וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

30 שנה אחרי הפלישה האמריקנית, בפנמה מנסים לזהות את כל הקורבנות

המבצע האמריקני ב-1989, שהדיח מהשלטון את הרודן נורייגה, נותר עדיין פצה פתוח במדינה. 19 שרידים של קורבנות שלא זוהו הוצאו מקבריהם, וארגוני זכויות אדם מעריכים כי מניין ההרוגים גבוה מ-500, זה הרשמי

הוצאת שרידי קורבנות מהפלישה האמריקנית מקברים בפנמה סיטי, פנמה, 16 ביוני 2020. רויטרס
פצע פתוח בחברה. פתיחת הקברים בפנמה סיטי, בשבוע שעבר/רויטרס

הרשויות בפנמה הוציאו בימים האחרונים את שרידיהם של 19 קורבנות מהפלישה האמריקנית ב-1989 מקבריהם, כחלק מחקירה רשמית של המבצע. הנתונים הרשמיים מעריכים שכ-500 אזרחים נהרגו במבצע, אולם ארגוני זכויות אדם סבורים שהמספרים האמתיים גבוהים יותר.

השרידים שהוצאו נקברו בתחילה בקרב המוני, אולם בהמשך נטמנו מחדש בבית הקברות חרדין דה פס בבירה פנמה סיטי, יחד עם עשרות אחרים. חלקם מעולם לא זוהו, אך קרובי משפחה אומרים שיש לזהות את כל ההרוגים כדי שהמשפחות יוכלו לסגור מעגל.

"אנחנו עובדים במשך 30 שנה כדי להבטיח שיהיה להם קצת שלווה פנימית", אמר טרינידד איולה, נשיא ארגון העוזר לזהות את הקורבנות. הממשלה הנוכחית הקימה ועדת חקירה שתוודא את מספר ההרוגים המלא מהפלישה, שנותרה תקופה כואב בזיכרון האזרחים. יש הקוראים להכריז על 20 בדצמבר יום אבל לאומי.

הוצאת שרידי קורבנות מהפלישה האמריקנית מקברים בפנמה סיטי, פנמה, 16 ביוני 2020. רויטרס
"אנחנו עובדים במשך 30 שנה כדי להבטיח שיהיה להם קצת שלווה פנימית"/רויטרס

הפלישה, במסגרת מבצע "מטרה צודקת", החל ב-20 בדצמבר 1989 אחרי שהיחסים בין הממשל האמריקני של הנשיא ג'ורג' בוש לבין הרודן הפנמי מנואל נורייגה קרסו. הנשיא בוש האב אמר כי המבצע היה כדי "להגן על חייהם של אזרחים אמריקנים" ולהעמיד לדין את נורייגה, שבתחילת דרכו היה בעל ברית של וושינגטון. הוא נעצר שבועיים לאחר הפלישה, נלקח לארצות הברית ונכלא על עבירות סחר בסמים והלבנת הון.

את שארית חייו הוא בילה במעצר. מארצות הברית הוא עבר לצרפת, ובסופו של דבר הוא הוחזק במעצר בית בפנמה. הוא מת ב-2017, בגיל 83, כתוצאה מסיבוכים שעבר בניתוח להסרת גידול ממוחו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully