וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אסיר ביטחוני משפרעם שוחרר ממאסר, וזכה לאות הוקרה: "לשלבו בחברה"

4.8.2020 / 14:13

אניס ספורי שהורשע בתכנון פיגועים, זכה לקבלת פנים חגיגית בשפרעם כששוחרר לאחר 12 שנים. ח"כ אבו שחאדה ויו"ר בל"ד לשעבר זחאלקה ביקרו אותו והעניקו לו אות הוקרה, כחלק מ"שילוב אסירים בחיים החברתיים". תנועת "אם תרצו" פנתה לועדת האתיקה בכנסת: "יש לנקוט צעדים"

בווידאו: האסיר הביטחוני אניס ספורי השתחרר מהכלא והתקבל בשפרעם כגיבור/מערכת וואלה! NEWS

אניס ספורי בן ה-32, שוחרר לביתו בשפרעם בשבוע שעבר לאחר 12 שנות מאסר בגין תכנון פיגועים. ספורי שוחרר מבית הסוהר בערב חג הקורבן, ונערכה לו תהלוכת קבלת פנים בעיר בהשתתפות של כמאה אנשים, שלוותה בקריאות לאומניות והנפת דגלי פלסטין.

מאז ששוחרר, כמה נציגי ציבור ביקרו בביתו והעניקו לו אות הוקרה, בהם ח"כ סמי אבו שחאדה (בל"ד, הרשימה המשותפת) ויו"ר בל"ד לשעבר ג'מאל זחאלקה. "הכיתוב על אות ההוקרה מדבר על עניין רגיל: שהעם הפלסטיני ימשיך במאבק לחירותו ואי אפשר לשבור אותו", הסביר ח"כ לשעבר זחאלקה.

לפני כשבועיים, יו"ר בל"ד מטאנס שחאדה, העניק אות הוקרה לאסיר הביטחוני זאהר עלי מכאוכב אל היג'א. עם שחרורו של ספורי, הסביר זחאלקה כי חלוקת האותות לשניים מתבצעת במסגרת הפעילות החברתית של בל"ד. "כל הפעילות הזו היא לא פרלמנטרית", הבהיר זחאלקה. "זו פעילות של בל"ד במסגרת ועדת המעקב, לשלב אסירים בחיים החברתיים. אנחנו הולכים לפעילויות האלה ביחד או לחוד".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
זכה לקבלת פנים המונית וקיבל אות הוקרה. אניס ספורי בשפרעם, השבוע/מערכת וואלה!, צילום מסך

באשר לעניינו של ספורי, זחאלקה הדגיש כי "לא השתתפנו בשום תהלוכה בשפרעם. ערכנו ביקור. אין בכך שום עבירה על החוק, ואנחנו גם לא מתכוונים לעבור על החוק". לדבריו, "אנחנו עושים את זה כפעילות פוליטית לגיטימית במסגרתה אנחנו קוראים לאותם אנשים להשתלב בעמותות, בפעילות הציבורית, בהתנדבות. הרבה מהאסירים המשוחררים האלה הם פעילים חברתיים כיום".

לדברי זחאלקה, רוב המשוחררים השתלבו בחברה בפעילויות לא אלימות ובמסגרת החוק, כדרכו של הציבור הערבי בכלל. הוא הוסיף כי "אנחנו אפילו לא יודעים לאיזה ארגון הוא (ספורי) השתייך, מה הוא עשה ועל מה הוא נשלח למאסר. אנחנו חושבים צריך לשלב בחברה את אלו שישבו בכלא".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

"לא נאפשר לדברים מהסוג הזה לעבור בשתיקה"

בתנועת "אם תרצו" זעמו על קבלת הפנים לה זכה ספורי עם שחרורו. ראש אגף מדיניות בתנועה, אלון שוורצר, הגיש בתחילת השבוע תלונה במשטרת שפרעם נגד ח"כ אבו שחאדה, והוא מתכוון להגיש תלונות נוספות כנגד בכירי בל"ד אחרים שנכחו באירועים.

"מה שמדהים בעיניי הוא שהענקת אות הוקרה למחבל, אסיר ביטחוני משוחרר, על ידי חברי כנסת ונציגי מפלגה בישראל - מתקבלת כמעט בהתעלמות ציבורית במחוזותינו", אמר שוורצר. "אנחנו לא נאפשר לדברים מהסוג הזה לעבור בשתיקה. הכדור בידיה של משטרת ישראל, שמחובתה לפעול לסיכול הסתה לטרור".

ח"כ ג'מאל זחאלקה לפני דיון להארכת מעצר ח"כ באסל גטאס בית משפט השלום בראשון לציון, 27 בדצמבר 2016. ניב אהרונסון
"לא יודעים לאיזה ארגון השתייך". זחאלקה/ניב אהרונסון

בנוסף לכך, ראש אגף מחקר ערבית ב"אם תרצו", תום ניסני, פנה ליו"ר ועדת האתיקה של הכנסת, ח"כ טלי פלוסקוב (הליכוד), בדרישה לזמן את ח"כ אבו שחאדה לבירור דחוף. "יש לנקוט כנגדו בצעדים המתאימים לפי סמכויות הועדה, עד כדי הרחקה ממליאת הכנסת", כתב ניסני בפנייה.

בהתייחסו לפניית "אם תרצו" לוועדת האתיקה של הכנסת, אמר זחאלקה כי "אם הוועדה תחליט לדון בנושא הזה, אנחנו נשלח תגובה מסודרת בה נבהיר את העניין". לדבריו, "היו תלונות גם בעבר, ובהן גם כאלה שהגיעו לבית המשפט. אני לא יכול להגיד שהטענות שלנו התקבלו, אבל ההליכים האלה הסתיימו בלא כלום".

שי גליק מארגון "בצלמו" אף הוא פנה בעניין לועדת האתיקה של הכנסת וכן ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלביט, ולמשנה לפרקליט המדינה לתפקידים מיוחדים עו"ד נורית ליטמן.

ראש עיירית שפרעם: "ביקרתי אותו ואיחלתי לו בריאות"

בשפרעם, עיר בה רבים משרתים בכוחות הביטחון ועובדים בשירות המדינה, הדעות לגבי קבלת הפנים שקיבל ספורי - חלוקות. "יש הרבה שלא אוהבים את זה, אבל אף אחד לא ירצה לומר את זה לציטוט. מפחדים", סיפר אחד התושבים. "הרוב לא זוכרים בכלל על מה הוא נשפט. הם יודעים שהוא ריצה מאסר ארוך, אז כנראה עשה דברים חמורים, אבל זה לא נטמע בזיכרון או בתודעה".

לדבריו, "אפילו אלה שעולים לרגל לא מאוד מתגאים בזה. גם ראש העיר שביקר אצלו יכחיש". הוא הוסיף כי יום לפני ביקורו של ראש עיריית שפרעם עורסאן יאסין את האסיר הביטחוני המשוחרר ספורי, הוא נפגש עם ח"כ עוזי דיין (הליכוד). "זה לא נשמע טוב", אמר.

ראש עיריית שפרעם, עורסאן יאסין, שביתו נורה. עיריית שפרעם, צילום מסך
"אמרתי לו: 'תשמור על עצמך, תחשוב על מה שעשית'". ראש העיר עורסאן יאסין/צילום מסך, עיריית שפרעם

ואכן, ראש העיר יאסין הרחיק עצמו מהתהלוכה לכבוד חזרתו של ספורי לביתו. "המשפחה עשתה קבלת פנים לבן שלהם שהיה בבית סוהר 12 שנים", הבהיר. "זה לא קשור לעירייה, אני לא הייתי". עם זאת, חבר מועצת העיר ענאד חטיב וקרוב משפחה של ספורי, אותו כינה "גיבור", פרסם כי ראש העיר ביקר בביתו של האסיר המשוחרר.

"עשיתי את זה כי ראש העיר חייב לבקר, כמו כל בן אדם משפרעם שאני מבקר", אמר יאסין לוואלה! NEWS. "אמרתי לו: 'תשמור על עצמך, תחשוב על מה שעשית'. אנחנו חיים במדינה הזו ולא נצא מכאן, אז צריך לשמור על חיים טובים. לא נקלקל את המדינה, אלה הדעות שלי. איחלתי לו בריאות אחרי 12 השנים ואמרתי לו שיפתח דף חדש".

מח"כ סמי אבו שחאדה טרם התקבלה התייחסות לדברים.

על הכוונת: טייסים ומדענים

במשפטו ב-2009 טענה הפרקליטות כי מדובר ב"אחת הפרשיות החמורות ביותר שנדונו בבית משפט זה בשנים האחרונות". הפרקליטות הדגישה בפני הרכב בית המשפט המחוזי בחיפה בראשות השופט יוסף אלרון, כי ספורי הנו תושב ואזרח ישראלי שפעל במרץ רב כנגד ביטחון מדינת ישראל, כשהוא נוהג כאחד מאויביה. השופטים גזרו עליו עונש של 14 שנות מאסר בפועל, שהתקצר ל-12 שנים בעקבות החלטת בית המשפט העליון.

ספורי הורשע כי תכנן לבצע פיגועים ולרצוח ישראלים, יחד עם בן דודתו. הוא הגה תכנית לרציחתם של מדענים ומרצים ישראליים באוניברסיטאות שונות במימון הג'יהאד האסלאמי, בדגש על חוקרים בתחומי פיזיקה ומתמטיקה. ספורי תכנן כי תונח מכונית צעצוע ממולכדת מתחת לרכבם של המדענים, ותופעל באמצעות טלפון סלולרי בשלט רחוק, כשהמדען בתוך הרכב. עוד הציע האסיר המשוחרר לפוצץ את בתי המדענים, אם הם מתגוררים בהם לבדם.

היכל המשפט בחיפה, 2016. ללא, אתר רשמי
"אחת הפרשיות החמורות ביותר שנדונו". בית המשפט המחוזי בחיפה/אתר רשמי, ללא

בשיטות דומות הוא התכוון לרצוח חיילי צה"ל - בעיקר טייסים. לספורי הייתה תכנית לספק סמים מסוכנים לחיילים בצה"ל תמורת מידע. הוא גם התאמן בירי, ותכנן לירות לעבר חיילים ישראליים המוצבים ליד מחסום עטרה הסמוך לאוניברסיטת ביר-זית שם למד, ואף אסף לצורך כך מודיעין.

ספורי גם הורשע בקשירת קשר להקמת "חוליית השהיד עימאד מורנייה", על שמו של קצין המבצעים של ארגון החיזבאללה. האסיר המשוחרר תכנן גם לחטוף אנשים בהם חשד כי הם משתפי פעולה עם ישראל. הוא ובן דודתו נעצרו טרם הספיקו להוציא את תכניותיהם אל הפועל.

השניים הודו בעבירות הללו, כל אחד ביחס לחלקו, ובעקבות כך הורשע ספורי בעבירות של קשירת קשר לסייע לאויב במלחמתו בישראל, חברות בהתאחדות לא מותרת, סיוע לאויב במלחמה, קשירת קשר לרצח והחזקת נשק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully