וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקרב על תכנית החילוץ: פסגת האיחוד האירופי הסוערת נכנסת ליומה הרביעי

בפעם הראשונה מאז פרוץ מגיפת הקורונה, נפגשים פנים מול פנים מנהיגי היבשת המתקשים להחליט על חלוקת 750 מיליארד אירו. הולנד ושבדיה רוצות שיהיו אלו הלוואות, ואילו ספרד ואיטליה, שנפגעו בצורה הקשה ביותר, דורשות מענקים. מקרון איים לפרוש מהשיחות

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

(בווידאו: הפגנות בגרמניה נגד מגבלות הקורונה)

השיחות בין מנהיג אירופה על תכנית שיקום עצומה ליבשת בעקבות מגיפת הקורונה נכנסו ליומן הרביעי, כשבין המדינות השונות קיימות מחלוקות עמוקות. חלק מהמנהיגים סבורים שתכנית החילוץ, שגובהה 750 מיליארד אירו, גדולה מדי וצריכה להיות מגולמת בהלוואות ולא בתור מענקים.

חלק מהמנהיגים הזהירו כי השיחות עלולות להתפוצץ ולהסתיים ללא הסכם. לפי הדיווח, נשיא צרפת עמנואל מקרון דפק על השולחן ואיים לפרוש מהדיונים. בנוסף אליו, ראש ממשלת הולנד מארק רוטה הודה כי הם "קרובים לכישלון" וכי השיחות עדיין יכולות "להתפרק".

פסגת מנהיגי האיחוד האירופי בבריסל 19 ביולי 2020. רויטרס
עתיד היבשת מונח על הכף. פסגת מנהיגי האיחוד בבריסל/רויטרס

השיחות אמורות להתחדש אחר הצהריים, ותהיה זו פסגת האיחוד הארוכה ביותר מאז זו שהתקיימה בניס בשנת 200, אז היא נמשכה חמישה ימים. היא החלה ביום שישי, במפגש הראשון פנים מול פנים של המנהיגים מאז תחילת ההתפרצות ביבשת והטלת המגבלות במרץ. הם דנים בתקציב הגוש לשבע השנים הקרובות, שגובהו טריליון דולר, ובחבילות החילוץ למדינות שנפגעו מהמגיפה.

נשיא המועצה האירופית שארל מישל הזכיר למנהיגים כי יותר מ-600 אלף איש מתו מהנגיף ברחבי העולם, והוא קיווה כי "הכותרת של מחר היא שהאיחוד האירופי הצליח לבצע משימה בלתי אפשרית".

קנצלרית גרמניה, אנגלנה מרקל, ראש ממשלת פילנד סאנה מרין, ראש ממשלת בלגיה, סופי וילמס ונשיאת הנציבות האירופית, אורסולה פון דר ליין מדסקסות במהלך כינוס האיחוד האירופי בבריסל, בלגיה 17 ביולי 2020. רויטרס
מרקל לצד נציבת האיחוד האירופי, וראשות ממשלות פינלנד ובלגיה/רויטרס

המדינות החברות מפוצלות בין אלו שנפגעו בצורה הקשה ביותר מהמגיפה, לבין אלו המודאגות מהעלויות של תכנית השיקום.

כמה מדינות בצפון היבשת, כמו הולנד ושבדיה, מתנגדות לתכנית, וטוענות שהיא צריכה לצאת לפועל דרך הלוואות ולא באמצעות מענקים. מולן, מדינות כמו איטליה וספרד נואשות להחיות את כלכלתן המרוסקות, והאשימו את האיחוד האירופי בכך שהטא לא עשתה מספיק בכדי לעזור למדינות שנפגעו מהמגיפה.

איטליה הייתה המדינה הראשונה ביבשת שעברה התפרצות משמעותית, עם 35 אלף מקרי מוות - אחד הגבוהים ביותר בעולם. ג'וזפה קונטה, ראש הממשלה האיטלקי, אמר כי אירופה "נסחטת על ידי 'קמצנים'" ותיאר את המשא ומתן כ"סוער".

ראש ממשלת הונגריה, ויקטור אורבן, האשים את רוטה, ראש ממשלת הולנד, במסע נקמה אישי ובניסיון לקשור את העזרה הכלכלית לנושאים פוליטיים. אורבן, ובעל בריתו הלאומני ראש ממשלת פולין, איימו להטיל וטו על אישור התכנית אם היא תמנע מענקים כספיים למדינות שאינן עומדות בעקרונות דמוקרטיים מסוימים.

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל אמרה כי "אני עדיין לא יכולה לומר אם נמצא פתרון. יש הרבה רצון טוב, אבל גם הרבה מחלוקות".

נשיא צרפת, עמנואל מקרון במהלך פסגת מנהיגי האיחוד האירופי בבריסל 17 ביולי 2020. רויטרס
דפק על השולחן. מקרון/רויטרס
מנהיגי האיחוד האירופי דנים על תוכנית הכלכלית ברקע נגיף הקורונה בבריסל, בלגיה 19 ביולי 2020. רויטרס
ישברו את שיא הפסגה משנת 2000? מנהיגי האיחוד בבריסל/רויטרס

מדינות רבות באירופה סיימו את הסגר שהטילו בחודשים האחרונים, אך הנגיף נותר איום גדול. בכמה מקומות ביבשת נרשמות בימים האחרונים התפרצויות מקומיות, הגדולה ביותר בקטלוניה, ספרד. ארבעה מיליון תושבים בברצלונה ובאזורים נוספים הורו להישאר בבתיהם למשך 15 יום.

האחראי על התקציבים באיחוד האירופי, יוהאנס האן, צייץ בשבת "תזכורת חגיגית" לפיה המגיפה לא הסתיימה.

"יש זמן רב להגיע להסכם שיאפשר לנו לספק את התמיכה הדרושה בדחיפות לאזרחים ולכלכלות שלנו", כתב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully