וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצבם הכלכלי של 44.6% הורע, 14% צמצמו בצריכת מזון: השלכות משבר הקורונה

12.7.2020 / 20:41

מסיכום ביניים של סקרי דעת קהל ונתוני למ"ס, עולה הפגיעה החמורה שגרמה התפרצות הנגיף וההגבלות שהוטלו בגינה. כ-18% מהנשאלים חוששים שמצבם הכלכלי יורע עוד יותר, וכ-17% קיבלו סיוע על מנת להשיג מזון ותרופות. הענפים שנפגעו הכי קשה: עסקי מזון ותיירות

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: ניר חן

(בווידאו: מפגינים חוסמים את צומת עזריאלי אחרי הפגנת העצמאיים, אמש)

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה הציגה היום (ראשון) סיכום ביניים של ההשלכות החברתיות והכלכליות של התפרצות מגיפת הקורונה בישראל. מהסיכום עולה כי המצב הכלכלי של 44.6% מהנשאלים הורע בעקבות ההגבלות שהוטלו על המשק כדי להילחם בהתפשטות הנגיף, וכי 18.3% מהנשאלים השיבו כי הם צופים שמצבם הכלכלי יחמיר עוד יותר בהמשך השנה הקרובה.

מעבר לכך, 14% מהנשאלים העידו על צמצום בכמויות האוכל שצרכו במהלך השבוע האחרון של הסגר. הסקר נערך בימים האחרונים של תקופת הסגר בין התאריכים 26.4-1.5 ומטרתו היא לספק תמונת מצב ונתונים חיוניים לגבי החוסן האזרחי של הציבור בישראל. אוכלוסיית הסקר כללה בני 21 ומעלה והשאלות הקיפו מגוון נושאים, בהם בריאות, מצב נפשי, צריכת מזון, קבלת עזרה, מצב כלכלי ועבודה, מידת המילוי אחר הוראות משרד הבריאות והממשלה ומידת האמון בממשלה וברשות המקומית של יישוב המגורים בהתמודדות עם נגיף הקורונה.

בסקר, השיבו 17.4% מהנשאלים כי הם קיבלו סיוע על מנת להשיג מזון ותרופות. לעומת הנתונים הקשים האלו, בסקר חברתי שנערך בשנה שעברה, ענו 92.4% מהנשאלים כי הם מרגישים שיש להם על מי לסמוך בעת משבר או מצוקה.

שוק הכרמל בתל אביב ריק מאדם בעקבות סגירתו במשבר הקורונה, 23 במרץ 2020. AP
יותר מ-50% מהעסקים צפו פגיעה חמורה בפדיון. שוק הכרמל בתל אביב ריק מאדם בעקבות סגירתו במשבר הקורונה, בחודש מרץ/AP

בחודשים האחרונים נערכו גם שישה סקרים אודות מצב התעסוקה. מהסקר האחרון עלה כי שירותי המזון והמשקאות הם אלו שנפגעו יותר מכל מהמשבר. אחוז העובדים הנמצאים בחל"ת בענף שירותי המזון והמשקאות ירד באופן חד, מ-44% ב-3 ביוני ל-26% ב-17 ביוני. באותם שבועיים חל גם גידול חד באחוז העסקים שצפו פגיעה חמורה בפדיון בענף, בהשוואה לאומדן הקודם - יותר מ-50% מהעסקים צפו ב-17 ביוני פגיעה חמורה בפדיון, לעומת 26% מהעסקים שצפו כך בתחילת החודש.

גם ענף התיירות, כמובן, ספג פגיעה קשה ביותר בימי המשבר. בחודש מרץ נרשמו כ-100 אלף יציאות של ישראל לחו"ל, כאשר בחודש לאחר מכן, באפריל נרשמו רק כ-3,000 יציאות לחו"ל, במאי - 8,300 וביוני נרשמו כ-16 אלף יציאות לחו"ל. בסך הכל נרשמו בחודשים מרץ-יוני כמעט 128 אלף יציאות לחו"ל, לעומת כ-2.8 מיליון בתקופה המקבילה אשתקד.

מחאת העצמאים בכיכר רבין, 11 ביולי 2020. ראובן קסטרו
14% מהנשאלים העידו על צמצום בכמויות האוכל. הפגנת העצמאים, אמש בתל אביב/ראובן קסטרו

מבחינת כניסות המבקרים (תיירים, מבקרי יום ונוסעים בשיוט) לישראל, במרץ עמד מספר הכניסות על יותר מ-82 אלף, כשבחודש אפריל צנח המספר לכ-600 נכנסים בלבד. במאי נכנסו לישראל כאלפיים איש, ובחודש יוני כ-60 אלף. בסך הכל בחודשים מרץ-יוני 2020 נרשמו כ-96 אלף כניסות מבקרים, לעומת 1.7 מיליון אשתקד.

מעבר לכך, בחודש אפריל לא נרשמה פעילות תיירותית ב-92% ממלונות התיירות, והתפוסה הממוצעת של כל המלונות הסתכמה בכ-1%, זאת לעומת 71% באפריל 2019. בחודש מאי נרשמה פעילות תיירותית ב-14% מהמלונות (רובה לקראת חג השבועות שחל בסוף מאי), ותפוסת החדרים בהם הייתה 12%.

מי שדווקא רווה נחת בחודשים האחרונים היו רשתות השיווק: בחודש מאי 2020 נרשמה עלייה של 8.8% בפדיון של רשתות המזון השונות לעומת מאי 2019.

נכון לסוף חודש מאי, מספר המתים מתחילת השנה היה דומה לזה שבשנים קודמות. בחודשים ינואר-מרץ התמותה הייתה נמוכה יותר לעומת השנים האחרונות, ובחודשים אפריל ומאי היא הייתה מעט גבוהה יותר, ובמיוחד בגילאי 70 ומעלה. עם זאת, כיוון שהאוכלוסייה גדלה ומספר המתים דומה, שיעורם אינו גבוה יותר באופן משמעותי.

שכונת התקווה בתל אביב לאחר הנחיות משרד הבריאות לצורך מניעת התשפטות נגיף הקורונה 26 במרץ 2020. ראובן קסטרו
שוק התקווה בת"א, בחודש מרץ/ראובן קסטרו

בחודשים מרץ-מאי החלה השבתת מערכת החינוך, נערכו מספר סגרים והוטלו הגבלות שונות ביציאה מאיזורי מגורים ובמקומות העבודה. בחודשים אלו היתה ירידה במספר תאונות הדרכים והנפגעים, בכל חומרות הפגיעה, לעומת התקופה המקבילה אשתקד. עם זאת, מספר ההרוגים בתאונות דרכים במאי 2020 היה גבוה ממספרם במאי 2019. במאי האחרון היו 27 הרוגים בתאונות דרכים, לעומת 23 הרוגים בחודש מאי אשתקד.

בענפי הבינוי, הדיור והנדל"ן נתוני למ"ס מצביעים על ירידה במכירת דירות חדשות, שהחלה במרץ והגיעה לשיאה באפריל 2020; במספר הדירות החדשות שנמכרו בחודש אפריל חלה ירידה של כ-65%-55% לעומת הממוצע לפני משבר הקורונה, להערכת למ"ס נמכרו בין 990 ל-1,280 דירות.

מספר העולים שהגיו לישראל בחודשים האחרונים לא ירד בצורה חדה בהשוואה למספר התיירים שנכנסו לישראל. בחודשים ינואר-מאי הגיעו לארץ 7,369 עולים, לעומת 12,645 עולים שהגיעו בתקופה המקבילה ב-2019, ירידה של 41.7%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully