וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סומליה: ילדים מוברחים למערב ומועסקים בזנות

17.1.2003 / 14:40

האו"ם: הורים מבקשים עתיד טוב יותר לילדיהם, ומשלמים עד 10,000 דולר עבור הברחתם; רבים נעזבים בנמלי התעופה וסובלים מהזנחה והתעללות; גורמי סיוע בבריטניה: חלקם ניסו להתאבד

ילדים סומלים שהוריהם משלמים סכומים של עד עשרת אלפים דולר כדי להבריחם מהמדינה למערב, מועסקים בזנות וסובלים מהתעללות פיסית ונפשית קשה. כך עולה מדו"ח מיוחד שהוכן על ידי סוכנות האו"ם לתיאום עניינים הומניטריים (IRIN). הדו"ח מומן על ידי האיחוד האירופי ושבדיה, ואיסוף המידע נעשה בסומליה, שבדיה ובריטניה.

בבי.בי.סי דווח כי תופעה זו הפכה למקובלת בסומליה, בה מחפשים ההורים עתיד טוב יותר עבור ילדיהם. חלק מהילדים, רובם בגיל ההתבגרות, מוברחים מהבירה, מוגדישו. רבים מהם פשוט נעזבים בנמלי תעופה וסובלים מטראומה נפשית קשה.

מבריחים שנחקרו על ידי אנשי האו"ם סיפרו כי עד פיגועי ה-11 בספטמבר הוברחו מדי חודש 250 ילדים מהמדינה. בעקבות הפיגועים בארה"ב שהביאו להגברת אמצעי האבטחה בעולם, ירד מספר הילדים המוברחים ל-40 עד 60 מדי חודש. מאז הצליחו המבריחים למצוא דרכים חדשות להבריח את הילדים והמספר עלה שוב. יחד עם זאת, מציינים החוקרים כי לא ניתן לנקוב במספר הילדים המדויק.

"הברחת ילדים אל מחוץ למדינה היא כל כך מקובלת בסומליה שזה הפך למוסד של ממש", נכתב בדו"ח האו"ם. "האנשים העוסקים בהברחת הילדים רואים בזה אמצעי לגיטימי של הישרדות". בין הגורמים המביאים את ההורים הסומלים לחפש לילדיהם עתיד במדינה אחרת, הם האלימות הקשה במדינה, והמחסור במוסדות רפואיים וחינוכיים ראויים. עוד נכתב בדו"ח, כי פעמים רבות מוכרים הורים בסומליה את ביתם ועוברים לגור אצל קרובים רק כדי שיוכלו לממן את עלות הברחת ילדיהם.

"הילדים מנוצלים לסחיטת הטבות כלכליות"

בדו"ח נטען עוד, כי עלות הברחת הילדים לפני ה-11 בספטמבר היתה 3,500 דולר, אולם לאחר מכן המחיר עלה ל-7,000 דולר. חלק מהורים משלמים אף 10,000 עבור הברחת ילדיהם למערב. עבדולקאדיר יאיה העומדת בראש מכון מחקר לא ממשלתי במוגדישו, אומרת כי "ההורים הסומלים אוהבים את ילדיהם ולא רוצים שהם יישארו בחו"ל. השיקול שלהם הוא כלכלי, הם רוצים חינוך טוב יותר עבורם".

מה מצפה לילדים במדינות המערב? בעיקר סבל, עוני ובדידות. חלקם נתפסים על ידי סרסורים ומועסקים בזנות. חלק אחר פשוט נזרקים לרחוב על ידי המבריחים ונאספים על ידי שרותי הרווחה במדינה המארחת. העובדים הסוציאלים מצליחים פעמים רבות לאחד את הילדים עם קרובי משפחה החיים במדינה, אך גם אז גורלם לא משתפר. לדברי דאהבו איסה, מהארגון לפיתוח סומליה - גוף צדקה הפועל בבריטניה, לקרובי המשפחה לא תמיד אכפת מהילדים והם לא מעניקים להם חיבה או תשומת לב. "הם מנצלים אותם כדי לסחוט הטבות כלכליות מלשכות הרווחה במדינה המארחת", טוענת איסה. "הגיעו אליי מקרים רבים של ילדים סומלים שניסו להתאבד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully