וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתי החולים מתריעים על עומס וצפיפות: "אנו נכשלים במתן שירות לחולים"

3.8.2020 / 9:43

במהלך דיון הוועדה לביקורת המדינה על הצפיפות בבתי החולים, מנהל ביה"ח הדסה טען כי בעקבות הוצאת עובדים לחל"ת, הצוות הרפואי שנותר לא מספיק לטיפול בחולים. לקראת הדיון, פרסם מרכז המחקר והמידע של הכנסת דוח לפיו 20 מיטות אשפוז בלבד נוספו מפרוץ המגיפה

בווידאו: מנהל בית החולים הדסה בדיון בוועדה לביקורת המדינה על העומס בבתי החולים בשל התחלואה בקורונה/צילום: ערוץ כנסת

הוועדה לביקורת המדינה מתכנסת היום (שני) לדיון על הצפיפות בבתי החולים. מנהל בית החולים הדסה, זאב רוטשטיין, התריע בפני הוועדה על מספר בלתי מספק של צוותים רפואיים לטיפול בחולים, בעקבות הוצאת עובדים לחל"ת. לקראת הדיון, פרסם מרכז המידע והמחקר של הכנסת דוח לפיו 20 מיטות אשפוז בלבד נוספו לבתי החולים בישראל מאז פרוץ מגיפת הקורונה. לפי הדוח, הנתונים שפורסמו בימים האחרונים שגויים, והמספרים האמיתיים נמוכים הרבה יותר.

במהלך הדיון, רוטשטיין טען כי פעילותו התקינה של בית החולים לא תוכל להימשך במתכונת הנוכחית. "בית החולים הדסה הוא השיאן של אשפוז חולי קורונה, וכל זה אנו עושים מבלי שהאוצר והבריאות עוד סיכמו על הסכומים שנקבל - גם חמישה חודשים מפרוץ המשבר", אמר. "מכיוון שגזרו סגר על ישראל ולא הגיעו לבית החולים ובגלל תיירות מרפא - סך כל הנזק לבית החולים, הוא למעלה מ-200 מיליון שקל. אנו מנסים להפעיל את בית החולים באופן מלא, אך זה לא מתאפשר כי הסבנו צוות. לצערנו אנו נכשלים במתן שירות לחולי קורונה ולשאר החולים", הוסיף.

לדברי רוטשטיין, "הממשלה הותירה לתת הנחה של 600 מיליון שקלים לקופות החולים כחלק ממהסכם. זה צריך דבר ראשון להיעצר. כיום, יד ימין לא מדברת עם יד שמאל. אין תקציב ואנחנו לא מקבלים לעבודה אחיות ורופאים. הוצאנו 250 עובדים לחל"ת כי אין תקציב".

עופר שלח יו״ר הוועדה לביקורת המדינה, 3 באוגוסט 2020. דוברות הכנסת, אתר רשמי
מספר מיטות האשפוז גדל מ-16,301 מיטות ל-16,321. יו"ר הוועדה ח"כ שלח, היום/אתר רשמי, דוברות הכנסת

יו"ר הוועדה, ח"כ עפר שלח (יש עתיד), תקף את התנהלות הממשלה בסיכום הדיון. "חמישה חודשים בתוך משבר הקורונה, מערכת הבריאות עדיין מתפקדת בחסר, שמאיים להידרדר לקריסה בחורף הקרוב. כבר עכשיו מנהלי בתי חולים מדברים על כאוס, תקנים שהובטחו אינם מגיעים, והאוצר מבקש לשלוט בעניינים שאינם בתחום עיסוקו", טען. "התמונה הכללית היא של חוסר יד מכוונת, ממשלה שעוסקת בתפל וחוסר מוכנות בתחומים קריטיים".

דוח מרכז המידע והמחקר, שהוכן לבקשתו של שלח, העלה כי מינואר 2020 עד ליולי 2020 מספר מיטות האשפוז הכללי בישראל גדל מ-16,301 מיטות ל-16,321 בלבד. כמו כן, הראו הממצאים כי התפוסה בבתי החולים במחצית הראשונה של השנה לא הייתה גבוהה מזו של התקופה המקבילה בשנה שעברה, ובחלק מבתי החולים אף נמוכה יותר.

מחלקה לטיפול בחולי קורונה בבית חולים השרון בפתח תקווה 4 במאי 2020 (צילום: ראובן קסטרו). ראובן קסטרו
מחלקת קורונה בבית חולים השרון בפתח תקווה/ראובן קסטרו

מבדיקתה של שלי לוי, ראש צוות בכירה במרכז המידע והמחקר, עלה כי הדיווחים שפורסמו בתקשורת ובמערכת הבינה העסקית של המשרד על תפוסה יומית גבוהה במחלקות קורונה אינם מדויקים. על פי הדוח, במקורות השונים פורסם כי נכון ל-2 באוגוסט, תפוסת מיטות הקורונה בבית החולים הדסה עין כרם עומדת על 184%, באיכילוב על 122%, בשערי צדק על 112%, בשמיר (אסף הרופא) על 96% ובשיבא תל השומר על 92%.

בניסיון להבין כיצד חושבו נתונים אלה, המרכז ביקש ממשרד הבריאות לקבל את מספר מיטות הקורונה עליו התבססו הפרסומים. אולם במשרד הבריאות השיבו כי מדובר בנתונים שגויים, שלא ברור מה מקורם וכיצד חושבו. לטענתם, אין נתונים על מספר מיטות הקורונה הזמינות בבתי החולים, אלא רק על מספר המאושפזים.

המרכז הדגיש בפני הוועדה כי מהנתונים הקיימים לא ניתן ללמוד על העומס הקיים בבתי החולים בשל הטיפול במאושפזי הקורונה. על מנת ללמוד על התפוסה, יש לדעת כמה מיטות קורונה זמינות נכון לרגע זה, כמה מתוכן הן מיטות שהוסבו על חשבון מחלקות אחרות וכמה הן תוספתיות.

לטענתם, "ללא מידע זה לא ניתן לאמוד את תפוסת מיטות הקורונה ואת העומס על כלל מערך האשפוז הכללי". בנוסף הבהירו כי הנתונים השונים חיוניים כדי להעריך את מוכנות מערכת הבריאות לחורף ולקיום מעקב אחר יכולת ההכלה של מערך האשפוז הכללי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully