וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות הפיצוץ: איראן מגבירה את הפעילות במתקן העשרת האורניום בנתנז

13.8.2020 / 16:43

דוח פנימי של סבא"א, שפורסם בבלומברג, מעלה כי טהראן החלה לפרוס צנטריפוגות מתקדמות באתר, שאחד המבנים בו ספג נזק כבד בפעולה מסתורית בחודש שעבר. זאת בזמן שממשל טראמפ לוחץ על הארכת אמברגו הנשק במועצת הביטחון

צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

איראן מאיצה את יצור הדלק הגרעיני במתקן העשרת האורניום בנתנז, כחודש אחרי הפיצוץ המסתורי שבו שנגרם לפי ההערכות מפעולת חבלה - כך לפי מסמך של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, שהגיע לידי סוכנות הידיעות בלומברג ופורסם היום (חמישי), לקראת הדיון במועצת הביטחון של האו"ם מחר על הארכת אמברגו הנשק על איראן.

לפי המסמך, ששותף בקרב דיפלומטים בסוף החודש שעבר, איראן מעבירה צנטריפוגות חדשות לאולם חדש במתקן הראשי שלה בנתנז. מהנדסים איראנים כבר החלו להתקין את הצינורות הדרושים לצורך הכלת היצור המוגבר של האורניום באמצעות שלוש צנטריפוגות חדשות.

האצת העשרת האורניום של איראן היא אחת התגובות של טהראן לפרישה של ארצות הברית המסכם הגרעין ב-2018. מחר יגיע לווינה שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו, וייפגש עם יו"ר סבא"א רפאל מריאנו גרוסי. בבלומברג דווח עוד כי גרוסי שלח את המפקח הבכיר ביותר שלו לפגישות בטהראן לקראת הגעת פומפאו. איראן הסכימה, לפי הדיווח, לאפשר גישה לפקחים לאתרים חשודים, אך הם ביקשו מהסוכנות האחראית לפיקוח על הסכם הגרעין להבהיר את היקף החקירה שלהם, תנאי שעשוי להיות קו אדום עבורה ועבור ארצות הברית.

בבלומברג ציינו כי הפעלת הצנטריפוגות המתקדמות, שגם הן הפרה של הסכם הגרעין, מראה כי הפעולה במבנה אחר בנתנז בחודש שעבר לא הניבה את התוצאות הרצויות. איראן לא חשפה עד עכשיו מי עומד מאחורי הפיצוץ, אף שנרמז כי אלו עשויות להיות ארצות הברית וישראל. לפי דיווחים זרים, הייתה זו פעולה ישראלית שנועדה לעכב את תכנית הגרעין האיראנית.

בניין שניזוק מהפיצוץ בנתנז, איראן, 2 ביולי 2020. רויטרס
איראן הסכימה להגעת פקחים לאתרים חשודים. מבנה שניזוק מהפיצוץ בנתנז/רויטרס

מאגר האורניום המועשר של איראן קפץ פי חמישה מאז שארצות הברית פרשה מהסכם הגרעין, והוא הגיע עד ל-15,72 ק"ג, בהשוואה לפחות מ-300 ק"ג - הרף שקבע הסכם הגרעין - לפני כן. זהו חומר המספיק ליצור שתי פצצות גרעין, אם טהראן תעלה את רמת ההעשרה שלו. המשטר מכחיש כי יש לו כוונה לפתח נשק כזה.

הביקור של פומפאו בווינה, ובמדינות אחרות ביבשת במהלך השבוע, נועד להגביר את הלחץ על מדינות אירופה לתמוך בהארכת אמברגו הנשק על איראן, שאמור לפוג באוקטובר, אך בכל מקרה רוסיה וסין, שלהן זכות וטו במועצת הביטחון, צפויות למנוע זאת.

ממשל טראמפ מאיים להפעיל מנגנון בהסכם הגרעין - אף שהוא פרש ממנו - שיפעיל מחדש את כל הסנקציות של האו"ם שהוסרו מעל איראן במסגרת אותה עסקה שנחתמה ב-2015. ניסיון כזה צפוי להוביל למשבר דיפלומטי בינלאומי, לאור הסתייגותן של מדינות אירופה, שחתומות עוד על הסכם הגרעין יחד עם רוסיה וסין.

"הסטטוס-קוו הזה לא רצוי ולא בר-קיימא", כתב השבוע שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף למועצת הביטחון. "אנחנו בצומת דרכים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully