר גישה חופשית, אך גם שגרת חיים לחברי הקיבוץ. ח"כ ארבל/ישי כהן

נוכח המתח הרב סביב הסוגיה, ציין עוד עו"ד קמיניץ כי "בימים האחרונים, אנו עומדים בקשר עם כלל הגורמים על מנת לבחון פתרון ארוך טווח שיאזן בין הצרכים השונים כמפורט לעיל. בכוונתנו לזמן ישיבה בעניין בזמן הקרוב יחד עם נציגי הקיבוץ, ויתר הגורמים המעורבים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully