וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלפים הפגינו באזרבייג'ן אחרי הקרבות עם ארמניה: "רוצים מלחמה"

המחאה הגדולה התקיימה בבירה באקו, כשחלק מהמפגינים אף פרצו לפרלמנט והביעו תמיכה בצבא. זאת אחרי העימותים הקשים עם השכנה, שבהם נהרגו 11 חיילים, בתוכם גם קצינים בכירים. "המולדת שלנו לא ניתנת לחלוקה", קראו. אחרי 3 ימי לחימה, נרשמה רגיעה בשטח

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

(בווידאו: חילופי האש בין הכוחות הארמניים לאזרים בנגורנו-קרבאך, 2016)

אלפי אנשים הפגינו הלילה בבירת אזרבייג'ן בדרישה לצאת למלחמה עם ארמניה, בעקבות העימותים בין השכנות בימים האחרונים, הקשים ביותר זה כמה שנים. עם זאת, גורמים בשתי המדינות אמרו היום (רביעי) כי הלילה לא התנהלו חילופי אש.

המשטרה האזרית עצרה עשרות מפגינים, אחרי שפרצו לפרלמנט בבאקו בהמשך לצעדת התמיכה שלהם בצבא. לא הייתה זו מחאה נגד הרשויות במדינה הנשלטת על ידי הנשיא האוטוריטרי אילהם אלייב, אך נאסר על התקהלויות גדולות בשל התפרצות נגיף הקורונה. מחאות התקיימו בערים אחרות במדינה.

מאז יום ראשון, נהרגו 11 חיילים אזרים, בהם קצינים בכירים, ואזרח, ואילו ארמניה איבדה ארבעה חיילים. העימותים התנהלו סביב מחוז טבוש שבצפון-מזרח ארמניה, הרחק ממובלעת נגורנו-קרבאך, מוקד העימות בין שתי הרפובליקות הסובייטיות לשעבר. שתיהן נלחמו בשנות ה-90, עם התפרקות ברית המועצות, במחוז ההררי שבשטחה של אזרבייג'ן, אך רובו מאוכלס בארמנים. אלו הכריזו עצמאות ב-1991, עם התמוטטות השלטון הסובייטי.

מפגינים בעצרת תמיכה בצבא אזרבייג'ן בבירה באקו, 14 ביולי 2020. AP
עשרות נעצרו. מפגינים מחוץ לפרלמנט בבאקו, הלילה/AP
אנשים אבלים בהלוויה בבאקו של קולונל מצבא אזרבייג'ן שנהרג בקרבות עם ארמניה, 15 ביולי 2020. רויטרס
המדינות נלחמו בשנות ה-90 לאחר התפרקות בריה"מ. הלוויית קולונל בבאקו, היום/רויטרס

חלק מהמפגינים, שמספרם הוערך בכ-30 אלף, צעקו "קרבאך" ו"המולדת שלנו לא ניתנת לחלוקה". אחרים קראו לרמטכ"ל להתפטר. זו הייתה העצרת הגדולה ביותר באזרבייג'ן זה שנים רבות, והרשויות גינו את המפגינים שפוזרו על ידי תותחי מים וגז מדמיע. על פי הרשויות, שבעה שוטרים נפצעו במהלך הלילה.

הקהילה הבינלאומית מודאגת מהעימותים בין המדינות, בין היתר בשל החשש לחוסר יציבות בדרום הקווקז, אזור המשמש מסדרון לצינורות נפט וגז לשווקים העולמיים.

חיילים מצבא ארמניה בקו הגבול עם אזרבייג'ן באזור מחוז טבוש, 14 ביולי 2020. AP
תומכים בבדלנים בנגורנו-קרבאך. חיילים ארמנים בגבול, אתמול/AP

ארצות הברית ורוסיה, החברות בפורום שמנסה לגבש הסדר בין אזרבייג'ן לארמניה במשך שנים ארוכות, קראו לרגיעה. טורקיה, לעומת זאת, הבטיחה כי תגן על אזרבייג'ן, שלה יחסים אתניים ותרבותיים קרובים. ארמניה היא בעלת ברית קרובה של רוסיה, שלה יש נוכחות צבאית במדינה. למוסקבה יש יחסים טובים גם עם אזרבייג'ן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully