וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפקחים חשפו תוכניות לפיתוח נשק גרעיני בבגדד

19.1.2003 / 0:01

נמצאו בחיפוש הראשון מסוגו בבית מדען עיראקי; הערכה: החומר - תוכניות משנות ה-80'; הפקחים דחו טענת המדען כי מדובר במחקר פרטי; הדגישו: הסוגיה היא אם עיראק דיווחה עליהם או לא

במקביל להכנות למתקפה אמריקאית בעיראק, תתכנס בתוך מספר ימים ועידת פסגה ערבית בניסיון למנוע את המלחמה. אתמול פורסם כי פקחי הנשק של האו"ם מצאו בחיפוש שערכו בביתו של מדען עיראקי, מסמכים המעידים כי עיראק ניסתה להשתמש בטכנולוגיה עילית לצורכי העשרת אורניום בסוף שנות ה-80'. כך נמסר מסוכנות הבינלאומית לאנרגיה גרעינית.

החיפוש נעשה ביום חמישי בביתו של המדען פאלח חסן, ולאחריו נלקח חסן לתחקור. ראש הסוכנות מוחמד אל-ברדאי, אמר אתמול כי המסמכים מתייחסים למחקר הנוגע ל"העשרה באמצעות לייזר".

נראה כי ערכם הגולמי של המסמכים אינו רב, ואולם לדברי אל-ברדאי, הסוגיה המרכזית היא אם עיראק כללה את המידע שנמצא במסמכים בדו"ח שהעבירה לאו"ם. "אם זה משהו שלא ידענו עליו, זו בוודאי אינה עדות לשקיפות שלה פיללנו", אמר אל-ברדאי. מומחים אחרים בסוכנות ציינו שהשיטה המתוארת במסמכים - בה ניתן להשתמש לייצור נשק גרעיני - נראית מתוחכמת מדי מכדי שתוכל להתבצע בידי עיראק בתקופה הנדונה.

החיפוש בביתו של חסן, פיסיקאי בן 55 שהיה מעורב בעבר בתוכנית האטום העיראקית, היה ביקור הפתע הראשון בבית פרטי בעיראק. חסן טען כי המסמכים שיקפו מחקרים פרטיים שעשה, ועבודות תיזה שכתבו סטודנטים שהדריך. ואולם לטענת אל-ברדאי היו אלו מסמכים רשמיים. אל-ברדאי אמר שיקרא לעיראקים "להעביר הילוך ולדווח על הכל, כדי לנקות את שמם".

ניסיון אחרון מצד האו"ם

גם ראש צוות פקחי האו"ם בעיראק, האנס בליקס, אמר אתמול - יומיים לאחר גילוים של ראשי נפץ כימיים ריקים בעיראק - כי עיראק לא מסרה מידע מספק ואמיתי בדבר קיומו של נשק להשמדה המונית בשטחה. בליקס, שבא לקפריסין בדרכו לבגדאד, אמר כי ידגיש בפני הנציגים העיראקים את החומרה שבחוסר שיתוף הפעולה עם הפקחים. "אמנם עיראק התירה גישה לכל מקום, אך לא היה שיתוף פעולה מספק מצדה. אנו זקוקים לשיתוף פעולה אמיתי ורציני", אמר לכתבים.

בליקס ואל-ברדאי יגיעו היום לבגדד לסבב שיחות עם בכירים עיראקים, שהוגדר במרכז האו"ם כ"קריטי וגורלי". לדברי דיפלומט מערבי בכיר בניו יורק, "בליקס יבהיר לבכירים העיראקים כי הביקור בבגדאד הוא ניסיון אחרון מצד האו"ם להשיג מידע מלא ומקיף על תוכניות ההתחמשות בנשק בלתי קונבנציונלי שעיראק חשודה ביישומן".

בתוך כך אמר אתמול שר החוץ של ירדן, מראוון מועשר, כי בטורקיה תתכנס בעוד כמה ימים ועידה בין-ערבית, בניסיון למנוע מתקפה אמריקאית ובריטית בעיראק. לדבריו בוועידה ישתתפו מנהיגי ערב הסעודית, מצרים, ירדן, סוריה ואיראן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully