וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי פרשת השחיתות: מלך ספרד לשעבר חואן קרלוס עזב את המדינה

4.8.2020 / 9:52

בצעד דרמטי, המלך לשעבר בן ה-82, שעזר להשיב את הדמוקרטיה למדינה אחרי מות פרנקו, יצא לגלות בניסיון להציל את בית המלוכה. זאת לאור חקירות של שוחד בעסקה עם סעודיה להקמת רכבת מהירה. חלק מהתושבים רצו שיעמוד לדין

בווידאו: מלך ספרד לשעבר חואן קרלוס עזב את המדינה/צילום: רויטרס

מלך ספרד לשעבר חואן קרלוס החליט לעזוב את המדינה בעקבות טענות לשחיתות שצפו נגדו. עזיבתו הדרמטית של המלך הפופולרי לשעבר, שנקלע לשורת סקנדלים בשנים האחרונות, נועדה להגן על בית המלוכה. בתקשורת המקומית דווח כי הוא נמצא ברפובליקה הדומיניקנית, אך לא התקבל לכך אישור רשמי מהארמון.

עזיבתו המסעירה הותירה את הספרדים המומים ומפולגים סביב השאלה אם חואן קרלוס בן ה-82, שעדיין נושא את התואר מלך לשעבר, רשאי היה לעזוב או שהיה עליו להישאר כדי להתמודד עם הסוגיות המשפטיות הקשורות לחוזה להקמת רכבת מהירה עם ערב הסעודית.

הלחץ על חואן קראלוס ובנו, המלך פליפה, לפעול לחיזוק בית המלוכה הצטבר במשך שבועות, לאחר שהתביעה בספרד ובשוויץ החלו לחקור טענות לשוחד.

הארמון ציטט את מכתבו של חואן קרלוס לפליפה, שבו כתב לו שהוא רוצה לאפשר לו לשלוט ללא הפרעה "לאור ההשלכות הציבוריות שמניבים אירועי עבר מסוימים בחיי הפרטיים. "מה שמנחה אותי הוא לעשות את הטוב ביותר שישרת את העם הספרדי, את מוסדותיו ואותך כמלך, ולכן אני מודיע לך על החלטתי לעזוב את ספרד בשלב זה".

מלך ספרד חואן קרלוס לצד בנו פליפה בעת טקס פרישתו מהכס, יוני 2014. AP
הבן הודה לאביו על שירותו לדמוקרטיה. פליפה וחואן קרלוס/AP

המלך פליפה הודה לאביו על החלטתו, והדגיש את "החשיבות ההיסטורית שמלכותו מייצגת" עבור הדמוקרטיה בספרד.

חואן קרלוס עלה לכס המלכות בשנת 1975 לאחר מותו של הגנרל פרנסיסקו פרנקו וזכה לכבוד רב בזכות חלקו בשינוי השלטון בספרד מדיקטטורה לדמוקרטיה. עם זאת, הפופולרית שלו צנחה במרוצת השנים והפרשיות, והוא נאלץ להעביר את הכתר לבנו ב-2014.

עורך דינו של חואן קרלוס, חבייר סנצ'ס-חונקו, אמר בהצהרה שפרסם בהמשך כי למרות החלטתו של המלך לשעבר לעזוב, הוא עדיין יהיה לרשותם של התובעים". הוא אמר כי המלך לשעבר מסרב להגיב לטענות לשחיתות נגדו, שלפיהן הוא קיבל מאה מיליון דולר מהמלך הסעודי לשעבר עבור חוזה להקמת רכבת מהירה. בספרד דווח שרוב הכסף הזה ניתן לפילגש שלו. בעוד שלמלכים יש חסינות, פרישתו מהכתר של חואן קרלוס מותירה אותו חשוף להעמדה לדין.

עזיבתו של המלך לשעבר מגיעה בתקופה קשה לספרד, אחת המדינות שנפגעו בצורה הקשה ביותר מנגיף הקורונה. המצב הפוליטי בה מתוח ומקוטב.

"טיסתו של חואן קרלוס דה בורבון לחו"ל היא לא מעשה ראוי של ראש מדינה לשעבר והיא מותירה את הארמון בעמדה מאוד לא נוחה", כתב בפייסבוק סגן ראש הממשלה פבלו איגלסיאס, מנהיג מפלגת "פודמוס" מהשמאל הקיצוני. לדבריו, עליו היה להישאר בספרד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
מלך ספרד,  חואן קרלוס מנופף לתומכיו במהלך ביקורו בסנטיאגו, צ'ילה 10 במרץ 2018. AP
"עזיבתו מותירה את הארמון בעמדה מאוד לא נוחה", חואן קרלוס/AP

בסיעה שלו הלכו רחוק יותר, ואמרו כי אין סיבה להמשך קיומה של המונרכיה בספרד לאור העובדה שהיא "חסרה ערכים מוסריים מינימליים". זאת, בניגוד לעמדת המפלגה הגדולה בקואליציה, המפלגה הסוציאליסטית, שמגנה על המונרכיה.

חלק מהתושבים הסכימו שחואן קראלוס לא היה צריך לעזוב. "אם הוא עשה זאת, הוא היה צריך להישאר ולשלם על זה" אמר חואן קסדו, מורה מקורדובה שביקר במדריד, בהתייחסו לטענות השחיתות.

אחרים הצטערו על עזיבתו וציינו את תפקידו בהחזרת הדמוקרטיה למדינה. "האדם הזה עשה המון עבור ספרד, עם רגעים שחורים ובהירים, כמובן, אבל הוא עשה יותר טוב מנזק", אמרה פילר רומרו.
הסקרים מראים כי הציבור מחולק כמעט בשווה לשווה בין תמיכתם בהמשך המונרכיה או להפיכת המדינה לרפובליקה. עם זאת, המהלך לא אפשרי תחת החוקה הנוכחית, שאותה גם כן קשה מאוד לשנות לאור הרכב הפרלמנט.

הממשלה ביקשה שוב ושוב מפליפה לנקוט צעדים כדי להרחיק את עצמו מאביו, גם אחרי שהוא כבר הפסיק את קצבתו והתנער מהירושה שלו במרץ, אחרי הטענות לחשבונות סודיים שבהם הפקיד את אותם כספים סעודיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully