וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכנסת דחתה את ההצעה לתיקון חוק הלאום, 7 ח"כים מכחול לבן הצביעו נגד

29.7.2020 / 13:10

המליאה הפילה את הצעתה של ח"כ רדיר כמאל מריח ברוב של 53 מתנגדים לעומת 21 תומכים. בכירי כחול לבן, בהם גנץ, אשכנזי וניסנקורן נעדרו מההצבעה. עם זאת, כמה מחברי מפלגתם התנגדו בהתאם למשמעת הקואליציונית. כחול לבן: "הדרך לתיקון - חוק יסוד". לפיד תקף: "זה עצוב"

בווידאו: תוצאות ההצבעה על תיקון חוק הלאום/צילום: ערוץ כנסת

מליאת הכנסת דחתה היום (רביעי) את הצעה של ח"כ רדיר כמאל מריח (יש עתיד-תל"ם) לתיקון חוק הלאום ברוב של 53 מתנגדים לעומת 21 תומכים. בכירי כחול לבן, בהם ראש הממשלה החליפי בני גנץ, שר החוץ גבי אשכנזי, שר המשפטים אבי ניסנקורן, שר התקשורת יועז הנדל וח"כ מיקי חיימוביץ' - נעדרו מההצבעה, על אף שהמפלגה הבטיחה בבחירות האחרונות כי תתקן את החוק. לפחות שבעה ח"כים מהמפלגה הצביעו נגד ההצעה בהתאם למשמעת הקואליציונית.

לפי ההצעה, יש להוסיף את הזכות לשוויון לחוק, לקבוע כי לשפה הערבית יוקנה מעמד של שפה רשמית שנייה בישראל, וכן להבהיר שפיתוח ההתיישבות היהודית בהתאם לחוק היסוד - יעשה לטובת כל תושבי המדינה.

כמאל מריח במליאת הכנסת בנושא תיקון חוק הלאום, 29 ביולי 2020. עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
"ישראל הופכת למדינה לאומנית". יוזמ התיקון ח"כ כמאל מריח, היום/אתר רשמי, עדינה ולמן, דוברות הכנסת

בכחול לבן מסרו כי הם מתנגדים להצעת החוק. "בדיוק כמונו, גם חברי יש עתיד טענו עוד השבוע שהדרך הנכונה לתקן את הבעיות העולות מחוק הלאום היא באמצעות חוק יסוד נפרד שיבטיח את עקרון השוויון", אמרו במפלגה. "שר המשפטים ניסנקורן שוקד על הנושא מזה מספר שבועות ויחד עם משפטנים בכירים וחברי כנסת נוספים מהסיעה מגבש פתרון לנושא חשוב זה".

מנגד, יו"ר יש עתיד יאיר לפיד תקף את שותפיו לשעבר בכחול לבן בתגובה להיעדרותם מההצבעה. "הבריחה של גנץ ואשכנזי מהכנסת כדי לא להצביע על חוק הלאום היא כבר לא מרגיזה - היא עצובה".

ח"כ יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת) התנגד להצעה, והסביר כי "'התיקון" של ⁦ח"כ מריח‬⁩, לא מערער על הנחות היסוד שבחוק ועל תפישת העליונות שלו, ואף מקבע את המעמד הנחות של השפה הערבית". לדבריו, "את חוק הלאום צריך לזרוק לפח האשפה של ההיסטוריה. 'קוסמטיקה' לא תנקה את העוול וההדרה שמעולל החוק הזה לאזרחים הערבים ואת ההיררכיה שהוא יוצר".

מליאת הכנסת בנושא תיקון חוק הלאום, 29 ביולי 2020. עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
ח"כ רם בן ברק מיש עתיד במליאת הכנסת, היום/אתר רשמי, עדינה ולמן, דוברות הכנסת

ח"כ כמאל מריח, שערקה מכחול לבן לפני הצטרפותה לממשלה בין היתר בגלל הסירוב של גנץ להתחייב לשנות את החוק, הזכירה ליו"ר כחול לבן במהלך דברי ההסבר להצעה, את המפגש שלו עם הדרוזים מחוץ לביתו ואת הבטחתו לתקן את החוק.

"ישראל הופכת מדינה דמוקרטית למדינה לאומנית", אמרה. היא ציטטה את בגין וז'בוטינסקי שדיברו על חשיבות השוויון וציינה כי "תיקון החוק עומד בהלימה מול ערכיהם. אדוני ראש הממשלה, דיברת פעם עם אזרח אחד שחש נפגע מהחוק הזה? במקום לשבת במגדל השן, צא לשטח, שמע את התסכול והזעם. תקשיב מה זה עושה לבני 18 שעומדים בפני גיוס לצה"ל. אבל אתה מספיק טרוד בבעיות שלך, למה להטריד אותך בזוטות? לא עוד. תם עידן של גניבת קולות ערב בחירות מהמיעוטים".

דוד אמסלם במליאת הכנסת בנושא תיקון חוק הלאום, 29 ביולי 2020. עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
"זאת מדינת היהודים וכך היא תישאר". אמסלם במליאת הכנסת, היום/אתר רשמי, עדינה ולמן, דוברות הכנסת

השר המקשר בין הממשלה לכנסת דוד אמסלם הגיב בשם הממשלה שהתנגדה להצעה לתקן את חוק הלאום. אמסלם פנה לח"כ כמאל ומריח ואמר כי יש לה "זכויות אישיות כמוני בדיוק, אבל במדינת ישראל יש לאום אחד והוא הלאום היהודי. זו שאלה יותר הצהרתית, הלכה למעשה אין לה משמעות בהתנהלות היומית".

"מה הטריגר לחוק הלאום?", שאל אמסלם. "בגלל שהשמאל יכול לבטל את חוק השבות. לכן אנחנו חוקקנו את חוק הלאום באופן מיוחד. זאת מדינת היהודים ואנחנו גאים בה וכך היא תישאר".

מוקדם יותר תקף השר את הח"כים מהשמאל, והאשימם בצביעות. בנאומו אף התייחס לגל ההפגנות ברחבי הארץ. "אתם מתדלקים את ההפגנות האלימות האלה, אתם צבועים שזועקים את זעקת הקוזק הנגזל. גדלנו על ערכים אחרים. על ערכים של יושר והגינות, זכויות אזרח והפרט. אתם לא מתביישים. כשאני רואה את הלפידים ורואה שוטרים פצועים ולא שמעתי ממכם מילה".

"אתם אנשים שמשקרים, אנשים אלימים, יש לכם מוסר כפול", אמר אמסלם. "כל מה שאתם רוצים זה להחליף את נתניהו ושלטון הימין. אתמול לא עליתם לירושלים, הפגנתם ליד הבית. השופטים נותנים לכם היתרים כי בא להם. אתם שופכים את דמו של ראש הממשלה, אם הוא היה יוצא לרחוב, היו יורים בו. על מה? על זה שהוא עובד 20 שעות ביממה למען אזרחי ישראל? תראו את ההסתה בחוץ. אבל הבחירות לא מעניינות אתכם. רק מדינת תל אביב והמתנשאים מעניינת אתכם".

שר המשפטים, ניסנקורן תקף את האמירות לפיהן המפגינים הינם אנרכיסטים. בציוץ שפרסם אמר כי "אלה שתקפו את המפגינים אתמול - הם האנרכיסטים האמיתיים".

(עדכון ראשון: 12:06)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully