וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שמולי הצביע נגד השוואת קצבת הנכות לשכר מינימום: "הפך את עורו"

בניגוד להתבטאויותיו הרבות בעבר נגד התנהלות הממשלה כלפי הנכים, התנגד היום שמולי לשתי הצעות להגדלה משמעותית של הקצבאות שלהם. ח"כים באופוזיציה הצביעו על הצביעות במהלך, ואמרו כי "הוא מוכר ככזה שדרש בכל מקום להעלות את הקצבאות, ופתאום ירק לנכים בפרצוף"

צילום: שלומי גבאי

(בווידאו: עשרות נכים חוסמים את כביש החוף: "האוצר לא מיישם התחייבויותיו")

אחרי שהתבטא רבות מהאופוזיציה בעד הנכים, שר העבודה והרווחה איציק שמולי הצביע היום (רביעי) נגד הצעות חוק להשוואת קצבת הנכות לשכר המינימום. מדובר בהצעת חוק של חברי הכנסת מהאופוזיציה קארין אלהרר וניצן הורוביץ, שאחת מהן נדחתה ברוב של 37 מול 35 והשנייה ברוב של 41 מול 36. לאחר ההצבעה אמר שמולי כי "קצבת הנכות תועלה בתקציב הקרוב".

הצעות החוק עלו ברקע העיכוב בהעלאת הקצבאות, בהתאם למתווה שאושר בממשלה בשנת 2018. הקצבה היתה אמורה לגדול בארבע פעימות עד ל-3,700 שקלים, אך הפעימה השלישית טרם יושמה ולכן הקצבה עומדת כיום על כ-3,300 שקלים.

בדיון בכנסת שעסק בהשוואת קצבאות הנכים לשכר המינימום בשנת 2017, שהיה שמולי אחד מיוזמיו, הוא אמר כי "הממשלה פשוט מתעללת בנכים, היא מטרטרת אותם, היא משפילה אותם, היא מבזה אותה ומשקרת להם". היא ביקר את מדיניות הממשלה, ואמר כי "היא מניחה מתווה אחר מתווה אחר מתווה על השולחן - ונסוגה מהם".

מיקי זוהר, איציק שמולי ואבי ניסנקורן בדיון במליאת הכנסת, 8 ביולי 2020. עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
"זה מראה על צביעות". שר הרווחה שמולי עם מיקי זוהר ואבי ניסנקורן בכנסת, היום/אתר רשמי, עדינה ולמן, דוברות הכנסת

לאחר ההצבעה היום, תקף יו"ר מרצ ניצן הורוביץ את התנהלותו של שר הרווחה, ואמר כי הוא דאג לבקר רבות את התנהלות הממשלה ויחסה המזלזל כלפי ציבור הנכים, כשהוא היה באופוזיציה, וכעת כשהוא חלק מהקואליציה הוא משנה את עורו. "כאשר שר הרווחה איציק שמולי היה באופוזיציה, הוא דאג לדבר תחת כל עץ רענן על כך שצריך להשוות את קצבאות הנכים והקשישים לשכר המינימום, ופתאום כשהוא הגיע לעמדת השפעה, פתאום הוא הפך את עורו והצביע נגד הצבעה כל כך חשובה, זה מראה על צביעות".

ח"כ הורוביץ הוסיף כי "חבל מאוד שמי שמשלם את המחיר הם המוני הנכים שצריכים כעת לחשוב פעמיים לפני שהם קונים אוכל. לפני שהם נכים הם פשוט עניים כי הקצבה היא קצבה עלובה". לדבריו, "איציק שמולי מוכר ככזה שהתראיין בכל מקום אפשרי ודרש להעלות את קצבאות הנכים, בכל פעם תקף את שר הרווחה הקודם שלא קידם את הצעותיו, ופתאום ירק לכל אותם זקנים ונכים בפרצוף והצביע נגד ההצעה שהיא נכונה וצודקת".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הצבעה על חוק הביטוח הלאומי- קצבת הנכות, 8 ביולי 2020/מערכת וואלה!, צילום מסך

יו"ר מרצ התייחס אף למשמעת הקואליציונית שלכאורה היה שמולי מחויב בה, ואמר: "שימו לב איך לליכוד לא הייתה בעיה להצביע היום נגד ההצעה הקנטרנית של סמוטריץ' להקים ועדת חקירה לשופטים, אבל כחול לבן והעבודה, שהיו צריכים לעשות את אותו הדבר ולהצביע בעד הצעת חוק לטובת הנכים השתפנו".

הוא הוסיף כי "שמולי יכל להעביר את ההצעה בקריאה טרומית ואז היינו ממתינים להצעת החוק הממשלתית, אבל שמולי הפיל את ההצעה אז שלא יספר מעשיות. בסוף מה שקובע זה ההצבעה ברגע האמת, והוא הצביע נגד ולכן זה ירשם בדבריי הימים".

ח"כ אלהרר, שגם הצעת החוק שלה נדחתה, אמרה כי "לפני כמה שבועות ח"כ מיקי זוהר הזדעק שאנחנו רוצים להפוך את ראש הממשלה ל'נכה כלכלית'. אסביר לו מהו נכה כלכלית: אלו שמשתכרים רק מקצבת נכות, שכבר סוכם שיקבלו העלאה והיא לא מגיעה אליהם כי הממשלה לא מקיימת את הצעת החוק שהיא עצמה הצביעה עליו לפני למעלה משנה".

גם אלכס פרידמן, מייסד ויו"ר ארגון "נכה, לא חצי בן אדם" וממובילי מחאת הנכים, התייחס להצבעה של שמולי היום, וכתב בטוויטר: "זוכרים את בני גנץ מבטיח להשוות את קצבת הנכות לגובה שכר המינימום?
חברי כחול לבן וגם שר הרווחה איציק שמולי הצביעו נגד החוק".

חבר הכנסת לשעבר מוסי רז צייץ בחשבון הטוויטר שלו כי "שר הרווחה שמולי התנגד להצעה להעלות את קצבת הנכות. חברו עמיר פרץ נעדר. אחסוך מכם את הנאום שהיה שמולי נואם נגד שר, לא כל שכן שר רווחה המצביע נגד העלאת קצבת הנכות". הוא הוסיף: "מתבייש שהצבעתי עבורכם. לא יקרה שנית".

השר שמולי צייץ בתגובה לטענות כי "כפי שהתחייבנו, קצבת הנכות תועלה בתקציב הקרוב ואיתה גם התמיכה לילדים נכים, נכים מונשמים, נכים מבוגרים ועוד". הוא הוסיף כי "גם הדיסריגרד יועלה משמעותית, ויאפשר למי שמסוגל לעבוד לשפר משמעותית את הכנסתו מבלי לפגוע בקצבה". לדבריו, המחויבות שלי ברורה והיא תמומש בקרוב מאוד עד תום לשביעות רצון ציבור הנכים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully