וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עיראק: פרשת הטילים - ניפוח למטרות פוליטיות

17.1.2003 / 7:35

פקחי האו"ם חשפו אתמול 11 ראשי קרב המיועדים להכיל נשק כימי; עיראק: הרקטות ישנות; הפקחים: מצבן מצוין; ארה"ב מכנה הגילוי "חדשות טובות"; שוקלת לשלוח למפרץ עוד 4 נושאות מטוסים

בממשל האמריקאי מגדירים את חשיפת הראיות לגבי נשק כימי בעיראק: "חדשות טובות". זאת לאחר שגורם בממשל אמר אמש, שגילוי ראשי הנפץ הוא אינו בגדר "אקדח שמעלה עשן", ולא מהווה את ההוכחה החזקה שארה"ב מייחלת לה. בגלי צה"ל דווח כי מעיראק נמסר שמדובר ב"סערה בכוס תה". עבדאללה מלך ירדן, אמר בתגובה לממצאים כי ארצו עושה מאמצים גדולים כדי למנוע מלחמה בעיראק השכנה, אך הסיכויים לכך הולכים וקטנים.

שר ההגנה של ארה"ב בוחן אפשרות לשלוח למפרץ הפרסי עוד ארבע נושאות מטוסים. כתבים בוושינגטון אומרים כי על שולחנו של שר ההגנה דונלד ראמספלד מונחת סדרה של צווים בדבר שיגור כוחות נוספים למפרץ הפרסי ובהם נושאות המטוסים. בקול ישראל דווח כי עד כה הוא לא חתם על צווים אלה ועדיין לא ברור מתי יעשה זאת.

כתבי "הארץ", דניאל סובלמן, שלמה שמיר והסוכנויות מוסיפים:

פקחי האו"ם הפועלים בעיראק מצאו אתמול 11 ראשי קרב של רקטות, המיועדות להכיל נשק כימי. מדובר ברקטות בעלות ראשי קרב ריקים, שלדברי שלטונות עיראק הן בעלות טווח של 18 ק"מ. דובר צוות הפקחים בעיראק - צוות אונמווי"ק, הירו ווקי, פירסם אתמול הודעה, לפיה "הצוות מצא 11 ראשי קרב כימיים ריקים בקוטר 122 מ"מ, שמצריכים המשך הערכות לגביהם", אמר. "ראשי הקרב היו במצב מצוין, וזהים לאלה שיובאו על ידי עיראק במהלך שנות ה-80. הצוות נעזר בציוד רנטגן נייד כדי לבצע בדיקה ראשונית על אחד מראשי הקרב, ואסף דגימות לבדיקות לאיתור חומר כימי", הוסיף.

עיראק הגיבה בכעס על הודעת פקחי האו"ם. סגן נשיא עיראק, טהא יאסין רמדאן, הודיע כי פקחי האו"ם עוסקים ב"איסוף מידע" בעיראק. לדבריו, עיראק אינה מעוניינת במלחמה, אולם היא "מוכנה לגרוע מכל". ראש מינהלת הניטור בעיראק, הגנרל חוסאם מוחמד אל-אמין, המלווה את עבודות הפקחים, אמר לעיתונאים בבגדד כי ממצאי הפקחים הם רקטות "שפג תוקפן". אל-אמין הכחיש את דברי צוות האו"ם, לפיהם מדובר בנשק שלא נכלל בדו"ח שהגישה עיראק לאו"ם בחודש שעבר.

לדברי אל-אמין, ראשי הקרב שהתגלו באתר צבאי גדול באזור אוחיידר, אתר הממוקם כ-120 ק"מ דרומית-מערבית לבגדד נמצאו בתוך ארגז עץ ועטופים ביריעת פלסטיק. "הדבר מעיד על כך שמאז שנת 86' הם היו עזובים", אמר. אל-אמין הסביר כי מדובר באתר ענק המכיל יותר מ-150 בונקרים שיועדו לאחסון נשק. לדבריו,
"אין מדובר בפעם הראשונה שבה מוצאים מספר קטן של טילים עזובים, פה ושם". עם זאת, בדיווח לאו"ם נמסר כי הבונקר בו נמצאו ראשי הנפץ הוא חדש יחסית ונבנה כנראה בשנתיים האחרונות.

אל-אמין האשים את צוות הפקחים של האו"ם ב"ניפוח" הפרשה
"למטרות פוליטיות", באומרו כי הפקחים מיהרו לפרסם את המידע עוד לפני שפנו לשלטונות עיראק, כדח לקבל הבהרות אודות הממצאים החדשים.

בליקס בדרך לשיחות "קריטיות וגורליות"

גורמים במרכז האו"ם התחמקו אתמול מתגובות רשמיות לדיווח. הדעה הרווחת בניו יורק היתה כי יש להמתין לפרטים מלאים על אודות מצב ראשי הקרב ולתוצאות בדיקות, שיקבעו את טווח ראשי הקרב וכשירותם המבצעית. הגורמים באו"ם הדגישו כי אין להמעיט ממשמעות הגילוי, לאחר כחודש של בדיקות שלא העלו דבר.

לבגדד יגיע מחרתיים ראש מנגנון הפיקוח, האנס בליקס, לסבב שיחות עם בכירים עיראקים, שהוגדר אתמול במרכז האו"ם כ"קריטי וגורלי". לדברי דיפלומט מערבי בכיר בניו יורק, "בליקס יבהיר לבכירים העיראקים כי הביקור בבגדאד הוא נסיון אחרון מצד האו"ם להשיג מידע מלא ומקיף על תוכניות ההתחמשות בנשק בלתי קונוונציונלי שעיראק חשודה ביישומן".

בליקס אמר אתמול בבריסל כי בדעתו להבהיר לעיראקים כי "המצב מתוח מאוד ומסוכן מאוד". הוא הוסיף כי יזהיר את העיראקים ש"רק שיתוף פעולה פעיל ומשמעותי עם צוותי פקחי הנשק ימנע מלחמה". בליקס אמור להיפגש היום בפריס עם נשיא צרפת, ז'אק שיראק, ובלונדון - עם ראש הממשלה הבריטי, טוני בלייר.

גם מנכ"ל הסוכנות לאנרגיה אטומית, ד"ר מוחמד אלבראדי, הזהיר אתמול את עיראק, ואמר: "על עיראק להבין שאם נמשיך לדווח כי היא אינה מספקת תשובות לשאלות פתוחות, מועצת הביטחון לא תראה זאת בעין יפה".

רוסיה מודאגת מהגברת הלחץ מצד וושינגטון

שר החוץ הרוסי, איגור איוואנוב, אמר אתמול שהוא מודאג מהגברת הלחץ מצד וושינגטון על פקחי הנשק של האו"ם בעיראק. "אנו מודאגים מהלחץ הגובר על הפקחים מצד חוגים מסוימים בוושינגטון. כמה פרסומים והצהרות רשמיות מטילים ספק בהיבטים מסוימים של עבודת הפקחים", אמר. רוסיה שיגרה השבוע לעיראק את סגן שר החוץ שלה, אלכסנדר סלטאנוב, כדי לדון בדרכים למנוע את המלחמה.

בתוך כך, טורקיה הזמינה חמישה מנהיגים מהמזה"ת לוועידת פסגה באנקרה בשבוע הבא, בעיצומם של המאמצים הטורקיים למנוע מלחמה נגד עיראק. סוכנות הידיעות האנטולית הממלכתית הודיעה אתמול כי טורקיה הכינה הצהרה, שעליה יתבקשו מנהיגי סוריה, ירדן, מצרים, איראן וסעודיה לחתום בוועידה.

נשיא עיראק, סדאם חוסיין, צפוי היום לנאום לרגל יום השנה ה-12 לתחילת מלחמת המפרץ, נגד עיראק. כלי התקשורת בעיראק דיווחו אמש על איגרת ששיגר קוסאי חוסיין - בנו של נשיא עיראק, המוכשר על ידיו לרשת את מקומו בבוא היום - ובה הבעת אמונים באביו והבעת נכונות להילחם למענו ולמען עיראק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully