וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פסל של תאודור רוזוולט יוסר ממוזיאון בניו יורק: "סמל לגזענות"

22.6.2020 / 12:03

פסל הברונזה של הנשיא ה-26 יועבר ממקומו הנוכחי מחוץ למוזיאון האמריקני להיסטוריה של הטבע, לאור הבעייתיות שבו - רוזוולט רכוב על סוס, כשלצדו שני גברים ילידים ושחורים. "מתוארים ככנועים ונחותים גזענית", אמר ראש העיר. טראמפ מתנגד: "זה מגוחך"

צילום: רויטרס, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

המוזיאון האמריקני להיסטוריה של הטבע בניו יורק יסיר מהכניסה אליו את פסלו הבולט של הנשיא תיאודור רוזוולט, לאחר שנים של התנגדויות לנוכחותו בטענה שהוא מסמל קולוניאליזם ואפליה גזעית. פסל הברונזה שעמד בכניסה למוזיאון מאז 1940 מראה את רוזוולט רכוב על סוס, כשלצדו אדם ילידי ואדם שחור.

"המוזיאון האמריקני להיסטוריה של הטבע ביקש להסיר את הפסל של תיאודור רוזוולט מכיוון שהוא מתאר במפורש את האנשים השחורים והילידים ככנועים וכנחותים גזעית", אמר ראש העיר ביל דה בלזיו בהצהרה בכתב. "העיר תומכת בבקשת המוזיאון. זו ההחלטה הנכונה והזמן הנכון להסיר את הפסל הבעייתי הזה.

הנשיא דונלד טראמפ הביע את התנגדותו להסרת הפסל. "זה מגוחך, אל תעשו זאת!", הוא צייץ. מנגד, נינו של הנשיא ה-26, תאודור רוזוולט הרביעי, אמר כי הפסל אינו משקף את המורשת של סבא-רבא שלו וכי "הגיע הזמן להסיר את הפסל ולהמשיך קדימה".

מבקרים מתבוננים בפסלו של נשיא ארה"ב לשעבר, תאודור רוזוולט מחוץ למוזיאון האמריקני להיסטורה בניו יורק 17 בנובמבר 2017. AP
הותז עליו צבע אדום ב-2017. פסלו של רוזוולט מחוץ למוזיאון/AP

נשיאת המוזיאון, אלן פוטר, אמרה לניו יורק טיימס כי "קהילת המוזיאון התרגשה עמוקות מהתנועה המתרחבת לצדק גזעני שהופיעה לאחר הריגתו של ג'ורג 'פלויד". לדבריה, "ראינו את תשומת הלב בעולם ובמדינה מתרכזת יותר ויותר בפסלים כסמלים עוצמתיים ופוגעניים לגזענות מערכתית". גורמים רשמיים אמרו כי לא נקבע מועד להזזת הפסל ומיקום חלופי.

נשיאת המוזיאון הוסיפה כי המוסד מתנגד לפסל ולא לנשיא לשעבר, שהיה חלוץ בתחום שימור הסביבה ושאביו היה אחד החברים המייסדים של המוזיאון. לדבריה, "אולם המגוון הביולוגי על שם רוזוולט" קרוי על שמו כהכרה על תרומתו למורשת השימור.

ב-2017 התיזו מפגינים צבע אדום על בסיס הפסל בדימוי לדם, ופרסמו הצהרה הקוראת להסרתו משום שהוא מסמל "פטריארכיה, עליונות לבנה וקולוניאליזם התיישבותי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully