וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלוויית עוזרי נמשכת לתוך הלילה

20.1.2003 / 0:42

במהלך המאבק סביב מקום קבורתו נחטפה גופתו פעמיים; רבנים פסקו: יש לקיים ההלווייה בחברון; הצבא הציע הלוויה לילית מצומצמת; המשפחה התנגדה, חסמה את כביש המנהרות ופונתה בכוח

בתום למעלה מ-12 שעות של מאבקים סביב מקום קבורתו של נתנאל עוזרי, שנרצח ביום שישי במאחז לא חוקי ליד קרית ארבע, עדיין לא ברור היכן ייטמן. בשעות הלילה ביקשה משפחתו לקבור את גופתו בחברון, לאחר שקיבלה פסק הלכה האוסר להעביר את הגופה מעיר לעיר. כוחות הביטון הודיעו שיאפשרו לווייה לילית קצרה, בהשתתפות קרובי המשפחה בלבד - מטעמי אבטחה. ואולם, המו"מ בין כוחות הביטחון למשפחתו של עוזרי התפוצץ לאחר שקרוביו דרשו לקיים לוויה גדולה.

בעקבות פיצוץ המו"מ נעצר מסע הלוויה בכביש המנהרות. המשטרה נאלצה לפנות בכוח את מלווי גופתו מהמקום. אחת האפשרויות היא שכוחות הביטחון יעבירו בעצמם את הגופה לחברון, או למכון לרפואה משפטית באבו כביר.

במהלך היום נחטפה גופתו של עוזרי פעמיים - פעם אחת על ידי חבריו, שביקשו לקבור אותו ב"גבעה 26", המאחז בו חי ונרצח; ופעם על ידי אלמנתו, לבנת, שביקשה להפגין עם גופתו בירושלים, במחאה על כך שלא ניתן לה לקבור אותו במאחז. כוחות הביטחון עצרו את הרכב שבו נסעה האלמנה באזור חלחול. בהמשך, איפשרו לה להמשיך במסע הלוויה ולקבור את יקירה בירושלים. בעקבות פסק ההלכה ביקשה האלמנה לחזור לחברון ולערוך לוויה המונית לבעלה. במהלך התפרעויות שהיו במסע הלוויה נפצעו לפחות 6 שוטרים, ו-5 משתתפים נעצרו.

הרב הראשי לישראל, הרב ישראל מאיר לאו, אמר הערב: "מצער מאוד שלאסון הכבד - הרצחו של נתנאל עוזרי בידי מחבלים - נוספה כעת גם כוס מרורים של ביזוי הנפטר. למשפחה אין זכות על גופת המת, אלא חלה עליה חובה בלבד והיא: להביאו בכבוד לקבר ישראל, בו ביום, במקום מסודר ועל פי ההלכה". הרב לאו הביע זעזוע מהמתרחש סביב קבורתו של עוזרי. לדבריו, "זהו חיזיון מביש ולא מכובד".

האלמנה התכוונה להפגין בירושלים

כתבי "הארץ", נדב שרגאי, יהונתן ליס וארנון רגולר, מוסיפים:

מסע ההלוויה, שהחל בצהריים, הופסק בפעם הראשונה לאחר שאביו של עוזרי קרא לקבור אותו בירושלים, ולא בחברון. ההורים, תושבי הבירה, מבוגרים וחולים, ביקשו שבנם ייקבר בסמוך למקום מגוריהם. רבה של קרית ארבע, דב ליאור, פסק שעוזרי ייקבר בבית העלמין העתיק בחברון, ואמו של הנרצח התרצתה. אולם אז התעוררה מחלוקת בין משתתפי ההלוויה לגבי מקום קבורתו בעיר עצמה. התברר שלעוזרי נכרו שתי חלקות קבר - האחת בבית העלמין העתיק בעיר, והאחרת במאחז בו נרצח, השוכן כשני קילומטרים ממזרח לגבעת החרסינה.

כמה מחבריו ביקשו לקוברו בבית העלמין בחברון, בעוד חברים אחרים ואלמנתו לבנת צידדו בקבורתו במאחז. בין שתי הקבוצות החל מאבק אלים על הגופה, ובמקום פרצו צעקות ובכי. לבסוף הצליחו חלק מהחברים לחטוף את המיטה עם הגופה ויצאו לכיוון המאחז, בעוד כוחות צה"ל מנסים למנוע מהם להגיע לשם.

משהבינו שלא יוכלו להגיע לקבר, פנו חוטפי הגופה לכרם בגבעה 26, שאותו עיבד עוזרי, כדי לקוברו שם, ובידיהם מעדרים ומכושים. לאחר חילופי מהלומות עם אנשי כוחות הביטחון הם הורחקו מהמקום. תחילה הועברה הגופה לבית הקברות העתיק בחברון, כמתוכנן, אך אז החליטה האלמנה להפגין בירושלים, עם הגופה, למען קבורתה במאחז.

המלווים קראו לעבר החיילים: "נאצים"

כ-2,000 בני אדם, בהם מאות מחברי תנועת "כך" לשעבר, השתתפו במסע ההלוויה לפני שנקטע. הם צעדו כשהם נושאים דגל שחור גדול, ועליו סמל תנועת "כך". לכל אורך המסלול לבית הקברות רגמו משתתפי הלווייה בתים ומכוניות של פלסטינים, כשהם קוראים לעבר החיילים "נאצים" ו"נבלות". כוחות רגליים של צה"ל ערוכים בדרך בין קרית ארבע לחברון. האבטחה בעיר תוגברה הבוקר. עוצר מלא הוטל על האזור הסמוך לבתי המתנחלים, ורוב התושבים הפלסטינים מסתגרים בבתיהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully